אחרי שהושג הסכם בריטי-אירופי לקראת ההצבעה המכרעת הערב על ה"ברקזיט", המבקר עולה להתקפה

לקראת ההצבעה הערב לאישור מתווה ה"ברקזיט" מקווה ראשת ממשלת בריטניה להעביר את תוכנית הפרישה מהאיחוד האירופי • בגלל אופיה המחייב משפטית של התוספת להסכם והעובדה שה"ברקזיט" אמור להתרחש בעוד שבועיים, מיי מקווה שבית הנבחרים יצביע בעדו

ראשת ממשלת ברטיניה, תרזה מיי / צילום: רויטרס
ראשת ממשלת ברטיניה, תרזה מיי / צילום: רויטרס

(עדכון): התובע הכללי של בריטניה, ג'פרי קוקס, פרסם את חוות דעתו על ההסכם שהושג ואמר כי הסיכונים החוקתיים נותרו כשהיו למרות ההסכם, וכי לבריטניה לא ניתן הצעד החוקתי לביצוע מהלך חד צדדי. הליש"ט צוללת בתגובה לדוח של קוקס בכ-1% מול הדולר למחיר של 1.3 דולרים.

בתום פגישה לילית בשטראסבורג הודיעו אמש נשיא הנציבות האירופית ז'אן קלוד יונקר וראש ממשלת בריטניה תרזה מיי על גיבוש הסכם שעשוי לסלול את הדרך לאישור ה"ברקזיט" בהצבעה מכרעת שצפויה להתקיים הערב (ג') בפרלמנט הבריטי. שני הצדדים חתמו על "מסמך מחייב משפטית" שיהיה תוספת להסכם ה"ברקזיט" שכבר נחתם ואושר בין הצדדים - אולם לא אושר בבית הנבחרים הבריטי. ראש הממשלה הבריטית מקווה כי ההבנות שבמסמך הקצר - ארבעה עמודים בסך הכל - ישכנעו את המתנגדים מתוך מפלגתה לתמוך בה בהצבעה הערב. הליש"ט  הבריטי עלה ב-0.5% ביחס לדולר אחרי ההודעה.

המסמך מתייחס לשתי נקודות מחלוקת עיקריות שעד כה טירפדו את אישור ההסכם, בגלל התנגדות מבית בבריטניה: המצב באי האירי אחרי הפרישה מהאיחוד האירופי והאם תהיה לבריטניה הזכות לשים קץ להסדרים זמניים שנקבעים בהסכם הפרישה באופן חד צדדי.

בנוגע לראשון, היתרון הגדול של המסמך שפורסם הוא היותו מחייב משפטית, והוא כולל הבטחות לא להקים "גבול קשיח" בין צפון אירלנד (השייכת לממלכה הבריטית) לבין אירלנד (החברה באיחוד האירופי) ומבהיר כי שני הצדדים אינם מעוניינים במצב שבו בריטניה תהיה עדיין כפופה לחוקי המכס של האיחוד. בנוגע לשני, קובע המסמך כי במקרה של מחלוקת תוקם ועדת בירור וקובע את הפרמטרים לפעילותה.

השאלה הגדולה כעת היא האם ההסכם, שפורסם אחרי חצות, אחרי פגישה בין השניים, יהיה מספיק כדי לשכנע את השמרנים מתוך מפלגתה של מיי המתנגדים לה ולהסכם שגיבשה. יותר מ-50 מהם מאוגדים ב-European Reseach Group בתוך המפלגה, שטרם הביעה עמדתה על ההסכם החדש שהוצג. בפעם שעברה שבה ניסתה מיי לאשר את ההסכם היא זכתה לתבוסה בממדים היסטוריים (הפסד ב-230 קולות).

הפעם, בגלל אופיה המחייב משפטית של התוספת להסכם והעובדה שה"ברקזיט" אמור להתרחש בעוד שבועיים, מיי מקווה שבית הנבחרים יצביע בעדו. חלק מהקולות הבוקר בתוך ה-ERG קראו לדחות את ההצבעה, המתוכננת להתקיים הערב, עד שהתובע הכללי בבריטניה יספק הבהרות בנוגע לאופי המשפטי של המסמך, ועד שיהיה להם זמן ללמוד אותו.