היועמ"ש הודיע: לא לאפשר את מועמדותו של מיכאל בן ארי לכנסת ה-21

כך הודיע הלילה היועמ"ש מנדלבליט, זאת בעילה של הסתה לגזענות • את עמדתו ביסס היועמ"ש על דברים שנאמרו בקולו של בן ארי בסרטונים שונים אשר הועלו לעמוד הפייסבוק "עוצמה יהודית עם מיכאל בן-ארי"

מיכאל בן ארי והפעילים שלו / צילום: אמיר מאירי
מיכאל בן ארי והפעילים שלו / צילום: אמיר מאירי

לקראת הדיון מחר בבוקר (ד') בבקשת פסילת העומד בראש מפלגת עוצמה יהודית, מיכאל בן ארי, הודיע הלילה (ג')היועץ המשפטי לממשלה כי עמדתו ועמדת פרקליט המדינה היא כי אין לאפשר את מועמדותו לכנסת ה-21 בעילה של הסתה לגזענות, על פי סעיף 7א(2) לחוק יסוד הכנסת.

באשר לבן-גביר, עמדת היועץ המשפטי לממשלה היא כי אף שמצבור הראיות בעניינו מטריד ביותר, ו"הוא התקרב לתחום המונע התמודדות בבחירות לכנסת , הרי שנוכח המבחנים המחמירים שנקבעו בפסיקת בית המשפט העליון לפסילתו של מועמד לבחירות, דינה של הבקשה בעניינו להידחות".

את הודעת היועמ"ש הוא מבסס על דברים שנאמרו בקולו של בן ארי בסרטונים שונים אשר הועלו לעמוד הפייסבוק של "עוצמה יהודית עם מיכאל בן-ארי".

"מדובר בשורה של ציטוטים המלמדים באופן מובהק כי בן-ארי מסית לליבוי יצרים שיטתי על יסוד לאומי-אתני נגד האוכלוסיה הערבית, באופן המביא איבה ומדנים ומעמיק תהום. בן-ארי קורא לשלילה אלימה של זכויות האוכלוסיה הערבית, לביזוי שיטתי ומכוון של האוכלוסיה הערבית, המאובחנת כמובן לפי יסוד לאומי-אתני, כ"אומה רצחנית", "בעלי אופי בוגדני ורצחני", אנשים שמבינים "רק כח", וכיו"ב.

מכלול מתמשך וחמור זה, מלמד כי יש הצדקה לפסילת בן-ארי, הכל על-פי ההגדרות המדויקות שקבעה הפסיקה".

בהודעה מצוין כי מדובר ב"ראיות חמורות וקיצוניות מבחינת עוצמתן".

עוד צוין בעמדה, כי עיון בתגובתו של בן-ארי מלמד שהוא נמנע מלהתייחס לראיות המשמעותיות ביותר בבקשה, בדגש על התבטאויותיו הקיצוניות בשנה האחרונה.

"לא נעלמה מעינינו העובדה כי לא נמנעה מבן-ארי בעבר ההתמודדות לכהונה בכנסת והוא אף כיהן בה תקופה של ארבע שנים כחבר כנסת מן המניין. יחד עם זאת, כאמור לעיל, עיקר המשקל בבחינת הסוגיה דנן ניתן לראיות והתבטאויותיו של בן-ארי מן העת האחרונה".

עוד נאמר בהודעה "מדובר בהתבטאויות המצויות במוקד עיסוקו של בן-ארי, כפי שעולה מעמוד הפייסבוק הפוליטי שלו. אין מדובר במקרה גבולי. מדובר במקרה המצוי עמוק בתחום המצדיק ומצריך את פסילת המועמד".

באשר לבן גביר, מצוין בהודעת משרד המשפטים כי גם הוא התקרב קירבה מסוכנת לקו האסור, שהחוצה אותו מנוע מלהתמודד בבחירות לכנסת . "אולם לצד זאת, הרי שבעניינו של בן-גביר, הבקשה איננה מבססת, לדעת היועץ המשפטי לממשלה ופרקליט המדינה, תשתית ראייתית משכנעת, ברורה וחד-משמעית, העולה כדי "מסה ראייתית קריטית" המאפשרת פסילת מועמד בבחירות לכנסת".

