גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

משטר העריצים של ונצואלה, סודאן ואלג'יריה מתקרב לקיצו?

בשלוש ארצות המונים ממלאים את הרחובות בניסיון להיפטר מעריצים מאריכי ימים ● בשלושתן הרודנים איבדו זה כבר את המנדט העממי. נשארו להם רק כידוני הצבא ● באלג׳יריה משהו מתחיל לזוז. בסודאן, המשטר מלקה נשים. ונצואלה מתפתחת למבחן עליון של מדיניות החוץ האמריקאית

הפגנות באלג'יריה/  צילום:   רויטרס, Philippe Wojazer
הפגנות באלג'יריה/ צילום: רויטרס, Philippe Wojazer

בשלוש ערי בירה בקצוות רחוקים של העולם מתקרב עכשיו אל שיאו מאבק נגד משטרי עריצים. בתוך עננים של גז מדמיע, מול אנשי ביטחון המצווים לירות, להכות ולדרוס, מאות אלפים מנסים להיפטר משליטים סמכותניים, או מאלה המושכים בחוטיהם. זה צירוף נסיבות עוצר נשימה, אולי רמז לבאות, אולי רק הד קלוש של תקוות רמות מעשור קודם.

העיניים נשואות אל חרטום בירת סודאן, אל אלג׳יר בירת אלג׳יריה ואל קראקאס בירת ונצואלה. בשתי הראשונות, המונים ממלאים את הרחובות ללא אסטרטגיה וללא מנהיגים. בשלישית, נשיא חלופי, בתמיכה בינלאומית רחבה, מוסיף לחפש את הנוקאאוט, אשר יפיל את המשטר. סיכויי ההצלחה בכל השלוש אינם ברורים, אבל החיזיון של ״כוח העם״ מעורר התרגשות ותקוות.

חרטום היא היום בירת ההתנגדות העממית. האופוזיציה קראה היום להפגנות הרחוב הגדולות ביותר, על אף איסור מוחלט שהטיל המשטר. במהלך היום נדע עד היכן המשטר מוכן להרחיק בדיכוי מתנגדיו. זה עשוי להיות יום ההכרעה, לכאן או לכאן.

הארץ השלישית בגודלה באפריקה מתייסרת תחת רודנותו בת 30 השנה של גנרל עומר אל-בשיר. הוא הפיל ממשלה דמוקרטית נבחרת בהפיכה צבאית ב-1989, וניהל במרוצת השנים שורה של מלחמות אזרחים. על אחת מהן, זו בדארפור, בית הדין הבינלאומי בהאג החליט להעמיד אותו למשפט בגין פשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות. הוא לא התייצב, וצו מעצר בינלאומי תלוי ועומד נגדו.

הרודן נגד ווטסאפ ופייסבוק

התקוממות הרחוב בסודאן התחילה בדצמבר, כאשר בשיר הורה על העלאת מחירי הדלק. זה היה ניצוץ, שהצית תבערה גדולה. בשנות רודנותו, בשיר שלט ברחובות באמצעות שליטה בתקשורת. אבל אופייה של התקשורת השתנה. אין זה מספיק עוד לצנזר עיתונים ותחנות שידור. עכשיו צריך להתמודד גם עם טלפונים סלולריים.

וידיאו אחד מראה את בשיר נושא נאום נרגז באוזני תומכיו. ״ווטסאפ ופייסבוק אינם יכולים להחליף ממשלות״, הוא קורא, ״רק בחירות יכולות לעשות כן״. אבל זה האיש שתפס את השלטון בכוח, ולא חדל מאז להנדס את המערכת הפוליטית. קצת מאוחר מדי בשבילו להיתלות בקולרה של דמוקרטיה אלקטורלית.

הם איבדו את הפחד

באלג׳יר, נשיא חולה ומשותק, מוותיקי מלחמת העצמאות של שנות ה-60, מנסה לצנן את להט ההמון. עבדול עזיז בוטפליקה בן ה-82 היה מועמד לתקופת כהונה חמישית בבחירות של החודש הבא. האלג׳ירים, המבורכים בסבלנות ומקוללים בפסיביות, יצאו סוף סוף משתיקתם. המונים מכל הגילים ומכל השכבות החברתיות מילאו במשך ימים רבים את הרחובות בכל עיר באלג׳יריה, כדי לדרוש קודם כול שהוא יפרוש; ואחר כך, שהמשטר כולו (pouvoir , הם קוראים לו בצרפתית; זאת אומרת ׳הכוח׳, או השלטון) ילך לכל הרוחות.

