ארה"ב רוצה שגם המשקיעים הקטנים יקבלו נתונים במהירות

הפירמות הפיננסיות הגדולות נהנות ממערכות הזנה לפי הזמנה של נתוני מסחר מהבורסות, ואילו המשקיעים הקטנים נשענים על מערכת ההזנה הפומבית של נתוני המסחר, שהיא איטית בהרבה • יו"ר רשות ניירות ערך של ארה"ב הצהיר שהרשות תעבוד על הצעות להפוך את הזנת נתוני השוק הזולה יותר למהירה יותר, ואת מבנה העמלות תמורת נתוני מניות לשקוף יותר

ג'יי קלייטון, יו"ר רשות ני"ע של ארה"ב / צילום: רויטרס
ג'יי קלייטון, יו"ר רשות ני"ע של ארה"ב / צילום: רויטרס

הממשל האמריקאי רוצה שלמשקיעים הקטנים תהיה גישה טובה יותר למידע בזמן אמת על מחירי מניות - במסגרת מאמץ להפחית את היתרון של החברות הגדולות, שמשלמות הרבה תמורת הזנת נתונים במהירות רבה יותר. כך אמר בסוף השבוע יו"ר רשות ניירות ערך של ארה"ב (SEC), ג'יי קלייטון.

לדבריו הרשות מתכננת להציג הצעות ל"ניעור" המערכת הכפולה הקיימת של הזנת נתונים. כיום הפירמות הפיננסיות הגדולות נהנות ממערכות הזנה לפי הזמנה של נתוני מסחר מהבורסות, ואילו המשקיעים הקטנים נשענים על מערכת ההזנה הפומבית של נתוני המסחר, שהיא איטית בהרבה, כדי לקבל את החלטות המסחר.

המהלך צפוי להתקבל בברכה על ידי ברוקרים ומשקיעים, ולעורר התנגדות של בורסות המניות, שנשענות גם על מערכות ההזנה היקרות והאולטרה מהירות שהן מוכרות לשחקנים המוסדיים הגדולים שיכולים לממן אותן. "ההודעה הזו הייתה במידה רבה ירייה לכיוון הבורסות", אמר ג'ו וולד, מנכ"ל Clearpool Group, חברת ברוקראז' אלקטרוני מניו יורק.

מניות החברות שמנהלות את שלוש הבורסות הגדולות ירדו בתגובה לידיעה. מניית נאסד"ק איבדה ביום ו' 2.9%, מניית אינטרקונטיננל אקסצ'יינג', הבעלים של בורסת ניו יורק, איבדה 1.6% ומניית Cboe שווקים עולמיים (בורסת האופציות בשיקאגו) ירדה ב-0.4%. המניות הפיננסיות במדד S&P 500 נשארו יציבות.

הזנת נתוני המניות האיטית יותר - שזוחלת דרך אתרי חדשות העסקים וערוצי הכבלים, למשל - לא מעניקה למשקיעים הקטנים מידע מהיר מספיק כדי להתחרות בשווקים המודרניים במהירות גבוהה, אומרים המבקרים.

קלייטון וברט רדפירן, הממונה הבכיר ביותר על השווקים ב-SEC, נאמו ביום ו' בבית הספר לעסקים באוניברסיטת פורדהם בניו יורק. הם אמרו שהרשות תעבוד על הצעות להפוך את הזנת נתוני השוק הזולה יותר למהירה יותר, ואת מבנה העמלות תמורת נתוני מניות לשקוף יותר.

רדפירן אמר גם שה-SEC מעוניינת ביותר תחרות מצד הזנת הנתונים הזולה, ובכך הוא העניק תוקף לתלונה של סוחרים, שקונסורציום הבורסות שמוכר נתוני שוק הוא מונופול שאין לו אינטרס לספק מידע מהיר יותר. הוא דיבר על כך שההזנה הציבורית תוכל לעבור שדרוג שיכלול נתונים נוספים חדשים, שזמינים כעת רק דרך מערכות ההזנה היקרות של הבורסות ללקוחות המוסדיים.

