גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

נלחם בטבק, הקפיץ את אישורי התרופות - אז למה הוא פורש? המהפכה השקטה של יו"ר ה-FDA

ד"ר סקוט גוטליב, האיש של טראמפ ברשות המזון והתרופות הכריז מלחמה על חברות הטבק, יצר מסלולי אישור מהירים לתרופות והפגין נוכחות תקשורתית חסרת תקדים ● מדוע האיש שהצליח לזכות בהערכה גם מצד תעשיית התרופות וגם מצד הממשל פורש אחרי שנתיים בלבד ואיזה גוף הוא משאיר לבא אחריו

ד”ר סקוט גוטליב / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב
ד”ר סקוט גוטליב / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

בשבוע שעבר הודיע ראש ה-FDA (רשות המזון והתרופות האמריקאית), ד"ר סקוט גוטליב, באופן מפתיע על התפטרותו מהתפקיד. גוטליב היה יוצא דופן בשורת המינויים של הנשיא דונלד טראמפ, שלא הצטיין במינוי אנשי מפתח מוערכים או אהודים על המגזר שעליו הם ממונים. מצד אחד הוא הוציא לפועל מדיניות שטראמפ היה יכול לתמוך בה - דגש על שוק חופשי והפחתת החסמים שמשיתה הרשות המבקרת בתחום פעילותה, ומצד אחר בתעשייה הרגישו שהוא פועל באחריות. התוצאה הייתה זירוז תהליכים בתחומים שבהם דרושים פתרונות מהירים, בלי לוותר על בקרה הכרחית.

1. ההתפטרות: לחץ מחברות הטבק?

עם עזיבתו של גוטליב, ירד מדד הביוטק ב-4.5% ומדד הפארמה S&P Pharmaceuticals ירד ב-3.5%. לעומת זאת, מניות חברות הטבק, ובמיוחד חברות המייצרות סיגריות אלקטרוניות, עלו. גוטליב היה מבקר חריף של תעשיית הטבק ובנושא הזה הוא פעל בניגוד לגישת השוק החופשי ומיעוט הרגולציה שאפיינה אותו בתחומים אחרים. הוא קיבל את העובדה שהעלאת הפיקוח על סיגריות תדחוף את הנגמלים לסיגריות אלקטרוניות, אך לאחר שחזה בהפיכתן ללהיט בקרב בני נוער והבין שהן ממכרות אותם לניקוטין לכל החיים, הוא החל לפעול במהירות ובנחישות גם נגדן. גוטליב הצהיר שהמלחמה בטבק היא הפעולה בעלת הערך הרב ביותר שניתן לעשות היום למען בריאות הציבור. השבוע, היו מי שטענו כי הלחץ שהופעל עליו מצד חברות הטבק ותומכיהן במפלגה הרפובליקנית הוביל את גוטליב לפרישה. לפי הערכות, הוא האמין שלא יצליח ליישם את מדיניותו בתחום הזה, ולכן העדיף לעזוב בטרם יישחק המוניטין שלו.

גוטליב עצמו הסביר את התפטרותו בקושי לחיות בנפרד מאשתו ומילדיו, המתגוררים בקונטיקט - מרחק של כחצי יום נסיעה ממרילנד, מקום מושב ה-FDA. למעשה, הוא בילה איתן רק את סופי השבוע, פירט בהודעתו. כל מי שעבד מולו העיד שהאיש עובד קשה מאוד והצביע על כך שהיה זמין לחברות ולתקשורת באופן חסר תקדים. עוד נאמר כי הוא עובר בעצמו על כל מסמך שיוצא מהרשות ולעתים קרובות משכתב את המסמכים מהיסוד.

גוטליב היה גם צייצן נלהב בטוויטר, כמעט כמו טראמפ עצמו, אם כי יותר ענייני. לדבריו, השקיפות וההסברה של פעולות ה-FDA חשובים לציבור לא פחות מהפעולות עצמן. מספר התהליכים שהתניע והעובדה שדאג לכך שכל מהלך ייתמך בהסברה לציבור, לתקשורת ולבעלי האינטרסים השונים באופן אישי, עשויים להסביר את הקושי שלו לשרוד בתפקיד בעל פרופיל גבוה כל כך. 