מן הציטוטים המובאים כראיות בהודעת משרד המשפטים:

בחודש מאי 2018 נשא בן ארי נאום אשר מתייחס לציבור הערבי, ובו אמר: "הערבים בחיפה אינם שונים בשום דבר מהערבים בעזה... במה הם שונים? שהם פה אויבים מבפנים... הם עושים כאן מלחמה נגדנו בתוך המדינה, הדבר הזה קוראים לו, יש לזה שם, קוראים לזה גיס חמישי... לערבים בחיפה קוראים גיס חמישי... צריך לקרוא לכלב הזה בשמו, הם אויבים שלנו, הם רוצים להשמיד אותנו, יש כמובן ערבים נאמנים, אך אפשר לספור אותם באחוז ופחות מאחוז, לצערנו הרב, רובם המכריע הם שותפים מלאים לאחים שלהם בעזה... את האויב הערבי כאן צריך לומר לו אחת מהשתיים או שאתה נאמן למדינה או שתלך לסוריה... אנחנו חייבים להבין, אין דו קיום איתם, אין דו קיום, הם רוצים להשמיד אותנו, זו המטרה שלהם, זה היעד שלהם... זה הגיס החמישי כאן...".

בחודש יולי 2018 התייחס בן ארי לבדואים, באופן כללי וגורף, ואמר:

"אתם יודעים שהבדואים מתחתנים עם הערביות מעזה, מחברון, כל אלה באות לפה. הן מקבלות ביטוח לאומי, הן מקבלות לידה בבית חולים על חשבוננו, בילדים שלהן אח"כ מקבלים פה כל טוב על חשבוננו.. הם אפילו משרתים בצבא!

המשך מתוך הודעת היועמ"ש: "הבדואים האויבים האלה משרתים בצבא, אני חוזר על מה שאני אומר הבדואים האויבים משרתים בצבא!! מפתים אותם בכסף. אני יודע ממקור ראשון, ממי שמשרת איתם לא סומכים עליהם לרגע. יש איזה אג'נדה אם הם ישרתו בצבא הם יהיו נאמנים לנו. לא, הם לא נאמנים לנו".

בחודש אוגוסט 2018 אמר בן ארי:

"... צריך קודם כל לשנות את המשוואה שמי שרק מעז לדבר נגד יהודי, הוא לא חי. הוא לא חי! לא מגרשים אותו, לא שוללים לו אזרחות. הוא לא חי! כיתת יורים הורגים אותו, מחסלים אותו, כמו שערבים מבינים. זו השפה שלהם... תגידו לי גזענות, גזען? מי שאומר שהם נאמנים מזלזל בהם, 'מה? ערבי סתם רוצה רק לאכול, רוצה רק להתפרנס' זה לא נכון, ולצערנו הרב אנחנו נראים ככה. ערבי יש לו שאיפות לאומיות, הוא צועק אותן, הוא זועק עליהם, הוא מוכן למות עליהם".

הטקסט של משרד המשפטים מביא עוד דוגמאות רבות ואז מציינים עורכי הדין מטעם משרד המשפטים כי: "היועץ המשפטי לממשלה יבקש להדגיש. אין המדובר בהתבטאות בודדה של בן ארי, או בהתבטאויות ספורדיות. המדובר בהתבטאויות עקביות, לאורך תקופת זמן משמעותית ומהעת האחרונה בה מבקש בן ארי להציג את משנתו הפוליטית ולשכנע את קהל הבוחרים לבחור בו. 

אין מדובר במקרה גבולי. מדובר במקרה המצוי עמוק בתחום המצדיק ומצריך את פסילת המועמד לפי החוק. זאת, גם לפי המבחנים המחמירים לכך שנקבעו בפסיקה".

תגובת מפלגת עוצמה יהודית לעמדת היועמ"ש: "עמדת היועץ המשפטי לממשלה לפיה יש לפסול את ד"ר בן ארי מלרוץ לכנסת היא ההוכחה הגדולה כי היועמ"ש מנדלבליט ופרקליט המדינה שי ניצן הם שמנהלים את מדינת ישראל.

רק אתמול הודיע מנדלבליט שהוא מתנגד לפסילה של מפלגות בל"ד, חד"ש ותע"ל, מפלגות שמסיתות נגד מדינת ישראל, תומכות טרור מובהקות שמעודדות פגיעה ביהודים וחברי כנסת מתוך הרשימות הללו סבורים שרצח חיילים ומתיישבים הוא דרך לגיטימית להתנגדות למדינת ישראל.

אנו מקווים ומאמינים שחברי וועדת הבחירות יבהירו מחר ליועמ"ש שיש גבול לצביעות, יועץ משפטי שמכשיר את אויבי ישראל ומבקש לפסול את ד"ר בן ארי לא ראוי להיות היועץ המשפטי של מדינת ישראל. הרפורמים הוליכו את מנדלבליט שולל כאשר הגישו חצאי הקלטות וסילופי ראיונות ומחר בוועדה נוכיח שעמדת היועמ"ש היא חסרת בסיס משפטי".

יו"ר מרצ, ח"כ תמר זנדברג מסרה: "בתגובה לעתירת מרצ היועמ"ש מוציא כרטיס אדום לגזענים שנתניהו ניסה להכניס לכנסת. גזענות זה קו אדום מנוגדת לחוק ולא תהיה בכנסת".