בשורה טובה לשוק נדל"ן היוקרה: אוכלוסיית העשירים מתרחבת

מספר בעלי הון עם יותר מ-30 מיליון דולר צפוי לגדול ב-22% ב-5 השנים הבאות לכ-250,000 בני אדם

מגורי יוקרה / צילום: צילום: רויטרס, Jason Redmond
מגורי יוקרה / צילום: צילום: רויטרס, Jason Redmond

במנהטן יש כ-500 יחידות דיור במחיר של 10 מיליון דולר ויותר, וצבר גדול של נכסים במחירי-על קיים גם בלוס אנג'לס ובמיאמי. ההיצף הזה של בתים יקרים מאוד מעורר את השאלה האם יש די צרכנים שיכולים להרשות אותם לעצמם.

על אף שהתחזית הכלכלית העולמית פחות אופטימית, יצירת ההון ממשיכה להיות יציבה ב-2019. האוכלוסייה העולמית של עשירי-על, עם שווי אישי של 30 מיליון דולר ויותר, צפויה לעלות ב-22% לכ-250,000 בני אדם ב-5 השנים הבאות, לפי דוח עדכני של סוכנות הנכסים הבינלאומית נייט פרנק. פירוש הדבר הוא תוספת של 43,000 עשירים בשווי של יותר מ-30 מיליון דולר ב-2023.

הדוח הכיל תוצאות סקר שמצא שכ-63% מהעשירים הגדולים בעולם דיווחו שהם התעשרו ב-2018, בין היתר בזכות שוק המניות והצמיחה העולמית. האנשים הללו גם מצפים לכך שהונם יעלה בשנה הקרובה. האמון בכך היה הגבוה ביותר בארה"ב, עם 80% מהעשירים שצופים שמצבם ישתפר עוד יותר בשנה הבאה.

איפה גרים עשירי העולם
 איפה גרים עשירי העולם

"השוק שאנחנו מדברים עליו נדיר יחסית. האנשים הללו פרטיים מאוד וקשה להתקשר אליהם", אמר ליאם ביילי, ראש יחידת המחקר בנייט פרנק. "המאגר הזה של עשירי-על הוא מאגר הביקוש של קבלני נכסי היוקרה. אם הוא צומח עם הזמן, תהיה התרחבות גם בשוק דיור היוקרה".

אלו בשורות טובות לקבלני בנייה בשווקים כמו ניו-יורק, שבה המחירים בירידה על רקע היצע יתר מאסיבי של דירות קונדו (בתים משותפים) מהקצה העליון של השוק. בערך 1,735 דירת קונדו חדשות במנהטן (לא כולל את החלק הצפוני) יצאו לשוק ב-2018, לפי קבוצת הנדל"ן קורקורן סנשיין מרקטינג. ב-2011 היו רק 27 דירות כאלו.

ניו-יורק סיטי הייתה גם עיר המיליארדרים מספר אחת, עם 94 מיליארדרים, לפי הדוח. עם זאת, בלונדון התגורר הריכוז הגדול ביותר של אנשים בשווי 30 מיליון דולר ויותר, 4,944 עשירים כאלו, עלייה של 582 ב-5 השנים האחרונות. נייט פרנק חוזה שהודו תיהנה מהגידול החד ביותר באוכלוסיית העשירים שלה ב-5 השנים הבאות, בין היתר בזכות רפורמות כלכליות מקומיות. אחריה יהיו הפיליפינים וסין. אסיה צפויה לרכז 37% מאוכלוסיית המיליארדרים העולמית של 2,296 מיליארדרים ב-2023, עלייה מ-35% ב-2018.

ביילי אמר שקבלני בנייה מקדישים תשומת לב רבה לשווקים הללו. בלי קונים מרוסיה שנכנסו לשוק לפני 15 עד 20 שנה, השוק של לונדון לא היה מגיע לשיאים שלו. במקביל, קונים מסין מילאו תפקיד חשוב בריצה האחרונה של המחירים בניו-יורק, שהחלה אחרי המיתון האחרון.

ביילי הודה, עם זאת, שצמיחת אוכלוסיית עשירי העל בעולם אינה מתורגמת בהכרח לגידול בעסקאות נדל"ן, או לספיגה של היצע יתר. "ההחלטה שלהם לקנות נובעת ממגוון של גורמים, כולל ריביות ועלות ההזדמנות של שימוש בכספם למטרה אחרת", הוא הסביר.

ואמנם, הערך הכספי של 100 שוקי הדיור האולטרה-יוקרתי בעולם, שמוגדרים כ5% העליונים של כל שוק יוקרה, עלה ב-1.3% בלבד בשנה שעברה, לעומת 2.1% ב-2017. זו הייתה העלייה המתונה ביותר מאז 2012. הקבלנים בניו-יורק חשו את נחת זרועו של פיקוח יתר על ההון בסין, לדוגמה, שמקשה על קונים סינים לרכוש דירות קונדו בארה"ב.

נייט פרנק מעריכה שמיאמי תעקוף ערים אחרות בארה"ב במונחי עליית מחירים ב-2019, מפני שקונים מערים אחרות נכנסים לפלורידה כדי לנצל את חוקי המס שלה.