נחתם הסכם גג בירושלים להקמת 23 אלף יחידות דיור חדשות

ההסכם כולל הקמת 15 אלף יחידות דיור חדשות, 5000 מתוכן במסגרת תוכנית "רכס לבן" השנויה במחלוקת, ו-8000 יחידות דיור במסגרת התחדשות עירונית • בנוסף מתוכננים 3 מיליון מ"ר שטחי תעסוקה מסחר ומלונאות, והתחייבות של רמ"י למימון עבודות הפיתוח שתבצע העירייה

הסכם הגג בירושלים / צילום: רשות מקרקעי ישראל
הסכם הגג בירושלים / צילום: רשות מקרקעי ישראל

בזמן שצפים קשיים ביישום הסכמי גג שנחתמו בין המדינה לראשי רשויות מקומיות בשנים האחרונות, נחתם הבוקר (ב') הסכם גג להקמת 23 אלף יחידות דיור חדשות בירושלים. ההסכם נחתם בין עיריית ירושלים, משרד האוצר ורשות מקרקעי ישראל, ובטקס החתימה השתתף גם ראש הממשלה בנימין נתניהו, וכן שר האוצר משה כחלון, ראש עיריית ירושלים משה ליאון, שרת השיכון יפעת שאשא ביטון ומנהל רשות מקרקעי ישראל עדיאל שומרון.

על פי ההסכם, ייבנו 23 אלף יחידות דיור חדשות, 8,000 מתוכן במסגרת התחדשות עירונית, 3 מיליון מ"ר שטחי מסחר ותעסוקה, ויושקעו 1.5 מיליארד שקל בתשתיות בשכונות הוותיקות. בהודעה המשותפת לרמ"י, לאוצר ולעירייה צוין, כי חלק מיחידות הדיור יוקצו לטובת תוכנית מחיר למשתכן, וזאת למרות שנכון להיום חודש לפני מועד הבחירות לכנסת, לא ידוע מה יעלה בגורלה של התוכנית. יש לציין כי 5,000 יחידות מתוך כלל יחידות הדיור החדשות, יוקמו במסגרת התוכנית השנויה במחלוקת "רכס לבן", בשל הרגישות הסביבתית הגבוהה שטמונה בה, ושמצויה כעת בשלב שמיעת התנגדויות הציבור. ההסכם כולל התחייבות של רמ"י להקצות קרקע משלימה ללמעלה מ-2,500 יחידות דיור, בעיקר ברכס לבן, שיאפשרו את בנייתן של 8,000 יחידות דיור בפרויקטים של התחדשות עירונית בשכונות הותיקות של העיר. מלבד יחידות הדיור, כולל ההסכם גם הסכמות לשיווק של שטחי תעסוקה, מסחר ומלונאות בהיקף של 3 מיליון מ"ר.

"ההסכם הוא המשך ישיר של החלטת ממשלה, במסגרתה סיכמו כל הגורמים לפתח, להקים ולהרחיב כ-12 שכונות בבירה", צויין בהודעה. בשלב בראשון תשווק רמ"י את התוכנית מורדות ארנונה וחוות הנוער הציוני. עוד סוכם כי פיתוח התשתיות יבוצע על ידי העירייה וחברות עירוניות מטעמה במימון ופיקוח של רמ"י. "במסגרת ההסכם תפעל הממשלה ביחד עם העירייה להקמת מבני ציבור ולשדרוג התשתיות בשכונות הוותיקות" צוין בהסכם. עוד נקבע בהסכם כי רמ"י תממן את עלויות פיתוח המתחמים ותשתיות העל ממקורותיה הכספיים שיתבססו בעיקרון על תקבולי השיווק של הקרקע ועל תקציבי משרדי הממשלה השונים, בעוד העירייה והוועדה המקומית יוותרו, בחלק מהמתחמים, על גביית היטלי הפיתוח כנגד העמדת תקציבי הפיתוח ע"י רמ"י.

"יהודים בנו בירושלים לפני 3,000 שנים ויהודים בונים בירושלים היום" אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו. "ירושלים זו לא התנחלות, ירושלים היא בירת ישראל לנצח, 3,000 שנה זה חלק של הנצח. אנחנו מחוייבים לירושלים".

שר האוצר משה כחלון, אמר כי "הסכם הגג שאנחנו חותמים עליו היום שם סוף להקפאת הבניה בירושלים. חובתנו להוכיח שהריבונות הישראלית על ירושלים, על כל חלקיה, היא לא רק סיסמה, אלא הלכה למעשה. אנחנו משקיעים מדי שנה בעיר ירושלים מיליארדים - והסכם הגג הזה מדבר על עוד כמיליארד וחצי נוספים. אני נמצא בפוליטיקה כדי שבשנים הקרובות יהיו לעוד 150,000 זוגות צעירים דירה וכדי שנוכל לממש ולחתום על הסכמי גג נוספים".

ראש עיריית ירושלים משה ליאון אמר כי: "יש ממשלות שרוצות לחלק את ירושלים ויש ממשלות שמחלקות לירושלים. זהו רגע היסטורי לירושלים ואני גאה להיות זה שמוביל אותו. היום עיריית ירושלים ברשותי עושה היסטוריה וחותמת יחד עם ראש הממשלה, שר האוצר ורמ"י על הסכם גג שיוסיף לירושלים כ- 14,800 יחידות דיור נוספות ומיליוני מ"ר נוספים לתעסוקה ולדיור. זהו צעד משמעותי שבעתיד יעניק פתרונות דיור ותעסוקה לצעירי העיר שבסופו של יום ישארו לגור בעיר".

מנהל רשות מקרקעי ישראל עדיאל שמרון אמר כי: "הסכם הגג עם ירושלים הוא בשורה לבירת ישראל המשוועת מזה זמן לקרקעות עבור דיור. רמ"י התגייסה להסכם חשוב שיהווה מנוע צמיחה דמוגרפי כלכלי ותעסוקתי לירושלים".

שרת השיכון והבינוי ד״ר יפעת שאשא ביטון אמרה: "אני מברכת את ראש העיר על הרוח החדשה בקידום וחיזוק הבנייה בירושלים, בירתנו הנצחית. גאה לעמוד בראש משרד שמקדם התחדשות עירונית בהיקפים יוצאי דופן ואני מקווה שמציון תצא הבשורה לכל חלקי הארץ בחידוש המרקם הוותיק".