בבית הלבן הדגישו כי עזיבתו של גוטליב אינה על רקע מחלוקות בין הצדדים וכי היחסים עמו מצוינים. עם הודעת הפרישה, טראמפ ובתו איוונקה צייצו מחמאות רבות לקדנציה שלו, והוא השיב במחמאות דומות. עם זאת, ראוי לציין שרק לפני חודשיים הצהיר גוטליב, אחרי גישושים מהתקשורת, שהוא אינו מתכנן לעזוב, וגם המסמכים שעליהם חתם בזמן האחרון פורשים תוכניות לטווח ארוך. 

גוטליב שימש בתפקיד במשך שנתיים, אך גורמים מקורבים טוענים שהוא כבר התניע את רוב התהליכים שבהם האמין, ולכן הוא מרגיש בנוח לעזוב. כשבוחנים את השנתיים האלה, הן אכן היו פורות מאוד ונראה שהתהליכים שהחל בהם אכן יימשכו ברובם, לפחות כל עוד הרפובליקנים בשלטון. חוסר הוודאות הגדול ביותר כרגע הוא לגבי הסיגריות האלקטרוניות. מאז שהודיע על כוונתו לעזוב, גוטליב מצייץ בקצב מהיר מתמיד, ככל הנראה כדי לוודא שהבא אחריו ימשיך את דרכו. עדיין לא נמצא לו מחליף, אך הוא צפוי לעזוב בשבועות הקרובים.

2. המסלול המהיר: שיא של אישורים

בתעשיית התרופות, גוטליב ייזכר כנראה בזכות המסלולים המקילים שייסד לתרופות פורצות דרך. הוא כתב הנחיות ספציפיות למחלות מסוימות, באופן שאיפשר מסלולים מיוחדים וברורים בתחומים שונים, כמו מוצרי ה-CAR-T בתחום הסרטן. כמה מהם אושרו בתוך שנתיים עד שלוש מהפנייה הראשונה לרשות (וכמה בקשות מעוכבות בגלל בעיות בטיחות שהתגלו). בעקבות הגישה המאיצה שאימץ גוטליב לאישור תרופות - לעתים בתנאי של השקה מצומצמת ותוכנית מעקב אחר התרופה גם אחרי ההשקה, אושרו במהלך הקדנציה שלו מספרי שיא של תרופות. ב-2018 אושרו 59 תרופות חדשות וב-2017 אושרו 49 תרופות חדשות. זאת לעומת ממוצע של כ-29 בשנה בעשור שקדם לכך. חלק מהמסלולים שייסד גוטליב ימשיכו להתקיים אחריו, כך שבהחלט ייתכן שהקצב ישמר, לפחות עד שיתרחש אירוע בטיחות משמעותי שיסיט את המטוטלת של הרשות חזרה לכיוון השמרני.

מספר אישורי התרופות

3. התקווה לסופניים: טיפולים שלא אושרו

אחד הנושאים שבהם תמך גוטליב הוא מתן אפשרות לחולים במצב קריטי או סופני לקבל טיפולים ניסיוניים גם אם טרם אושרו. הוא תמך בחוק "ההזדמנות לנסות", שפירושו שכל חולה סופני יוכל לנסות כל טיפול גם אם הטיפול לא אושר וגם אם אין הדבר נעשה במסגרת ניסוי קליני או אפילו טיפול חמלה מסודר, וזאת במקרה שאפסה כל תקווה מהטיפולים המאושרים. גוטליב עבד לפני פרישתו על ניסוח תקנות שיאפשרו למטופלים גישה לתרופות ניסוניות גם לא במסגרת ניסוי, גם אם לא מיצו את כל אפשרויות הטיפול שלהם, במקרה שהמידע המדעי משכנע את החולים ואת רופאיהם כי הטיפול החדש הוא בעל סיכוי גבוה יותר להציל את חייהם או להצילם מנכות.

4. המלחמה במחיר: קידום תרופות גנריות

אף שתעשיית התרופות החדשניות אהבה את גוטליב בזכות המסלולים המואצים שלו, היא פחות אהבה את התמיכה שלו בתרופות הגנריות, וזו הייתה גם ההוכחה שלו לכך שהוא אינו "בכיס" של חברות התרופות. גוטליב זיהה שאחת הסיבות למחירי התרופות הגבוהים שנרשמו לפני כניסתו לתפקיד היא היעדר תחרות מצד תרופות גנריות לתרופות שהפטנט עליהן פג. המצב הזה השאיר את תרופת המקור לבדה בשוק, והחברה המפתחת והמשווקת אותה המשיכה לגבות אותו מחיר שהיה אמור להיות רק מחיר החדירה של השוק.

