גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ועכשיו היא מפלגת את הדמוקרטים: המסע המדהים של אילחאן עומאר

הצירה המוסלמית האנטי-ישראלית ו/או אנטישמית חפנה הישג חסר תקדים: החלטה של בית-הנבחרים שעוסקת רק בה, אף ששמה אינה מופיע בטקסט ● בעזרת כמה ציוצים והתבטאויות, בתוך פחות מחודשיים, היא יצרה קרע בין ההנהגה הוותיקה של המפלגה הדמוקרטית, לבין הדור החדש, הליברלי, שפתוח לביקורת נגד ישראל ● טראמפ: "יום שחור לישראל"

אילהן עומאר / צילום: רויטרס
אילהן עומאר / צילום: רויטרס

אין ספק שבחלומותיה הפרועים ביותר לא דמיינה אילחאן עומאר שיעלה בידה לקטוף הישגים פנטסטיים כאלה. בתוך פחות מחודשיים נעשתה הצירה הדמוקרטית הטרייה בבית-הנבחרים לאחת מהמחוקקות הידועות ביותר בארה"ב. תמונתה, תמיד עם חיג'אב ססגוני, מופיעה בעמודים הראשונים של העיתונים הגדולים והיא מככבת בערוצי החדשות, בעוד שצירים שמשרתים שנים בקונגרס בקושי מוכרים באזורי הבחירה שלהם.

מה שחשוב יותר - הצירה המוסלמית האנטי-ישראלית ו/או אנטישמית הזו, שתומכת ב-BDS, הצליחה לחולל זעזוע במפלגתה. במקום להתמקד בקמפיין החקירות הצולבות נגד דונלד טראמפ, שאמור לקעקע את נשיאותו, נאלצת המפלגה הדמוקרטית לבזבז זמן ואנרגיה יקרים על מאמצים לרסן את המחוקקת ממיניסוטה, שהפכה התבטאויות נגד מדיניות ישראל בשטחים (או נגד יהודים, תלוי אם מאמינים לה או למפלגתה) למכשיר יעיל לקידום עצמי.

יתר על כן, ההנהגה הדמוקרטית יוזמת הצעת החלטה בבית-הנבחרים נגד האנטישמיות, שלמעשה עוסקת רק בעומאר, בלי להזכיר את שמה. הצעת ההחלטה תועמד להצבעה היום (ד') או מחר.

עומאר אינה יושבת בשקט, כפי שאולי מצופה ממחוקק שעדיין לומד איך להתמצא במבוך המסדרונות בקונגרס. היא יודעת איך לתמרן את אמצעי התקשורת וכישורי הציוץ שלה אינם נופלים מאלה של דונלד טראמפ. עיתונאים ופוליטיקאים בוושינגטון הורגלו לעקוב אחר חשבון הטוויטר שלה. התוצאה: כמעט בין לילה נוצר קרע, שהולך ומעמיק, בין ההנהגה הוותיקה של המפלגה הדמוקרטית בבית-הנבחרים, שרבים מחבריה יהודים, לבין הבציר החדש של מחוקקים דמוקרטים - צעירים יותר, ליברליים יותר וקיצוניים יותר.

את הקרע הזה יכולה עומאר לזקוף לזכותה. זה הבייבי שלה. למפלגה הדמוקרטית הקרע הזה הוא מטרד, בדיוק כמו עומאר עצמה; לעומאר, הקרע הוא נתיב לפסגות פוליטיות. וכך, היחסים המיוחדים בין ישראל לארה"ב, שזכו - ועדיין זוכים - בתמיכה דו-מפלגתית חזקה, נעשו בבת אחת נושא שנוי במחלוקת. זאת השיגה עומאר בכמה התבטאויות חריפות, בעל ניחות אנטישמי. למשל: אייפ"ק משחדת מחוקקים להצביע בעד ישראל בשטרות של 100 דולר ("בנג'מינים", על שם בנג'מין פרנקלין שדיוקנו מופיע על השטרות האלה), או טענה שליהודים פרו-ישראלים בארה"ב יש נאמנות למדינה זרה.

טענות כאלה נשמעו תמיד בארה"ב, אך הן באו מהשוליים הקיצוניים, בימין ובשמאל. עכשיו הן יוצאות מפיה של מחוקקת, ולא סתם מחוקקת אלא חברה בוועדת יחסי החוץ של בית-הנבחרים. זו בעיה גדולה למפלגה הדמוקרטית, שנאלצת להתמודד בשנים שחלפו בהאשמות שהיא מתחילה להידמות למפלגת הלייבור בבבריטניה, וכך נוצר הקרע בתוך המפלגה.