קלייטון אמר שהרשות תבדוק האם נתוני המניות "יצטרכו לעבור שדרוג כדי לעמוד טוב יותר בצרכי המשקיעים ומשתתפי השוק בשווקים המודרניים של ימינו".

סדרת התנגשויות בין הבורסות לרגולציה

ההכרזה היא המטח האחרון במסגרת חילופי האש בין הרגולציה בתחום ניירות הערך והבורסות בארה"ב בשאלה איך הן עושות עסקים.

בורסת ניו יורק (NYSE), נאסד"ק ו-Cboe תבעו את ה-SEC בבית משפט פדרלי לערעורים בפברואר במטרה למנוע מהרשות זה להשיק תוכנית ניסוי (פיילוט) לקביעת עמלות מסחר נמוכות יותר מכפי שהן היום.

העמלות הללו מהוות חלק נכבד מהעסקים של הבורסות. זו מערכת בשימוש רחב של עמלות והחזרי עמלות שנקראת בעגת השוק " maker taker" ("עושה השוק מקבל"). הבורסות משלמות לברוקרים ולסוחרים החזרי עמלות עבור כמה הזמנות של מניות, וגובות עמלות ללא החזרים על הזמנות אחרות.

המבקרים אומרים שהמערכת פוגעת במשקיעים, כי היא מעודדת ברוקרים לשגר את הוראות המסחר של הלקוחות לבורסות שמשלמות את ההחזרים הגבוהים ביותר, ולא לבורסות שנותנות ללקוחות את מחיר המניה הזול ביותר.

במסגרת התוכנית שתנסה ה-SEC, שעשויה להימשך שנתיים, יקוצצו העמלות שהבורסות יכולות לגבות על מסחר במאות מניות - מה שיפחית גם את ההחזרים על העמלות הללו. מניות אחרות לא יושפעו מכך.

נאסד"ק ו-NYSE מנהלות עוד קרב משפטי נפרד עם SEC, אחרי שהרשות סירבה באוקטובר לשתי בקשות שלהן להעלות את העמלות על נתונים שוק מסוימים, בנימוק שההעלאה אינה מוצדקת.

פעולותיה של ה-SEC מאיימות על עסקי מפתח של ICE (החברה האם של NYSE), נאסד"ק ו-Cboe, שמטפלות ביחד בכ-60% מנפח המסחר במניות בארה"ב. ההכנסות מעסקי הנתונים השונים של ICE ונאסד"ק מתחרות בהכנסות שלהן מהמסחר עצמו במניות (עמלות המסחר).

"Cboe תמכה תמיד בהזנת נתונים ציבורית חזקה, מהירה ומאורגנת היטב", אמר בריאן הרקינס, אחד ממנהלי יחידת השווקים של הבורסה משיקגו. דוברת של NYSE מסרה: "אנחנו שמחים על כך שה-SEC מקדמת כמה המלצות שלנו, למודרניזציה של תשתית הנתונים בשוק המניות האמריקאי, כולל בנייה מחדש של מנגנון ההזנה הציבורי כדי לשפר את מהירותו". דובר של נאסד"ק אמר: "אנחנו מצפים להמשך העבודה עם רשות ניירות הערך לטובת האינטרסים הטובים ביותר של השווקים, המשקיעים והחברות הרשומות למסחר שלנו, אבל אנחנו נתנגד לה בסעיפים שלא עומדים במבחן הזה".

הבורסות התנגשו עם סוחרי מניות במהלך שימועים פומביים בנושא נתוני שוק ב-SEC באוקטובר.

ראשי הבורסות הגנו על מערכת העמלות שלהן וטענו שהסוחרים מנסים רק להפחית עלויות ולהגדיל את רווחיות עסקיהם. לדבריהם, העמלות נחוצות כדי להשקיע במערכות מחשבים מתוחכמות שמעבדות מיליארדי מסרים אלקטרוניים בכל יום.

הסוחרים לוחצים על ה-SEC לשבור את האחיזה של הבורסות במערכת ההזנה הזולה של נתוני המניות. "הגברת המהירות של המערכת הזו, תוך העשרתה בנתונים נוספים, ופתיחה שלה בפני חלופות תחרותיות יניבו שוק מניות נורמלי יותר", אמר וולד.