בהודעה שיצאה רק לפני כמה שבועות, ציין גוטליב שמטרת ה-FDA היא ליצור מסלולים מיוחדים לפיתוח של תרופות גנריות בתחומים שבהם התרופה הראשונה בשוק הייתה מורכבת במיוחד לפיתוח ולכן החיקוי שלה נראה פחות משתלם. כמו כן הוא הבטיח תמריצים מיוחדים לפיתוח מוצרים גנריים בתחומים שבהם הפיתוח לא משתלם. מסלול זה כבר נקבע על ידי הרשות ולא נראה כי לראש הרשות הבא יהיה אינטרס או אפשרות לשנות אותו.

5. המסלול הדיגיטלי: מוניטין במקום ניסוי

גוטליב היה הראשון שהתווה מסלולים למוצרים דיגיטליים המתפקדים כטיפול רפואי ולבדיקות המבוצעות באמצעות סמארטפונים. פענוח השדה הזה אינו טריוויאלי. גוטליב גייס למשימה בכירים מחברות הטכנולוגיה הגדולות, וכתב יחד איתם את הגרסה הראשונה של מסמך "הנחיות לאישור תוכנה כמכשיר רפואי". תחת מסמך זה היו אמורים לצאת לשוק תשעה מוצרים ראשונים. ההנחיות מביאות בחשבון את העובדה שמוצר תוכנה מתעדכן ומשתנה במהירות רבה יותר מאשר מכשור רפואי קלאסי, והרשות הייתה מוכנה ללכת כברת דרך ולאשר מוצרים לאחר ניסויים קליניים מוגבלים או ללא ניסויים בלבד, אם החברה כבר הראתה בעבר שהיא מתנהלת באחריות ועל פי סטנדרטים שמתאימים לחברה רפואית, ובתנאי שהסכימה לתוכנית פיקוח מקיפה לאחר ההשקה. הגישה הזאת בעצם דוחקת את שלב ההוכחה של המוצר לתקופת ההשקה המוגבלת בעולם האמיתי במקום למצב של ניסוי לפני השקה. לראשונה, המוניטין של החברה חשוב לא פחות מביצועי המוצר עצמו ביום האישור. התוכנית הזאת לא הושלמה, אולם גוטליב הניח את היסודות ו"גיהץ" חלק מהדילמות העקרוניות לגבי אופן האישור של מוצר רפואי דיגיטלי. גורמים מהתעשייה הביעו תקווה שהעבודה עם הרשות בעניין זה תימשך גם אחרי גוטליב. 

אנשי הבריאות הדיגיטלית במיוחד אמרו שגוטליב הפך את ה-FDA לרשות שהרבה יותר קל ונוח לעבוד איתה, גם למי שאיננו מגיע מתחום פיתוח התרופות. גם גורמים ישראליים הביעו בשנים האחרונות פחות תרעומת על מסלולי פיתוח תרופות לא ברורים והפתעות של הרגע האחרון מצד ה-FDA. העובדה הזאת היא אולי עדות להתבגרות התעשייה הישראלית, אך גם להתנהלות שונה של הרשות מול מבוקריה. 

6. מכת האופיאטים: פעילות שנויה במחלוקת

בתקופתו של גוטליב, הרשות שמה דגש רב על מגיפת ההתמכרות למשככי כאבים ממשפחת האופיאטים, שמובילה למותם של 130 איש ביום בארה"ב. אחת הביקורות החמורות היחידות כלפי גוטליב הייתה על אישור של אופיאט חדש, אם כי הוא אמר להגנתו שבהתחשב בכך שאופיאטים אכן מאושרים בשוק, עדיף שיהיה מגוון גדול שלהם כדי שכל מטופל יקבל את זה המתאים לו.

במקביל, הצהיר גוטליב לפני כמה שבועות שהרשות החליטה לפעול באופן אגרסיבי יותר נגד מגיפת האופיאטים, ובעיקר נגד סחר לא חוקי בחומר הקטלני פנטניל (המשמש באופן חוקי כסם מרדים) וכן נגד רופאים הכותבים מרשמים לטווח זמן ארוך יותר מכפי שהמצב הרפואי מחייב. ה-FDA פיתח מסלול אישור מיוחד לאופיאטים חסינים מפני שימוש יתר, למוצרים דיגיטליים למעקב אחר השימוש באופיאטים וכן למוצרים תרופתיים או דיגיטליים התומכים בגמילה מהתמכרות.