בתחילת השבוע, בוטפליקה, שקולו לא נשמע בפומבי זה שש שנים, ויתר לכאורה. הוא הודיע, אם גם לא בקולו, שבעצם מעולם לא התכוון להתמודד פעם נוספת. הבחירות יידחו עד סוף השנה, ובינתיים תכונס ״ועידה לאומית״, כדי לנסח חוקה חדשה. בראש הוועידה יישב האלג׳ירי רב היוקרה ביותר בעולם, אל-אח׳דאר אל-איבראהימי, לפנים שליח מיוחד של האו״ם בסוריה.

מפגיני הרחוב הגיבו תחילה בהתלהבות, אבל עד מהרה הבינו שבוטפליקה, או אלה המושכים בחוטיו, מנסים להערים עליהם, ולהרוויח זמן. המפגינים, או לפחות הגרעין הקשה שלהם, אינם מוכנים להתפזר כל זמן שה׳מערכת׳ נשארת על מכונה. בהיעדר מנהיג או מנהיגים, קשה לדעת מה תוחלת החיים של מחאתם, ואיך תתועל להישגים פוליטיים ממשיים. אבל פי שעה הם ממשיכים. למרבה החשיבות, הם איבדו את הפחד, וזה תמיד סימן רע לעריצים.

מחפשים את נקודת התורפה

הרחק משם, בקצה הצפוני של דרום אמריקה, ענן של אי ודאות מסתיר את עין השמש בוונצואלה. אין דומה למשבר שלה. הארץ בעלת העושר הפוטנציאלי העצום (עתודות הפחמנים הגדולות בעולם) מתרסקת והולכת. לא זו בלבד שמאז 2013 כלכלתה הצטמקה ב-50%, לא זו בלבד שהחישוב המקובל מעמיד את שיעור האינפלציה שלה על עשרה מיליון אחוזים, אלא שהשבוע עומד בסימן חשיכה כבדה. אחת מתחנות המימסר החשובות שלה התמוטטה, והארץ התעטפה בשחור.

המשטר בוונצואלה, המסתמך על עזרתם של שוטרי-חרש קובאניים, עומד על עברי-פי-פחת. אבל הוא עדיין עומד. ממשל טראמפ, אשר כונן קואליציה בינלאומית מרשימה נגד המשטר, אינו מצליח למצוא את נקודת התורפה שלו. סנקציות חמורות הוטלו, כולל הגבלת יצוא הנפט שבהכנסותיו המשטר תלוי. אבל לפי שעה לא עלתה יפה התקווה שהוא יקרוס.

הנשיא ניקולאס מאדורו איבד כמעט את כל התמיכה הציבורית. הסקרים מראים שאולי 15% עדיין רואים בו את מנהיגם. השאר תומכים בחואן גוואידו, הנשיא הצעיר של האסיפה הלאומית. כ-50 מדינות, בהן כמעט כל ארצות אמריקה הלטינית, מכירות בגוואידו כנשיא הלגיטימי. לפני חודשיים היה נדמה שהרוח העזה הנושבת בגבה של האופוזיציה תעיף את מאדורו.

אכן, פעם עריצים היו הרבה יותר ספורטיביים. הם ידעו מתי לוותר, ומתי להימלט אל חווילה בטוחה בריביירה הצרפתית, או במיאמי. עכשיו הם נראים הרבה יותר נחושים להיאחז בקרנות המזבח, אולי מפני שהם יודעים כי אין עוד מקלטים בטוחים לעת פרישתם, וידיים ארוכות ישיגו אותם.

נקיפות מצפון - וקווים אדומים

בכל שלוש הארצות, התמיכה העממית במשטרים נגוזה, אבל כידוני הצבא מעניקים להם פוליסת ביטוח - והם יוצאים מגדרם לחזק את בריתם עם הגנרלים. בוונצואלה, ההמונים רעבים ללחם, אבל האליטה הצבאית נהנית מהטבות מפליגות. ארה״ב קיוותה לערער את נאמנותה באמצעות צירוף של הבטחות ושל איומים. לא קרה.