בצד אחד של המתרס ניצבים ננסי פלוסי הפופולרית, יו"ר בית-הנבחרים, עם ותק של עשרות שנים בבית; סטנלי הויר, ראש סיעת הרוב הדמוקרטי; אליוט אנגל, יו"ר ועדת יחסי החוץ; ג'רולד נאדלר, יו"ר ועדת המשפט; ניטה לאואי, יו"ר ועדת ההקצבות ורבים אחרים, שבשבילם ישראל היא קודש הקודשים (למרות שרבים מהם, אם לא כולם, ישמחו לראות מפלה של בנימין נתניהו בבחירות באפריל).

בצד האחר - צירים כמו אלכסנדריה אוקאסיו קורטס, לטינה מפוארטו-ריקו, אולי הכוכב הדמוקרטי הנוצץ ביותר, פראמילה ג'ייפאל, צירה ממוצא הודי ו"ירוקים" אחרים, שפתוחים לביקורות נגד ישראל. הם זוכים בתמיכה חזקה מקבוצות ליברליות, כגון "דמוקרטים למען הצדק", "אם לא עכשיו", תנועה של יהודים צעירים שמטיפים לסיום הכיבוש הישראלי של הגדה המערבית וג'יי סטריט, שדולה שמגדירה עצמה כפרו-ישראלית ופרו-שלום.

לטענת ה"מורדים", מעדיף הממסד הדמוקרטי למקד את האשמותיו דווקא באשה שחורה (עומאר היא בת להורים סומאליים שהגרו לארה"ב), אך הוא מתעלם מהתבטאויות אנטישמיות או גזעניות של בכירים רפובליקאים, לרבות טראמפ עצמו. וכך, אוקאסיו קורטס צייצה אתמול: "הדבר המכאיב יותר (במאמץ) לגנות את אילחאן הוא שאיש לא מנסה לגנות באותה מידה של חומרה את אלה שמשמיעים הצהרות נגד היספאנים ומיעוטים אחרים. בעימות בקונגרס, צרח לעברי ציר רפובליקאי: 'חזרי לפוארטו-ריקו'".

ובמאמץ לערער את הביטחון העצמי של הממסד הדמוקרטי, הודיעה "הוועדה לקמפיין לשינוי פרוגרסיבי", ארגון ליברלי ("שמאלני" בעברית), כי היא תתחיל לגייס כספים למען דמוקרטים שתומכים בעומאר, שאותה היא מגדירה כ"ככוכבת רוק פרוגרסיבית".

הרפובליקאים מלבים את המחלוקת הפנימית בקרב הדמוקרטים ומובילים קמפיין לסילוקה של עומאר מוועדת יחסי-החוץ. טראמפ הצטרף לוויכוח בציוץ הבא: "צירת בית-הנבחרים אילחאן עומאר שוב משמשת מטרה להתקפות בגלל הדברים הנוראים שאמרה על ישראל. קבוצות יהודיות שלחו זה עתה עצומה לפלוסי בתביעה שתוציא את עומאר מוועדת יחסי החוץ של בית-הנבחרים. יום שחור לישראל!"

עומאר לא נשארה חייבת וליבתה את האש בציוצי נגד: "נאמר לי שאני אנטי-אמריקאית אם אני לא בעד ישראל. אני סבורה שזו (גישה) בעייתית ואני לא היחידה. אני פשוט מוכנה לדבר על כך בפומבי ולחשוף את עצמי להתקפות".

הממסד הדמוקרטי סבור, שהדרך להפגין בציבור שהמפלגה רחוקה מלהיות אנטישמית בנוסח הלייבור הבריטית, היא ליזום הצעת החלטה בקונגרס בגנות האנטישמיות. הנוסח לא ינקוב בשמה של עומאר אך ייאמר בו, בין היתר, כי הקונגרס "מכיר בתוצאות המסוכנות של הנצחת סטריאוטיפים אנטישמיים... ודוחה אנטישמיות והבעות משטמה נגד הסובלנות, שמנוגדים לערכים של תושבי ארה"ב.

ההצבעה תיערך היום (ד') או מחר, ונראה שהצעת ההחלטה תתקבל ברוב גדול של צירים משתי המפלגות. אבל הקרע בתוך המפלגה הדמוקרטית לא יאוחה בקרוב האגו של עומאר לא יניח לה להנמיך את הטון.