אנשי תעשיית הפארמה ועיתונאים העריכו את יכולתו של גוטליב למלא משרה כה רגישה בממשל אמריקאי שזוכה לכל כך הרבה ביקורת ועדיין לשמור על הכבוד שרוכשים לו אנשי מדע, כלכלה ומדיניות בריאות - שלושה גורמים שהאינטרסים שלהם לרוב סותרים. שמו לא נקשר בשום שערורייה והוא זכה לתמיכה בלתי מסויגת מהנשיא, גם כאשר הוביל מדיניות שהוא לאו דווקא מסכים איתה. 

7. מי יחליף את גוטליב? רמז בטוויטר 

מי יחליף את גוטליב? על פי אתר בלומברג, מספר 2 בארגון, איימי אברנת'י, אינה מועמדת כרגע למשרה. האתר נקב בשני שמות אחרים: נד שרפלס, ראש המכון הלאומי לחקר הסרטן, וברט גירגור, סגן שר הבריאות האמריקאי, המגיע מתחום רפואת חירום בילדים והוביל את מאמצי הממשל במלחמה באופיאטים. מאז ההודעה על פרישתו, שיתף גוטליב כמה ציוצים של שרפלס, ובאחד המקרים כינה אותו "חבר אמת ל-FDA ובן ברית מחויב למטרות המשותפות שלנו".

לפני שגוטליב מונה לראש ה-FDA, היה לרשות תדמית של גוף איטי וביורוקרטי, דבר שמשך לתפקיד גורמים בממשל טראמפ שביקשו לבצע בה מהפכה כוללת, שאיימה להוריד את רף הפיקוח והבקרה אל מתחת לרף הראוי בעיני רוב התעשייה. אחרי השינויים שגוטליב עשה, יהיה פחות קל להציג את הרשות כגוף הזקוק לשיפוץ כולל, כך שהתחושה היום בשוק היא שיש פחות סכנה שטראמפ ימנה אדם שיבצע בה מהפכה כזאת. 

עוד כתבות

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

ייפוי-כוח מתמשך. זה ההליך שיחליף אותו / אילוסטרציה: Shutterstock, REDPIXEL.PL

חקיקה חדשה: תומך החלטות לקשיש או בעל מוגבלות - במקום אפוטרופוס

השבוע נחקק המוסד של "תומך החלטות" ● מה זה אומר, מה ההבדל בין התומך לבין אפוטרופוס, ולמה בעצם צריך מינוי פורמלי מבית המשפט רק כדי לסייע לאדם קשיש או מוגבל?

מספר מניות אירופיות יכולות להציג תשואות עודפות למשקיעים / צילום: Shutterstock

פתיחת מסחר אדומה באירופה; השקל מתייצב מול הדולר

הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט מתמתן: מחיר חבית ברנט עומד על 88 דולר ● מחיר הזהב בשיא של כל הזמנים

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

תקיפה באיראן: ישראל הרשמית שותקת - אין שינוי בהנחיות לעורף

מוקדם יותר: פגיעה ישירה בגליל העליון, לא היו נפגעים • לראשונה אחרי שבועיים: אזעקות הופעלו באשקלון, שיגור אחד נפל בשטח פתוח • ארה"ב הטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל • בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" • גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים • עדכונים בולטים 

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

שאלות ותשובות: איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

4 מיליארד דולר לכיפת ברזל: חבילת הסיוע האמריקאית בדרך להצבעה

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל ● דיווח: ארה"ב הסכימה לתמרון ישראלי ברפיח, בתמורה לתגובה לא נרחבת נגד איראן

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

אילוסטרציה: shutterstock

החשש מחלחל לשווקים: פרמיית הסיכון של ישראל בשיא של 11 שנים, ומרווחי האג"ח ממשיכים להתרחב

מדד ה-CDS הישראלי, המגלם את עלות הסיכון שמדינת ישראל לא תצליח לשלם את חובותיה, עלה ב-18% בשבוע האחרון ● במקביל, המרווחים של איגרות החוב הדולריות של ישראל מול ארה"ב קופצים

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"