גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חפשו חברות עם רכישות עצמיות מפלצתיות וסיפור כלכלי טוב

מי נחוש לשים סוף למחלה הממארת של הכלכלה האמריקאית

הדמיה: Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב
הדמיה: Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

המטרה של חברה שמבצעת Buy Back - "רכישה עצמית" של מניותיה, היא למעשה העברת כסף למשקיעים בה במסלול עוקף מס דיבידנד - מס שעשוי להגיע לכ-40% מהרווח, במיוחד למי שהחזיק את המניה מעל שנה. לזה אפשר להוסיף כי מהלך של רכישה עצמית מהווה הבעת אמון של החברה בעצמה בדרך של תמיכה במניותיה, כלומר החברה מאותתת לציבור המשקיעים כי להערכתה מחיר המניה זול ואטרקטיבי, מתוך כוונה שמשקיעים נוספים יצטרפו גם הם לגידול הכפוי בביקוש למניה ויעלו את מחירה.

משקיעים רבים נוטים להתייחס לגל הרכישות העצמיות כאל אחד הטריגרים המרכזיים לעליות בשווקים בשנה האחרונה. אם תרצו, מעין "הקלה כמותית" למניות בחסות הסקטור העסקי. כמובן שלא מדובר בהדפסת כסף כמו שעושים הבנקים המרכזיים שרוצים לתמרץ את השווקים, אלא למהלך שמעלה את שווי החברה בזכות הזרמת ביקושים שיכולים להיות משמעותיים, ולייצר ערך רב לבעלי המניות.

הקיצוץ במס החברות שביצע נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בדצמבר 2017, מרמה של 35% ל-21%, הרמה נמוכה ביותר מאז 1939, הוביל ליצירת הר של מזומנים בקרב החברות. בנוסף, רפורמה זו אפשרה לחברות האמריקאיות להחזיר לארה"ב באופן חד-פעמי 2.6 טריליון דולר ממקלטי מס ברחבי העולם, בתמורה למס מופחת של 15%. את עודפי המזומנים ניצלו הפירמות בעיקר לחלוקת בונוסים שמנים, חלוקת דיבידנדים נדיבים, וכמובן לביצוע רכישות עצמיות. על פי ההערכות, רכישות עצמיות של מניות שברו שיאים בשנת 2018 והסתכמו בכטריליון דולר.

המשקיע האגדי וורן באפט סבור כי רכישות עצמיות, כאשר הן נעשות במחירים הנכונים ומהסיבות הנכונות, יכולות להיות השימוש היעיל ביותר להון העודף של תאגיד. עם זאת, הוא מצהיר כי אם החברה אינה במצב טוב, זו תהיה החלטה טיפשית והכסף פשוט יירד לטמיון. אם כך, ניתן לסווג את הרכישות החוזרות כתוסף דלק שמאיץ מגמות חיוביות בחברות, אבל לא באמת יכול לשנות את המגמה שלהן אם פעילותן העסקית נמצאת בבעיה.

אחת הדוגמאות הקלאסיות לטעות מסוג זה הייתה הכרזה של חברת GE הדועכת על מהלך של רכישה עצמית בסכום של 21 מיליארד דולר ב-2016, אחרי שבשנת 2015 רכשה ממניותיה בסכום דומה, במחיר של 33 דולר למניה. מאז המניה כבר הספיקה לרדת לשפל של 6.5 דולר, ורק לאחרונה היא מראה סימני התאוששות לאחר שהמנכ"ל החדש גיבש תוכנית התייעלות מקיפה בחברה. זו כוללת בעיקר מכירה והיפרדות מפעילות לא רווחית של הקונצרן, והתמקדות בעסקי ליבה רווחיים יותר. כיום המניה נסחרת סביב 10 דולר, רחוק שנות אור מאותם 33 דולר. לא חבל?

מניית ג'נרל אלקטריק

לעומת זאת, דוגמה לעסקה מוצלחת היא של מיקרוסופט, שהכריזה על רכישת מניות בשנת 2013 ומאז מניותיה זינקו ביותר מ-280%, לעומת מדד הייחוס שעלה רק ב-80%. למרות זאת, ועם כל הכבוד ליותר מ-60 מיליארד דולר שהשקיעה החברה ברכישות עצמיות מאז, אי אפשר לקחת ממיקרוסופט את המהפכה העסקית שנלוותה למהלך והחלה בשנת 2013 עם איחוד מחלקות התוכנה והמוצרים, המעבר לאונליין והדגש על עסקי הענן. ללא אלה - ספק האם החברה הייתה מצליחה לשחזר אפילו 50% מעליית הערך שרשמה.

מניית מיקרוסופט

האם שנת 2019 תהיה השנה אחרונה של הרכישות העצמיות?

אם תשאלו האם שנת 2019 תהיה השנה האחרונה של הרכישות העצמיות, הרי שלפחות מרקו רוביו, הסנאטור הרפובליקאי, וצ'ק סצ'ומר וברני סנדרס הדמוקרטיים, ממובילי המאבק בקונגרס נגד תופעת הרכישות החוזרות של מניות - יענו לכם "כן".

להערכתם הרכישות החוזרות הן אחת המחלות הממאירות של הכלכלה האמריקאית, והם מפנים אצבע מאשימה למסלול עוקף הדיבידנד של החברות האמריקאיות, שמאפשר להן להעביר כסף למשקיעיהן, במקום להשקיע אותו בחברה עצמה, להוביל להמשך צמיחתה ולייצר מקומות עבודה חדשים.

