הורחבו או קוצצו? מה קרה לתקציבי הבריאות והרווחה תחת שלטון הליכוד

ח"כ סתיו שפיר טענה במסגרת ריאיון טלוויזיוני כי "מפלגת הליכוד קיצצה בתקציבי הבריאות והרווחה" - האם היא צודקת? בדקנו • המשרוקית של גלובס

סתיו שפיר / צילום: שלומי יוסף
סתיו שפיר / צילום: שלומי יוסף

חברת הכנסת סתיו שפיר התארחה בתכנית "חדשות הבוקר" בקשת 12 ביחד עם סגנית שר החוץ ציפי חוטובלי מהליכוד. בין השתיים התגלע וויכוח, במהלכו טענה שפיר כי הליכוד כמפלגת השלטון מובילה מדיניות כלכלית-חברתית רעה. שפיר אמרה לחוטובלי כי "המפלגה הבכירה, שהכי לא דאגה לאזרחי מדינת ישראל, את יודעת איך קוראים לה? מפלגת הליכוד. המפלגה שקיצצה בתקציבים… את פעם אחת לא דיברת ולא התייחסת לתקציב המדינה. המפלגה הזו קיצצה בתקציבי הבריאות והרווחה, הפריטה את שירותי הרווחה, זאת מפלגת הליכוד". אבל האם זה מה שמראים הנתונים?

מאז עליית הליכוד לשלטון ב-2009 גדל תקציב הבריאות שהועבר בפועל בהתמדה מדי שנה. תקציב הבריאות שהועבר בפועל בשנת התקציב 2008, שקדמה לעליית הליכוד לשלטון, היה 15.6 מיליארד שקל, ותקציב הבריאות בפועל בשנת 2017 עמד על 33.6 מיליארד שקל - עלייה של פי 2.15, כאשר תקציב המדינה כולו גדל בתקופה זו פי 1.5 (התקציבים בפועל לשנת 2018 טרם פורסמו).

גם במהלך הקדנציה של הממשלה הנוכחית, שהחלה במאי 2015, גדל תקציב הבריאות. ב-2014, שנת התקציב שקדמה לממשלה זו, היה תקציב הבריאות בפועל 28.3 מיליארד שקל, ועד 2017 הוא גדל פי 1.25, בעוד שתקציב המדינה כולו גדל פי 1.15. רק בשנתיים מאז 2009 קוצץ תקציב הבריאות - בשנים 2011 ו-2017, כאשר בכל שאר השנים היה תקציב הבריאות בפועל גבוה מהתקציב המקורי שאושר בכנסת.

תקציב הרווחה שהועבר בפועל, שכולל את תקציב משרד הרווחה ואת התגמולים לנכים, גדל גם הוא בהתמדה מדי שנה. משנת 2008 לשנת 2017 גדל תקציב הרווחה בפועל פי שתיים, מכ-5.7 מיליארד שקל לכ-12 מיליארד שקל, כאשר תקציב המדינה, כאמור, גדל בתקופה זו פי 1.5. גם בקדנציה של הממשלה הנוכחית גדל תקציב הרווחה, כאשר תקציב הרווחה בפועל ב-2017 היה גדול פי 1.3 משהיה ב-2014, בעוד שתקציב המדינה כולו גדל פי 1.15. רק בשלוש שנים - 2009, 2011 ו-2013 - חלו קיצוצים בתקציב הרווחה, בעוד בשאר השנים התקציב שהועבר בפועל היה גדול יותר מהתקציב המקורי.

בשורה התחתונה: דבריה של שפיר אינם נכונים ברובם. מאז הפכה הליכוד למפלגת השלטון ב-2009, היו רק שנים בודדות בהן קוצצו תקציבי הבריאות והרווחה, אך ברוב השנים הסכומים שהועברו בפועל היו גדולים מהסכום המקורי שאישרה הכנסת. כמו כן, תקציבי הבריאות והרווחה שהועברו בפועל גדלו מ-2009 בהתמדה מדי שנה בשיעור גבוה יותר מהגידול בתקציב המדינה כולו.

ההרחבה והמקורות המלאים - בתחתית העמוד.

תגובת ח"כ שפיר: "משרד האוצר מסתיר לאורך השנים את תקציב המדינה האמיתי מהציבור, ומחביא בתוך סעיפי התקציב מאות רזרבות סמויות, שלפי הערכתינו והערכת מבקר המדינה - מגיעות לכ-20 מיליארד שקלים בשנה. הכספים האלה לא הולכים לרווחה ולבריאות אלא נשמרים כקופה פוליטית סודית. לאורך השנים האחרונות חשפתי איך מיליארדי שקלים מקוצצים מהביטוח הלאומי, הבריאות והרווחה, ואיך הנתונים שמציגה הממשלה - שקריים.

"גם בית המשפט העליון אישר את עמדתי כשקבע בחודש שעבר שהאוצר חייב לשבת איתי למו"מ על מנת לחשוף לציבור את מערכת התקצוב. כשנציגי הממשלה אמרו שאסור להראות לנבחרי הציבור את המערכת הזו, בית המשפט אמר להם כי "יצא המרצע מהשק". ממשלות הימין ב-40 השנים האחרונות הפחיתו מתקציבי הרווחה באופן שיטתי, הן בכסף והן בתקנים. שירותים רבים שהופרטו, כמו למשל הטיפול באוטיסטים, גרמו לכך שבעוד שהמדינה מעבירה סכומי כסף לחברות הפרטיות, המטופלים בקצה, והעובדים המטפלים בהם - מקבלים רק פירורים ממנו. ישראל נמצאת מתחת לממוצע מבין מדינות ה-OECD בהוצאה חברתית, אבל אם המדדים לא מספיקים - אפשר פשוט להיכנס לחדר מיון לכמה שעות, להמתין לאוטובוס בתחנה או לבקר בהוסטל סיעודי - כדי לראות כמה חמורים הקיצוצים התקציביים והפרטת השירותים הללו.

"לצערי מערכת המשרוקית נופלת שוב ושוב בפח של נתניהו ושרי האוצר המתחלפים תחתיו ומתעלמת מדוח מבקר המדינה החמור שמוכיח כי התקציבים הרשומים בספר התקציב הם נתונים שקריים - שלא משקפים את ההשקעה האמיתית בשירותים אותם מחוייבת הממשלה להעניק לאזרחיה. ראוי שארגון ששם לעצמו למטרה לבחון את האמת - יעשה את העבודה המעמיקה הנדרשת ולא יסתפק בהודעות לעיתונות של משרד האוצר כשהוא כותב אייטמים מהסוג הזה. אם משרד האוצר היה מאמין בעצמו בנתונים שהוא ממציא בתקשורת - הוא היה מזמן פותח את מערכת התקציב לעין הציבור, ולא הייתי נאלצת להגיע עד לבג"צ כדי לדרוש זאת".