גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

יו"ר פוינטר לאחר האקזיט: "יש המון כסף בשווקים ובישראל יש חברות מעניינות, אז השילוב מייצר חיבורים"

פוינטר, שהודיעה על רכישתה ב-140 מיליון דולר על ידי I.D. Systems האמריקאית, מקווה לפרוץ בעקבות העסקה בשוק האמריקאי ● המכירה היא מימוש מוצלח נוסף של חברת ההשקעות DBSI של ברק דותן ויוסי בן שלום ● מנכ"ל פוינטר, דוד מחלב: "I.D. Systems אוהבת את הפעילות של פוינטר ומבינה את הפוטנציאל, והערך הוא הגדלת היכולות ולא חיסכון של עוד דולר"

יוסי בן שלום, יו"ר פוינטר / צילום:  תמר מצפי
יוסי בן שלום, יו"ר פוינטר / צילום: תמר מצפי

נמשך רצף עסקאות המיזוגים והרכישות של חברות ישראליות ציבוריות, כשהפעם מדובר בחברת פוינטר טלוקיישן, שנרכשת על-ידי I.D. Systems מארה"ב תמורת 140 מיליון דולר, כפי שפורסם באתר "גלובס" הבוקר.  

פוינטר מספקת שירותי טלמטיקה וניהול משאבים ניידים, כמו שירותים מבוססי מיקום וניהול ציי רכב. I.D. Systems מספקת פתרונות Connected Car לחברות השכרה (בין לקוחותיה נמצאת Avis), וכן ניהול לוגיסטיקה וניהול בתחום המלגזות, שם היא עובדת גם עם טכנולוגיה של פוינטר.

העסקה מתבצעת במזומן ובמניות: 72 מיליון דולר ישולמו לבעלי המניות של פוינטר  במזומן, והיתר במניות PowerFleet, שהיא החברה הממוזגת. מחיר המניה בעסקה מורכב מ-8.5 דולר במזומן ו-1.272 מניות PowerFleet, כלומר סך הכל כ-16.44 דולר - פרמיה של 13.4% על מחיר מניית פוינטר. עם זאת, המחיר נמוך ב-16% ממחיר השיא שבו נסחרה מניית פוינטר  בתחילת 2018. לאחר העסקה יחזיקו בעלי המניות הנוכחיים של פוינטר קרוב ל-30% בחברה הממוזגת, שתמשיך להיסחר בנאסד"ק ובבורסת ת"א תחת השם PowerFleet.

החברה הרוכשת אינה חברת ענק בעצמה, והיא נסחרת בנאסד"ק בשווי דומה לזה של פוינטר, כ-114 מיליון דולר. ל-I.D. Systems יש כ-17 מיליון דולר בקופה ולצורך מימון העסקה היא תקבל השקעה בסך 50 מיליון דולר במניות בכורה המירות מ-Abry Partners, קרן פרייבט אקוויטי אמריקאית שתהפוך לבעלת מניות ותמנה 2 דירקטורים, וכן תיקח חוב של 30 מיליון דולר מבנק הפועלים. העסקה תושלם בכפוף לאישור בעלי המניות בקיץ הקרוב.

DBSI: רצף של השבחות בחברות

בעלת המניות הגדולה ביותר בפוינטר היא חברת ההשקעות הפרטית DBSI, של יוסי בן-שלום (יו"ר פוינטר) וברק דותן שנכנסה להשקעה בחברה עוד ב-2002 כשנקראה נקסוס, ולאורך השנים ביצעה תהליכי השבחה שונים בה. לאחר השקעות נוספות של DBSI ומימושים קודמים, היא מוכרת כעת את מניותיה בחברה ברווח מכובד ותישאר בעלת כ-6% ממניות החברה הממוזגת.

לדברי בן-שלום, "יום אחרי העסקה אני אהיה בעל מניות כמו כולם, ומקווה ליהנות ממה שהחברה תעשה. אני מלווה את פוינטר הרבה מאוד שנים, עוד כשהייתה נקסוס שמכרה ב-4 מיליון דולר והפסידה אותו סכום. עשינו עסקה שהצילה אותה מפשיטת רגל, לאורך השנים ביצענו תהליך ארוך עם הרבה השבחה: פעילות סלוקייטור, פוינטר, שגריר, Car2Go, פיצול שגריר ועוד, בהרבה מאוד טכניקות - הנפקה פרטית, אג"ח, החלפת מניות.

"לקחנו גם כסף הביתה לאורך השנים, כי אנחנו לא אוהבים להתווכח עם השוק, אבל אחרי שירדנו ל-20% מהחברה, עלינו חזרה ל-51% כשהמניה הייתה סביב 3 דולר. בשנה שעברה מכרנו (כ-8.5% מפוינטר למוסדיים ישראליים ב-10 מיליון שקל, ש.ח.ו) ואני מאוד שמח שמי שקנה מאיתנו מרוויח, ואף פעם לא מצטער שיכולתי להרוויח יותר".

DBSI הוקמה בשנת 2002 על-ידי ברק דותן, בנו של בועז דותן, אחר ממייסדי ענקית התוכנה אמדוקס, ויוסי בן-שלום, לשעבר סמנכ"ל הכספים של קונצרן כור. ברקורד שלה השבחות שווי מרשימות ואקזיטים מוצלחים בשורה של חברות פורטפוליו ציבוריות: סימטרון, דנאל, טלדור, שגריר, כפרית, ולאחרונה גם ראדא.

"יכולנו לבד, אבל זה יותר קשה"

מנכ"ל פוינטר ב-8 השנים האחרונות הוא דוד מחלב, שיישאר בחברה כמנכ"ל הפעילות הבינלאומית והאחראי על הטכנולוגיה. מחלב אמר היום כי "זאת עסקה שאני אישית עובד עליה כבר יותר משנתיים. כמעט הייתה עסקה לפני שנה, אבל בדקה ה-90 היא בוטלה. זה הכיוון האסטרטגי הנכון לחברה: אני כל הזמן אומר שיש רק שוק אחד שפוינטר נוגעת בו רק בשוליים, וזה ארה"ב. חיפשתי דרך לקחת את החברה קדימה. עם מנכ"ל I.D. Systems נוצר קליק מיידי סביב החזון המשותף, אנחנו עובדים איתם במשותף כבר שנתיים, וזאת הזדמנות מצוינת לשני הצדדים".

החברה המאוחדת תייצר הכנסות של 131 מיליון דולר ו-EBITDA מתואם של 14 מיליון דולר (במונחי 2018), כשהמשמעות היא שפוינטר למעשה אחראית על 59% מההכנסות ו-97% מה-EBITDA. עם זאת, הצד הרוכש הוא דווקא החברה הקטנה יותר. "אלה נפלאות שוק ההון", אומר בן-שלום. "תמיד מכרנו יותר והיה לנו EBITDA גבוה משלהם, אבל הם נסחרו בשווי דומה לנו, וזה אומר ששוק ההון האמריקאי נותן הרבה משקל לכך שהם חברה אמריקאית עם לקוחות Tier1. שוק ההון סופר אחרת, לפעמים יש לך עציץ קנאביס במרפסת ואתה שווה מאות מיליוני שקלים".

הרציונל המרכזי בעסקה הוא כאמור הרצון לפרוץ בארה"ב. "זה לא שלא יכולנו לעשות את זה לבד, אבל זה יותר קשה", אומר מחלב. "חשוב לנו להופיע כחברה אמריקאית מול הלקוחות, כי ללקוח אמריקאי קשה לחייג קידומת בינלאומית".

מה אתה שומע מהעובדים?

מחלב: "חלקם עובדים עם I.D. Systems כבר שנתיים, אז יש פחות חשש. המסר אליהם הוא שנגדל ונתחזק, והם מבינים שזאת הזדמנות. העסקה קרתה כי I.D. Systems אוהבת את הפעילות של פוינטר ומבינה את הפוטנציאל, והערך הוא הגדלת היכולות ולא חיסכון של עוד דולר". חסכונות מהעסקה יהיו בכל זאת, בסך כ-3.5 מיליון דולר. מחלב מוסיף: "אני מאוד גאה במה שהשגנו עם העובדים. כשהגעתי, המניה הייתה בכ-2 דולר. הייתה חוויה מטורפת לעבוד עם DBSI. ברמה האישית, אני צריך להתרגל לשבת בכיסא האחורי, אבל תחומי האחריות שלי יגדלו ואני מחויב להישאר".

בן-שלום מצידו מוסיף "כמו תמיד, כשאני עוזב, אנשים חושבים שאני שמח על הצ'ק, אבל אני עצוב על העזיבה. פה אני נשאר בקטן כבעל מניות, אבל אני מאמין שבתחום הזה עוד אעשה דברים גדולים, בשגריר שבה עתידנו לפנינו".

בשנה האחרונה הרבה חברות ישראליות נרכשו. אתה יכול להעריך למה?

בן-שלום: "יש המון כסף בשווקים היום, ובישראל יש חברות מעניינות. פה יש הרבה טכנולוגיה, שם יש הרבה כסף, והישראלים לא תמיד מצטיינים בשיווק ובמכירות, אז השילוב מייצר חיבורים".

עו"ד שי ברנוב ממשרד ZAG S&W מייצג את פוינטר. 

עוד כתבות

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה-קרו / צילום: ap, Jean-Francois Badias

ראש ממשלת בלגיה: "לא יכולים להמשיך בעסקים כרגיל עם ישראל"

ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו שינה את עמדתו ושוקל כעת הטלת סנקציות הכוללות איסור יבוא מוצרים מהתנחלויות, בשל הפעילות הישראלית בעזה ● הסביר כי שינוי העמדה שלו נובע מכך שיש "יותר מדי קורבנות כתוצאה מהפעולות הצבאיות הישראליות" ● ההערכות הן כי יוזמה כזו תיכשל ברמה האירופית

מתחם תע''ש השלום / צילום: דמיטרי ספקטור

בכמה מכרה המדינה את הקרקע הכי לוהטת בכניסה לתל אביב

החברות אקרו נדל"ן וקטה ירכשו את הקרקע במתחם תע"ש השלום תמורת 644 מיליון שקל ועוד 67 מיליון שקל הוצאות פיתוח, פער של כמעט פי חמישה ממחיר המינימום אך נמוך משמעותית ממחיר השומה ● 5 הדונם ששווקו במכרז מיועדים למגורים בבנייה רוויה עם חזית מסחרית

חסימת איילון דרום הערב / צילום: רוני שפירא

משפחות החטופים הפגינו הערב ברחבי הארץ: קוראות לעסקה מול החמאס

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • תיעוד: חגיגות בעזה אחרי הודעת חמאס • גורמים בישראל: זו הטעיה, חמאס הסכים למתווה מרחיק לכת שלא מקובל על ישראל • עדכונים שוטפים

קניות בסופר. אין הצדקה אמיתית להעלאות המחירים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הנתונים מגלים: האם גל עליות המחירים מוצדק?

שורת חברות גדולות במשק הודיעו על העלאות מחירים רוחביות, בעיקר בתחומי המזון והצריכה ● אלא שבחינת פרמטרים כמו שערי מט"ח, עלויות שינוע ומחירי חומרי גלם מעלה כי לא תמיד קיים הכרח לעשות כן ● אלכס זבז'ינסקי, מיטב: "החברות פשוט מנצלות הזדמנויות"

ההפגנות בקמפוסים בארה"ב העירו את תעשיית הפייקים

המחאות בקמפוסים הפכו לוויראליות. אבל לא כל מה שפרסמו עליהן נכון ● המשרוקית של גלובס

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות

אילוסטרציה: shutterstock

ההתייקרות כבר פה, אספקת חומרי הגלם בסכנה: החרם הטורקי מכה בענף הבנייה

שלוש חברות הודיעו על העלאת מחירי מוצרים המשמשים לבנייה, בעקבות חסימת היצוא מטורקיה ● הפתרון המיידי: מסלולי "מעקף" שצפויים להוסיף עלויות ולעכב את הגעת הסחורות ● הקבלנים אובדי עצות: "חברות ביצוע יקרסו, עבודות תשתית יתייקרו, והציבור ישלם מחיר"

הפגנה פרו־פלסטינית בבראון. לחץ הסטודנטים הניב פרי / צילום: Reuters, Anibal Martel

האם אוניברסיטאות אמריקאיות מפתחות נכונות לשאת ולתת על החרמת ישראל?

לפי שעה רק קומץ של אוניברסיטאות ומכללות הציעו למפגינים האנטי־ישראלים להתפנות תמורת חשיפת אחזקותיהן ומשא ומתן על משיכת השקעות ● אבל ביניהן נמצאות לפחות שתי ענקיות, עם תיקים של 20 מיליארד דולר ● עצם נכונותן הפרגמטית לשקול זאת צריכה לעורר חשש

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

השקל נסחר בתנודתיות לאחר הודעת חמאס על קבלת המתווה להפסקת אש

ת"א 35 יורד בכ-0.1% ● השקל נסחר בתנודתיות מול המטבעות הזרים ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33%