בעשור האחרון הופנו יותר מ-6 טריליון דולר לטובת רכישות עצמיות של מניות, והשנה הן אפילו עברו את ההשקעות ההוניות של החברות. אם לומר את האמת, קשה להתעלם מהטענות של אותם דמוקרטים, לעיוות בהקצאת הנכסים. בינתיים הם מבטיחים להעביר חקיקה שתגביל את הרכישות החוזרות המותרות על ידי חברה, או שתוריד את הכדאיות לכך על ידי השוואת מס החברות למס הדיבידנד.

לעומת המחוקקים, ישנם הטוענים כי טענות אלו מופרכות ולא מציאותיות, שהרי התהליך הוא טבעי לחלוטין. חברות ערך ותיקות, שנחשבות לפרות מזומנים שאין להן יכולת להמשיך ולהגדיל את העסקים שלהם בצורה משמעותית, מוציאות כספים שנוצרים בהן בתהליכים מיושנים ומעבירות אותם לבעלי המניות שמשקיעים אותם בחברות חדשניות וצעירות יותר. טענה זו אולי נשמעת טוב באקדמיה או בתיאוריות שונות, אבל היא ממש לא מסבירה את הרכישות האגרסיביות שבוצעו על ידי חברות מובילות כמו אפל, גוגל, מיקרוסופט, IBM ועוד.

כדי להפנים עד כמה התופעה רחבה, רצוי להעיף מבט על פייסבוק, שגם היא מבצעת רכישות עצמיות של מניותיה. אחרי רכישות של 17 מיליארד דולר ב-2017, היא תוסיף עוד 9 מיליארד לתקציב הרכישה העצמית שלה בשנה הקרובה. סכום זה אמנם זניח ביחס לשווי החברה שעומד על כ-463 מיליארד דולר, וספק אם תהיה לכך השפעה על מחיר המניה, כאשר החברה מצויה במערבולת עסקית ורגולטורית שעשויה לפגוע בהכנסותיה העתידיות. אבל מה שמפתיע הוא שפייסבוק היא אולי החברה שהכי הוכיחה את עצמה בעמק הסיליקון כחברה שיודעת לעשות השקעות נכונות, למצוא את ה-Product market fit הבא ולעשות שימוש ראוי במזומנים שלה. אז למה לעזאזל חברה כזו צריכה לבצע רכישות עצמיות? התשובה היא ניהול הרווח למניה, שהאמריקאים פשוט התמכרו אליו.

בשורה התחתונה - חפשו חברות עם רכישות עצמיות מפלצתיות וסיפור כלכלי טוב או לפחות יציב: לדוגמה, חברת בואינג שהודיעה על רכישות עצמיות בסך 18 מיליארד דולר ודיבידנד של 20%. בסך הכול החברה אמורה ליהנות מחידוש הסכם הסחר עם סין ומההתפתחויות הטכנולוגיות והחדשנות בתחום התעופה והתעבורה האווירית.

גם אפל נחשבת לאחת המניות הבולטות בביצוע רכישות עצמיות. ב-5 השנים האחרונות החברה רכשה מניות של עצמה ביותר מ-200 מיליארד דולר ועדיין נותרו לה כ-70 מיליארד דולר שהיא צריכה להשלים מתוכניות שעליהן הכריזה, מה שיכול להקטין את כמות מניות החברה שנמצאות בשוק בעוד 8%-9%. אפל עוד עשויה להגביר את היקף הרכישות החוזרות בעקבות תפיחת קופת המזומנים העצומה שלה, שגדלה ביותר מ-70 מיליארד דולר בשנה.

מלבד זאת החברה נמצאת במומנטום חיובי בחודשים האחרונים ועדיין נסחרת במכפיל רווח זול יחסית לחברת צמיחה. על פי הערכות, מכירות האייפון ישתפרו והתאמת מחירים תיעשה לשביעות רצונם של הצרכנים. המוצרים החדשים כמו האוזניות והשעון של אפל ימשיכו להגדיל נפח ושימושים, והכנסות משירותים צפויות להכפיל את עצמן ב-5 השנים הקרובות, וכל זאת בזמן שאפל יוצאת למלחמה על נתח שוק המחשבים העלוב שלה.

דוגמה מעניינת נוספת היא של יצרנית השבבים ורכיבי הזיכרון MICRO, שהודיעה השנה כי תגדיל את הרכישות החוזרות שלה בעוד מיליארד דולר, כך שיחד עם 7 המיליארד שנותרו לה מההכרזה הקודמת אנחנו מדברים על אפשרות לצמצם את מספר המניות שלה בשוק ביותר מ-20%, שיעור שנחשב לאגרסיבי במיוחד. המשקיעים ניצלו כמובן את מחיר השפל שנרשם במניה בתחילת השנה, ואת המנוף שעשוי להיווצר מהרכישות החוזרות, ומניית MICRO זינקה ביותר מ-30%.

הכותב הוא האסטרטג הראשי של בית ההשקעות אלומות. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.

עוד כתבות

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-680 מיליון דולר, ואף עשוי להגיע ליותר מכך ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין - ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העילית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת בצעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לאמריקה וכיצד תושפע הפעילות בישראל

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה האחד מגיע משוק התקשורת, השני בנקאי ותיק ושניהם יעמדו בראש אפליקציות תשלום מובילות ● איך עמית דדוש ואריק פרישמן ישפיעו על התשלום הדיגיטלי?

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

נטפליקס אכזבה וטסלה הפתיעה: מה צפוי הלילה בדוחות מטא?

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, צפויה לפרסם את תוצאותיה הכספיות לרבעון ● האנליסטים אופטימיים לגבי הדוחות הערב אך גם חוששים מגידול בהוצאות החברה בתחום הבינה המלאכותית

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת תל אביב לבינלאומיות

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בנימוק כי הבורר סבור שהוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות עם יו"ר לשכת עורכי הדין לשעבר אפי נוה - מהן עולה חדש ליחסי תן וקח בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים