בעקבות חשיפת "גלובס": דרישה להחמיר עם כחלון בשל השתתפותו באירוע מסחרי

"גלובס" חשף השבוע כי שר האוצר השתתף באירוע השקה של גולברי בניגוד להנחיות היועמ"ש • ח"כ מוסי רז פנה ליועמ"ש ודרש "להחמיר את הפעולות הננקטות נגד חברי הממשלה הבוחרים ביודעין להפר את ההנחיות" • לשכת כחלון: "השר הגיע בסיום אירוע ההשקה, לא נתן את חסותו לאירוע, ובזמן הרצאתו לא היו סימנים מסחריים"

שר האוצר משה כחלון / צילום: שלומי יוסף
שר האוצר משה כחלון / צילום: שלומי יוסף

שר האוצר משה כחלון השתתף השבוע באירוע השקה של חברת אופנה מסחרית, וזאת על אף הנחיות היועץ המשפטי לממשלה האוסרות זאת. בעקבות חשיפת "גלובס" פנה הבוקר ח"כ מוסי רז (מרצ) ליועץ המשפטי לממשלה וביקש ממנו "להחמיר את הפעולות הננקטות נגד חברי הממשלה הבוחרים ביודעין להפר את ההנחיות". רז כתב כי "נראה כי למרות פניות חוזרות ונשנות בנושא, חברי הממשלה טרם הפנימו את הנהלים, וכי מקרים חד-פעמיים הופכים לדבר שבשגרה. הדבר חמור אף יותר לאור תקופת הבחירות, שהיא תקופה רגישה פוליטית פי כמה".

השבוע נחשף ב"גלובס" הנאום הצפוי של שר האוצר באירוע השקת מרכז לוגיסיטי של חברת האופנה גולברי בצריפין. זאת, כאמור, בניגוד לכללים של היועץ המשפטי לממשלה. ל"גלובס" נודע כי בעלי החברה, משה גולברי, הרים טלפון לשר האוצר וקיבל ממנו הבטחה אישית שהוא ישתתף באירוע, ישיק את המבנה המסחרי החדש - עניין האסור כאמור על-פי הכללים שקבע היועץ המשפטי לממשלה.

כחלון, לדברי אנשי יחסי הציבור של חברת האופנה, תכנן לבקש משר הכלכלה, אלי כהן, להוביל את האירוע, אך בסוף החליט להגיע אליו בעצמו. בתחילה, כאשר פנה "גלובס" לדובריו של השר כדי לקבל תגובה, הם השיבו כי השר טרם החליט אם יגיע לאירוע, אלא שכאמור בסופו של דבר כחלון נטל חלק מרכזי בהפקה.

בחודשים האחרונים עוקב "גלובס" אחר ההשתתפות של שרים באירועים מסחריים פרטיים. רק בחודש דצמבר האחרון קבעה המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד דינה זילבר, כי השתתפותו של שר הכלכלה אלי כהן, חבר מפלגתו של כחלון, באירוע השקת המותג Be של שופרסל, הייתה אסורה. כהן היה אז הנואם המרכזי באירוע. "התנהלותו אסורה בהתאם להנחיות היועץ המשפטי לממשלה", כתבה זילבר במענה לפנייתו של ח"כ מוסי רז (מרצ), שהלין על השימוש שעשה השר כהן במעמדו הציבורי כדי לייצר לעצמו בולטות בקמפיינים.

זילבר כתבה אז כי ההשתתפות הייתה בניגוד להנחיות, אך לא נקטה צעדים, "בשים לב לכך שמשרד הכלכלה הבהיר כי זו השתתפות חד-פעמית, ולאור הצהרה שהדבר לא יישנה… הובהר לנו כי שר הכלכלה נשא דברי ברכה קצרים, תוך שימת דגש על חשיבות התחרות והורדת יוקר המחיה... השר ראה בדבריו אירוע של דברי ברכה ולא מתן חסות, ולפיכך לא פנה ליועצת המשפטית של משרד הכלכלה טרם השתתפותו".

הפעם הדגיש ח"כ רז "המקרים החד-פעמיים הפכו לדבר שבשגרה".

מלשכת כחלון נמסר: "השר הגיע בסיום אירוע ההשקה על-מנת להעביר הרצאה על מצב הכלכלה למאות אנשי עסקים שנכחו. השר לא נתן את חסותו לאירוע, ובזמן הרצאת השר לא היו סימנים מסחריים בהתאם להנחיות ייעוץ משפטי".