בסודאן, הנשיא הזקן בשיר, בעצמו מפקד לשעבר של הצבא, עתה זה מינה את הרטמכ״ל לסגנו. באלג׳יריה, בוטפליקה החצי-מת קיבל את מפקד הצבא בן ה-79 בלשכתו, לעיני מצלמות הטלוויזיה, במחווה של שותפות גורל ונאמנות.

אין לרודנים כל נקיפות מצפון, ואלימות וטרור משמשים אותם. אבל הם גם מועדים לחצות קווים אדומים. בשיר, למשל, עצר נשים במהלך הפגנה, העמיד אותן למשפט, וגזר עליהן עונשי מלקות. הרחוב התפוצץ מכעס, ובית משפט הורה לשחרר אותן. אולי השריון המגן עליו מתחיל להיסדק.

ונצואלה הופכת למבחן הבינלאומי הבולט ביותר של ממשל טראמפ. אתמול הודיעה ארה״ב על סגירת שגרירותה בקראקאס. האם זה אומר שהיא פונה עורף לוונצואלה, או אולי ההיפך, שהיא מתכוונת להסלים את מעורבותה ואולי להפעיל כוח?

השנים האחרונות בעולם בדרך כלל היטיבו עם עריצים. הדמוקרטיה הליברלית נמצאת בנסיגה. משטרים סמכותניים שואבים השראה מן הטיפול באופוזיציה בסין, ברוסיה, באיראן ובטורקיה, הגיעה הזמן לנסיוב של תקווה ולקצת השראה הפוכה. 

רשימות קודמות ב-yoavkarny.com וב- https://tinyurl.com/karny-globes

ציוצים (באנגלית) ב-twitter.com/YoavKarny

עוד כתבות

משפחות חטופים חוסמות את כביש 1 בדרך לירושלים

משפחות חטופים חסמו את כביש 1: "כל חטוף חייב לשוב"

שרי החוץ של מדינות ה-G7: נמשיך לפעול למניעת הסלמה של הסכסוך בין ישראל לאיראן • הקרמלין: "קוראים לצדדים להפגין איפוק" • דיווח: ביידן שוקל לשלוח סיוע ביטחוני בסך מיליארד דולר לישראל • בפעילות סמוך לטול-כרם: ארבעה לוחמים נפצעו בינוני וקל, מפקד גדוד טולכרם של גא"פ חוסל • עדכונים בולטים 

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נאסד"ק ננעל בירידות יום שישי ברציפות; מניית אנבידיה צנחה ב-10%

ה-S&P 500 רשם את השבוע השישי ברציפות של ירידות - ברצף ההפסדים הארוך ביותר שלו מזה למעלה משנה, הנאסד"ק סגר יום שישי ברציפות של ירידות לראשונה מאז אוקטובר 2022 ● הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט התמתן ● בורסות אירופה ננעלו במגמה מעורבת

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

מאחורי הציפייה לאירועים שליליים / צילום: Shutterstock

מדעי האימה: מה קורה למוח שלנו כשאנחנו מחכים לטיל איראני, או אפילו לזריקה

לא נרדמתם בציפייה לטילים האיראניים? מחקרים שעוסקים בציפייה לאירועים שליליים מגלים מה מתרחש במוח בזמן המתנה מורטת עצבים, מה הקשר בין ציפייה לזריקה להתנהגות כלכלית לא רציונלית, וגם איך מתמודדים עם תחושת האימה וחוסר השליטה

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

רחפן של Spear UAV / צילום: Spear UAV

"בעל 4 להבים מתוצרת ישראל": הרחפן שיכול לתקוף גם באספהאן

אחת מהאפשרויות שעלו היום, היא שישראל תקפה באיראן באמצעות חימוש משוטט של הסטארט-אפ התל אביבי "ספיר" (Spear UAV) - נשק בו היא משתמשת בזירות השונות של מלחמת "חרבות ברזל" ● כך משמש החימוש בעל יכולות AI את ישראל במלחמה

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

שכונת בית וגן ירושלים / צילום: אוריה תדמור

לא תמיד ניתן להגיע לחלוקה שוויונית בפרויקט תמ"א 38

כל תכנון פרויקט מסוג תמ"א 38 כולל אילוצים תכנוניים, אולם בפרויקטים מסוג חיזוק ועיבוי, האילוצים התכנוניים רבים, שכן הבינוי נעשה על גבי הבניין הקיים, על מגבלותיו ● כך דחתה ועדת הערר המחוזית בירושלים התנגדות של שני דיירים לתכנון של פרויקט