אשת הנשיא מתאוששת: נחמה ריבלין נותקה ממכונת ההנשמה לאחר שעברה השתלת ריאה

(עדכון): על פי ההודעה אשת נשיא המדינה ערה, והיא מדברת ומתקשרת עם הצוות הרפואי ועם בני המשפחה • "נחמה נזקקה לניתוח בשל מחלת פיברוזיס ריאתי ממנה סבלה בשנים האחרונות, וההשתלה בוצעה לאחר תקופה ארוכה בה המתינה לה"

ראובן (רובי) ונחמה ריבלין /צילום:  אביב חופי
ראובן (רובי) ונחמה ריבלין /צילום: אביב חופי

בית הנשיא עדכן הבוקר כי נחמה ריבלין, אשת נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין נותקה הבוקר ממכונת ההנשמה. על פי ההודעה היא ערה, והיא מדברת ומתקשרת עם הצוות הרפואי ועם בני המשפחה.

רופאיה בבית החולים בילינסון מציינים כי אלה עדיין ימים המוגדרים קריטיים, לאחר ניתוח ההשתלה ועם זאת הם מרוצים מאוד מההתקדמות. כמו כן ציינו כי חשוב לזכור שלאחר ההשתלה צפויה עוד דרך ארוכה אל ההחלמה.

אתמול בצהריים הוציא בית הנשיא הודעה לכלי התקשורת על ניתוח השתלת ריאה אחת שעברה אשת הנשיא, נחמה ריבלין במרכז הרפואי בליניסון. הנשיא ריבלין היה אתמול בבוקר בנאום מרכזי בכנס טרומן לציון 40 שנים לתהליך השלום, ודיבר שם על היחס של המדינה לחברה הערבית, בהקשר של מערכת הבחירות. במקביל, נשלחה ההודעה המעדכנת על הניתוח המורכב שעברה אשתו.

לפי ההודעה של בית הנשיא, כמקובל לאחר הליך זה, ריבלין נשארה מורדמת ומונשמת עד אשר תתחזק ותשוב לנשום בכוחות עצמה, מצבה תואר כיציב, והיא מוקפת בבני משפחתה הקרובה. הבוקר כאמור הודיע בית הנשיא כי ריבלין נותקה ממכונת ההנשמה.

לדברי ההודעה: "השתלת ריאות היא השתלה מצילת חיים, המאפשרת לחולים במחלת ריאות סופנית לחזור לשגרת חיים מלאה ללא תלות באספקת חמצן חיצונית.

"הניתוח המורכב ארך מספר שעות והוא בוצע על ידי פרופסור דן ערבות, מנהל מערך ניתוחי לב-חזה בבילינסון, ולווה על ידי רופאה האישי של נחמה, פרופסור מרדכי קרמר, מנהל מערך ריאות בבית החולים בלינסון". עוד נמסר מבית הנשיא: "נחמה נזקקה לניתוח בשל מחלת פיברוזיס ריאתי ממנה סבלה בשנים האחרונות, וההשתלה בוצעה לאחר תקופה ארוכה בה המתינה לה".

נשיא המדינה ריבלין ובני המשפחה הודו לצוות הרפואי על הטיפול המקצועי והחם לאורך הדרך.

בית חולים בלינסון פרסם הודעה המסבירה את ההליך שעברה אשת נשיא המדינה. פרופ' מרדכי קרמר, מנהל מערך ריאות בביילינסון, כתב הסבר רפואי על התהליך:

"השתלת ריאות מיועדת לחולים עם מחלות ריאה סופניות, שלא ניתן עוד לטפל בהם באמצעים רפואיים תרופתיים. ישנן מספר מחלות שבעקבותיהן הריאות נהרסות עם השנים. חלק מהחולים שבהם הטיפול התרופתי לא עוזר, יאלצו להגיע להשתלה.

"לאור ההצלחות בניתוחי השתלות ריאות, מטופלים אלו זוכים לחיים חדשים ומלאים לאחר הניתוח. מחלות הריאה שמובילות לצורך בהשתלה: פיברוזיס ריאתית, אמפיזמה, ציסטיק פיברוזיס (CF) ויתר לחץ דם ריאתי. בחולים הסובלים מפיברוזיס ריאתית, הרס של רקמת הריאה מוביל להצטלקויות בריאה, עד שהן חוסמות את כניסת החמצן לגוף. הסיבה ליצירת הצלקות לרוב אינה ידועה, אך בחלק מהמקרים היא נגרמת כתוצאה משאיפת חומרים שונים כגון מתכות, שיש או אזבסט".

החיים לאחר ההשתלה: לאחר שחרורו מבית החולים על המושתל ליטול באופן קבוע תרופות נוגדות דחייה, אך פרט לכך - הוא חוזר לשגרת חיים רגילה לחלוטין. המושתלים שעוברים את ההשתלה בהצלחה, לרוב אינם נזקקים עוד לטיפול בחמצן. רמת החמצן בדם שלהם טובה, נפחי הריאה משתפרים בהרבה ושיעורי זרימת האוויר שבים לרמתם התקינה. לאחר תקופת החלמה, כמעט כל החולים שבים לתפקוד מלא, עם סבולת טובה למאמץ ויכולים לחזור לעבודה ולפעילות ספורטיבית מלאה.

תוחלת החיים של מושתלי ריאה עולה עם השנים: עד לפני 20 שנה, עמדה תוחלת החיים שלהם על 5 שנים בממוצע. היום תוחלת החיים נעה בין 15-10 שנים בממוצע, בחולים שמקפידים על נטילת התרופות, הגעה למעקב מסודר ופעילות גופנית.