רוסק-עמינח ולאומי מציגים: טלטלות, תוצאות שיא ושיאני שכר

דני כהן ותמר יסעור, מהבכירים ביותר בבנק יעזבו • רוסק-עמינח: "זו פרידה מחברים, שניהם רצו לפרוש מזה זמן" • הבנק הציג רווח של 3.26 מיליארד שקל ב-2018 והודיע כי הוא מגדיל את מדיניות הדיבידנד שלו לעד 50% מהרווח • שיאני השכר בבנק: אבנר מנדלסון, מנכ"ל לאומי ארה"ב, עם 8.2 מיליון שקל, וירון בלוך, מנכ"ל לאומי פרטנרס לשעבר, עם 4.5 מיליון שקל

מנכ"לית בנק לאומי, רקפת רוסק-עמינח / צילום: תמר מצפי
מנכ"לית בנק לאומי, רקפת רוסק-עמינח / צילום: תמר מצפי

אמנם את עיקר הכותרות הכלכליות תפס היום בנק הפועלים שהודיע על הפרשה משמעותית בגין החקירה בארה"ב, אבל גם בבנק לאומי נרשם היום יום דרמטי. הבנק, בניהולה של רקפת רוסק-עמינח, פרסם היום (ה') את דוחותיו השנתיים - עם רווחי שיא של 3.26 מיליארד שקל, והודיע כי הוא מגדיל את מדיניות הדיבידנד שלו לעד 50% מהרווח הנקי. אולם במקביל לתוצאות החזקות של הבנק (על אף שהרבעון הרביעי היה חלש יותר), את תשומת לב תפסה גם הודעת הבנק על שינויים מהותיים בהנהלתו.

שני חברי הנהלה מהוותיקים והבכירים של לאומי החליטו לעזוב. מדובר בדני כהן, ראש חטיבת הבנקאות, ותמר יסעור, ראש חטיבת בנקאות דיגיטלית. הן יסעור והן כהן נחשבים למנהלים לבכירים ומוערכים בלאומי, כך שמדובר בטלטלה לא פשוטה להנהלת הבנק. את כהן יחליף איילון דחבש, ולתפקיד ראש חטיבת התפעול ימונה אייל בן חיים. שניהם קידום פנימי מתוך הבנק. 

תוצאות לאומי
 תוצאות לאומי

רוסק-עמינח התייחסה היום בשיחה עם "גלובס" לטלטלות בהנהלה: "זו פרידה מחברים, שאני אוהבת. שניהם רצו לפרוש מזה זמן, ותכננו את הפרישה ולהודיע עליה היום בצורה חגיגית עם הדוחות".

את כבר קרוב ל-7 שנים בתפקיד, האם גם לך יש מחשבות על פרישה?

"טוב לי בלאומי, ואין לי כוונה לפרוש. ללאומי יש עוד הרבה שיאים לכבוש".

הבייבי המרכזי של רוסק-עמינח היה הקמת הבנק הדיגיטלי פפר, עליו הופקדה יסעור. לאומי השקיע לפי הערכות מאות מיליוני שקלים בהקמת הבנק, אך לא פרסם עד היום נתונים לגבי הצלחתו. רוסק-עמינח טוענת כי מדובר בפרויקט מוצלח: "פפר הוא הצלחה מדהימה, והוא מגייס לקוחות סביב היעדים השאפתניים שקבענו".

מדוע עדיין לא השקתם את פפר אינבסט לפעילות בשוק ההון כפי שתכננתם?

"פפר אמור להוות את התשתית למערכת הליבה העתידית של לאומי, והשקענו שם את המשאבים בתקופה האחרונה. יחד עם זאת, פפר אינבסט יושק עוד השנה".

באחרונה השלימה רוסק-עמינח את מכירת לאומי קארד, ששינה שמו למקס. "הפרידה מלאומי קארד לא הייתה קלה, והיא נכפתה עלינו מועדת שטרום. ההיערכות לחוק שטרום היה עול עבורנו, ואני שמחה שאנחנו הראשונים שסיימנו עם זה".

לאומי קארד וגופים נוספים מגדילים סיכון באשראי צרכני בעוד אתם שומרים על קיפאון בתחום זה, למה?

"היום הסיכון באשראי הצרכני גבוה יותר מבעבר. יש לנו מדיניות שמרנית בתחום זה, ואנו בוחנים מה היכולת של הלקוח לעמוד בהחזר ההלוואה".

את מוטרדת מעליית מאגר נתוני האשראי לאוויר באפריל? העלייה בתחרות לא תפגע לכם ברווחיות?

"ברור שזה פותח את התחרות באשראי הצרכני. כל הוספת תחרות תשחק את המחירים, אבל לטעמי כשאדם לוקח הלוואה השיקול שלו זה לא רק הריבית שהוא ישלם".

ומה לגבי כניסת אמזון וגוגל לישראל, זה איום מבחינתך?

"אני לא יודעת אם הן אכן ייכנסו לשוק הישראלי, כי הוא בכל זאת קטן עבורן. כמו כן, אני לא רואה את גוגל ואמזון נכנסות לתחום הבנקאות, ומוציאות רישיון כי זה יצריך מהן להיות תחת פיקוח הדוק. אם כבר אני רואה אפשרות לכך שהן ישתפו פעולה עם בנקים".

כאמור, רוסק-עמינח סוגרת שנה חזקה של צמיחה בפעילות לצד המשך ריסון של סעיף ההוצאות. העובדה שהיא כבר סיימה לפני כמה שנים את החקירה מול הרשויות בארה"ב מהווה גם כן יתרון חשוב בתחרות מול בנק הפועלים, והביאה לכך שכיום לאומי הוא הבנק בעל שווי השוק הגדול בישראל.

רוסק-עמינח סרבה להתייחס להתפתחות החקירה בבנק הפועלים, ורק הסכימה לומר כי "ההחלטה לסיים עם החקירה מיד עם כניסתי לתפקיד המנכ"לית מאפשרת לנו היום להתעסק בניהול השוטף וביוזמות עתידיות, מבלי שתהיה מעלינו עננה".

אמנם רוסק-עמינח נזהרת מתחום האשראי הצרכני, אך בסיכום השנה תיק האשראי של הבנק רשם צמיחה נאה ומתונה של 4.2% לקרוב ל-280 מיליארד שקל. עיקר צמיחת האשראי של הבנק מתמקדת בתחום הנדל"ן, שם צמח התיק ביותר מ-11% ל-58.6 מיליארד שקל, והאשראי לעסקים בינוניים בגודלם שצמח ביותר מ-6%.

שכרה של רוסק-עמינח, שכפוף למגבלת חוק שכר הבכירים, עמד על עלות של 3.1 מיליון שקל. מנגד, בכירי החברות בנות לא כפופים למגבלה זו וזכו לשכר בעלות גבוהה יותר משמעותית: אבנר מנדלסון, מנכ"ל לאומי ארה"ב, שוב מככב בטבלה עם שכר בעלות של 8.2 מיליון שקל. ירון בלוך, מנכ"ל לאומי פרטנרס שעזב באחרונה את הבנק לטובת תפקיד יו"ר לאומי קארד, נהנה אשתקד משכר בעלות של 4.5 מיליון שקל.