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

ווישור / צילום: רמי זרנגר

בנו של מייסד איילון יוצא נגד העסקה של בעלי העניין עם ווישור

נגה רחמני תוהה על העסקה בה תרכוש איילון את עסקי הביטוח של בעלת השליטה ווישור ● בין היתר טוען להיעדר דיווח למשקיעים ועל עצם היותה של ווישור חברה דיגיטלית ● איילון דוחה את הטענות: "נבחנו כל ההיבטים הרלוונטיים לעסקה"

דורון ארזי, אסף וונד, אודי מוקדי / צילומים: ליאורה כץ, איל יצהר, דיויד שפר

שתי חברות ישראליות פרסמו דוחות בוול סטריט, ונפלו בסוף השבוע

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● היפו צללה בכ-17% בעקבות מימושים ● סייברארק צללה למרות שהציגה דוח חזק עם תחזית חיובית ● ומניות רדקום וסרגון עלו בעקבות דיווחים על חוזים חדשים

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו זינקה ב-19% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?

סיכונים גיאופוליטיים מוגברים משפיעים גם על מערכת הבנקאות הישראלית / אילוסטרציה: Shutterstock

כצעד משלים להורדת הדירוג של ישראל: S&P הורידה דירוג לבנקים לאומי והפועלים

בחברת הדירוג העולמית ציינו כי למרות שהם עוד מקווים שהסלמה מול איראן, חיזבאללה וחמאס תימנע, "הסיכונים הגיאופוליטיים הגבוהים ממילא איתם מתמודדת ישראל גדלו עוד יותר" • הדירוג של לאומי והפועלים ירדו ל-A-/A-2 • הדירוגים של מזרחי טפחות ודיסקונט נותרו זהים • לכולם תחזית שלילית אך בחברה ציינו כי הרווחיות הגבוהה עשויה לרכך את השפעת הסביבה השלילית

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

אחרי הודעת חמאס: החלה "פעולה ממוקדת" במזרח רפיח

על רקע הודעת חמאס שהוא מקבל את ההצעה המצרית להפסקת אש, הקבינט הצביע הערב להמשיך בפעולה ברפיח ● עוד נמסר כי "ישראל תשלח משלחת למתווכות כדי למצות את ההיתכנות להגעה להסכם"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דיויד קארב, Shutterstock

המניה קרסה בוול סטריט, וחברת האוטוטק מגייסת חוב בת"א

ארבה רובוטיקס של קובי מרנקו תנסה להנפיק אג"ח ב־120 מיליון שקל ולהירשם בבורסה בת"א, לאחר קריסת המניה בנאסד"ק ● כספי הגיוס יועברו לחברה בכפוף לחוזה עם יצרן רכב מוביל

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

כך אנשי מסחר בטורקיה ובישראל פועלים לעקוף את החרם

החלטת ארדואן לאסור סחר עם ישראל הדהימה את גורמי המסחר בשני הצדדים, שפועלים עתה למציאת חלופות ● בעוד שאנשי עסקים באנקרה מקווים שמדובר בגל שיחלוף, בממשל מנסים להשיג באמצעות המהלך השפעה על עזה ● 3 הערות

בבסיס סודי שמתרחב במהירות: כך נערכת איראן למתקפה הבאה נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מה גורם לצבאות של מדינות הערביות להיות לא יעילים, הבסיס הסודי של איראן וסיפורה של ניצלות שואה שהייתה בקיבוץ מפלסים ב-7 באוקטובר ● כותרות העיתונים בעולם 

מכוניות חדשות ממתינות לייצוא בנמל טיינג'ין בסין / צילום: Shutterstock

כל רכב חמישי שנמכר בארץ הוא מסין: הסיבות והחששות מאחורי הנתון החריג

למרות הרוחות הצוננות שנושבות מבייג'ין, נתוני מסירות הרכב מתחילת השנה מגלים ששוק הרכב הישראלי הופך להיות "סיני" במובהק ● עד כמה המגמה תלויה ביציבות הביקוש לרכב חשמלי בישראל והאם התדרדרות נוספת ביחסי ישראל–סין "תקרר" את הביקוש וההיצע

אור צלקובניק / צילום: עדי לם

תוך פחות משנה ועם רייטינג מדשדש: אור צלקובניק עוזב את חדשות 13

צלקובניק הוא המנכ"ל הרביעי שעוזב את חברת החדשות בחמש שנים ● המהלך נובע ככל הנראה בשל חוסר הסכמתו לבצע קיצוצים בכוח־האדם ובשל פערים גדולים בינו לבין כתבים בחברה