עוד כתבות

הירידות הנוכחיות מגיעות אחרי שנה ורבע חלומיות למשקיעים בשווקים בחו''ל / צילום: Shutterstock

אפריל האדום: וול סטריט יורדת בחדות, וזה מה שצפוי לקרות לחיסכון שלכם ולשקל

הבורסה האמריקאית פתחה את 2024 בסערה עם תשואות מרשימות במדדים המובילים ● אלא שכעת הקערה התהפכה, ומתחילת אפריל נמחקה יותר מחצי מהתשואה ● מי החוסכים הישראליים שייפגעו במיוחד, ומהן ההשלכות של המגמה השלילית על שער הדולר?

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו שניים מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת שכוללת עשרות חברות, בעיקר בתחום הטלקום ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות של האחים, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אבל לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה", אומר אחד מהם

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

הפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, אתמול (ש') / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"ארגון טרור השתלט": גל הפגנות נגד ישראל באוניברסיטת קולומביה

ביום חמישי האחרון, נעצרו מעל מאה סטודנטים שהשתתפו בהפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, וההפגנות מאז נמשכות במלוא עוזן ● פרופ' שי דוידאי מבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטה צייץ בעקבות האירועים: "ארגון טרור השתלט על האוניברסיטה והמדינה צריכה להתערב ולהשתלט על הקמפוס"

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה חיובית בוול סטריט; טסלה איבדה כ-3%, אנבידיה עלתה בכ-4.3%

בורסות ארה"ב נצבעו ירוק ● מדד ההנג סנג זינק בכ-1.7% ● טסלה ירדה לאחר שפורסם כי הורידה את מחירי הרכבים החשמליים שלה ברחבי העולם; המניה ירדה מתחילת השנה בכ-40% ● ירידות במחירי הנפט והזהב ● האג"ח הממשלתיות בארה"ב נסחרו בעליות

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לאישור תובענה ייצוגית, נטען כי האחים אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק בסכום הנע בין 232-146 מיליון שקלים

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

ראש אמ''ן, אלוף אהרון חליוה / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה הודיע על פרישה מצה״ל

חליוה הודיע היום על פרישה, חצי שנה אחרי המחדל המודיעיני העמוק של ה-7 באוקטובר ● במכתב שחיבר לרמטכ"ל, כתב כי "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים. לעד אשא עימי את הכאב האיום של המלחמה"

פרופ' יוג'ין קנדל / צילום: מיכה לובטון

הוא היה אחד האנשים הקרובים לנתניהו, היום הוא חושף: "לא הייתי מחזיק במשרד שלו חודש"

יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה לשעבר, יוג'ין קנדל, בטוח: "אם ישראל לא תשנה כיוון בהקדם, הכלכלה תקרוס, והמדינה עמה" ● לדבריו, כדי שנבואת הזעם לא תתממש צריך להקים ממשלה שתנהל סיכונים לטווח הארוך בכל תחומי חיינו ● הוא לא פוסל אפשרות להיות שר האוצר הבא, אבל "לא כזה שתפקידו העיקרי הוא לחלק הטבות" ● האזינו

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

דיזנגוף סנטר / צילום: גיא חמוי

מעל 3 מיליון שקל בדקה: זינוק בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד

לפי נתוני חברת שב"א, בין השעות 8:00-14:00 הוציאו הישראלים סכום של 735 מיליון שקל • מדובר בזינוק של 14% בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד • בשנה שעברה בשעות אלה נרשמו הוצאות בכרטיסי אשראי בסכום כולל של 645 מיליון שקל • ומה הייתה הדקה העמוסה ביותר היום?

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

גבול לבנון / צילום: ap, Hassan Ammar

פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף

צה"ל: סוכל פיגוע ליד חברון, מחבלת חוסלה אחרי שהסתערה עם סכין לעבר כוח • פגיעה ישירה בלול במרגליות, חיזבאללה: "שיגרנו עשרות קטיושות" • תיעוד מהתקיפה הלילית בלבנון: מחבל שירד מאופנוע, נכנס למבנה - וחוסל מהאוויר • אלפי בני אדם מחו יחד עם משפחות החטופים מחוץ לקריה בת"א • הסנאט אישר את חבילת הסיוע לישראל, הנשיא ביידן בירך • עדכונים שוטפים

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש

סקטור השבבים יורד / צילום: Shutterstock

אנבידיה יורדת למקום החמישי בשווי שוק: מה עובר על הסקטור הלוהט בוול סטריט?

ביום אחד איבדה החברה הלוהטת של וול סטריט 10% מערכה, והיא רק דוגמה לסגמנט השלילי שאפיין את שוק השבבים כולו ● אנליסטים מנתחים את הסיבות: מנתוני מאקרו בעייתיים שמכבידים על השוק כולו ועד ל"תיקון" בתחום, שנהנה מפריחה משמעותית בשנה האחרונה