ניצחון לפסגות ומיטב דש: אברהם ביגר נבחר לדירקטוריון פז

כך עולה מתוצאות ההצבעה שנערכה היום באסיפת בעלי מניות החברה • ל"גלובס" נודע כי במועמדותו של ביגר תמכו יותר ממחצית בעלי המניות בהובלת כלל ביטוח, הפניקס, אקסלנס, פסגות ומיטב דש

אברהם ביגר / צילום: תמר מצפי
אברהם ביגר / צילום: תמר מצפי

אברהם ביגר נבחר היום, באסיפת בעלי המניות המיוחדת של פז, לתפקיד הדירקטור העשירי במועצת המנהלים של חברת האנרגיה והקמעונאות. זאת, לאחר שחברות הייעוץ אנטרופי ו-ISS המליצו למשקיעים המוסדיים בשבוע שעבר לתמוך במועמדותו של ביגר לתפקיד.

ביגר גבר ברוב גדול על שני המועמדים האחרים לתפקיד, אמנון דיק ודוד אבנר, עליהם המליצה ועדת האיתור המיוחדת שמינה דירקטוריון פז לצורך הבחירה.

ביגר זכה לתמיכה של יותר ממחצית בעלי המניות שהשתתפו בהצבעה, אבנר קיבל תמיכה מכשליש המשתתפים ואילו דיק זכה לתמיכתם של כרבע מבעלי המניות.

ל"גלובס" נודע כי ביגר זכה לתמיכתם של כלל ביטוח, הפניקס, אקסלנס, מגדל, מיטב דש, פסגות, אנליסט ואפסילון. באבנר תמכו ילין לפידות, מנורה מבטחים ועמיתים ואילו דיק זכה לתמיכת איילון, אלטשולר שחם, הלמן אלדובי ומשקיעים זרים שמחזיקים במניות פז.

כעת תעבור ההכרעה לדירקטוריון החברה, שיתכנס בימים הקרובים בכדי לבחור יושב ראש חדש לחברה.

באנטרופי המליצו כאמור לגופים המוסדיים להתנגד לבחירתם של דיק או אבנר, "על אף הערכתנו הגבוהה לכישוריהם ומקצועיותם של שני המועמדים הנוספים, ועל אף הערכתנו את ההליך שבוצע על ידי ועדת האיתור של הדירקטוריון".

בחברת הייעוץ נימקו את המלצה בכך שהיא "נובעת בעיקרה מהרצון להעמיד בפני חברי הדירקטוריון חלופה ראויה נוספת, השונה במהותה (המלצה של גוף מוסדי למול אלו שנבחרו זה מכבר על ידי ועדת האיתור), בבואם לבחור את המועמד בעל הכישורים והניסיון הטובים ביותר לשמש כיו"ר החברה מבין המועמדים הפוטנציאליים".

ב-ISS ציינו כי ביגר כיהן כמנכ"ל פז בשנים 1993-1997 ויש לו, לפיכך, ניסיון קודם בתחום האנרגיה. זאת בניגוד לשני המועמדים האחרים וכמעט כל שאר חברי הדירקטוריון של פז. בנוסף, יש לו ניסיון רב כבעל תפקידים בכירים במשק הישראלי, ביניהם מנכ"ל חברת אדמה ויו"ר שופרסל.

עוד ציינו שם כי "יונה פוגל מכהן כמנכ"ל החברה מאז 2007 ולכן חשוב מאוד שהדירקטוריון והעומד בראשו יהיו עצמאיים ויהוו משקל נגד להנהלת החברה".

כיום מכהן בפז כיושב ראש זמני אריק שטיינברג, לשעבר יו"ר פסגות וזאת לאחר שבחודש אוקטובר הודיע היו"ר הקודם, יצחק עזר, על התפטרותו מהתפקיד לאחר שכתב כי "זה תקופה, נתגלעו מחלוקות עמוקות ביני (ולא רק ביני) לבין רוב חברי הדירקטוריון וההנהלה על דרך ניהול החברה, המבנה הארגוני שלה וכן ביחס לאסטרטגיה העתידית של החברה".

אסיפת בעלי מניות שכונסה כשבועיים לאחר ההתפטרות בחרה בשלושה חברים חדשים לדירקטוריון, שהומלצו על ידי הגופים המוסדיים: אליעזר שקדי, לשעבר מנכ"ל אל על ומפקד חיל האוויר; אריק שטיינברג; ועודד גילת כדח"צ. לאחר מכן, ורגע לפני שהוחלט על יו"ר חדש לחברה, כונסה שוב אסיפת בעלי המניות בתחילת דצמבר, בעקבות בקשת בית ההשקעות מיטב דש, ואישרה את הגדלת מספר חברי הדירקטוריון מ-9 ל-10.

שטיינברג נבחר בסוף דצמבר פה אחד על ידי הדירקטוריון כיו"ר זמני והצהיר כי אין בכוונתו להתמודד על תפקיד יו"ר קבוע. מי שצפוי להתמודד על התפקיד מול ביגר, לכן, הוא אליעזר שקדי.

ועדת האיתור של פז החליטה לפני מספר שבועות להמליץ על דיק ואבנר לתפקיד הדירקטור העשירי בחברה. עם זאת, מיד לאחר פרסום ההחלטה הודיע בית ההשקעות פסגות כי בכוונתו להביא לאסיפה גם את מועמדותו של ביגר.

פז, ענקית אנרגיה וקמעונות הנסחרת בשווי של 5.6 מיליארד שקל, מתנהלת כבר יותר משנתיים ללא בעל שליטה (מאז מכר צדיק בינו את מניותיו בחברה) והיא מובלת על ידי המנכ"ל הדומיננטי יונה פוגל. בהון החברה מחזיקים בעיקר גופים מוסדיים גדולים, ביניהם כלל ביטוח, הפניקס, מיטב דש, מגדל, פסגות ומנורה מבטחים.

***גילוי מלא: אברהם ביגר הוא יועץ לדירקטוריון "גלובס"