"ועידת ישראל לנדל"ן של 'גלובס' מתקיימת הפעם רגע לפני הבחירות, בסימן 'מצביעים נדל"ן', כחלק מפרויקט שהתנענו בוועידת ישראל לעסקים בחודש דצמבר - לנסות להנכיח בשיח הפוליטי והציבורי לפני הבחירות גם את הכלכלה", כך אמרה היום יו"ר "גלובס", אלונה בר און , במושב הפתיחה של הוועידה. 

לדבריה, "הקצינו לפרויקט מקום של כבוד מעל דפי העיתון ובאתר האינטרנט, כמו גם במשחק 'מאץ' הבחירות' שהוצאנו ובקלפי ההצבעות שחיכה לכם בכניסה לכנס. זו לא משימה פשוטה, מפני שהשיח הפוליטי איבד מזמן את הענייניות. סוגיות העומק - ממחירי הדיור, דרך התחבורה ועד מתווה הגז - הפכו לכל כך מורכבות שרובנו לא באמת מבינים אותן.

"לפני חודש כולנו שמענו על הסחיטה של ג'ף בזוס - המסרונים האינטימיים והסכם הגירושים - אבל מי מאתנו שמע למה הוא נסחט? מי מאיתנו שמע שבזוס עצמו כתב על כך טקסט נוקב שהפנה את הזרקור לתפקידו כמו"ל ה'וושינגטון פוסט', העיתון שבו עבד העיתונאי הסעודי שנרצח בקונסוליה בטורקיה, וקישר את הסחיטה שלו לגורמים סעודים ואף לבית הלבן, שככל הנראה כיוונו לכך שהעיתון שלו יפסיק לעסוק בנושא רצח העיתונאי. הסיפור המטורף הזה לא הגיע לכותרות, והתודעה שלנו נאלצה להסתפק בפרטי הרומן של בזוס.

"כבר עכשיו קורה משהו דומה: שמועות לא מבוססות על חייו של בני גנץ מגיעות לכל מקום במטרה להסיט אותנו מהשאלה החשובה ביותר: מי פרץ לטלפון של גנץ? האם אלה מדינות זרות? איפה ישראל עומדת במלחמת הסייבר שמתחוללת מעל הראשים שלנו?".

בר און הוסיפה ואמרה כי "בשנים האחרונות המידע סביבנו השתנה. אנחנו מוצפים בפייק ניוז שמגיע במהירות של ננו-שניות מהרשתות החברתיות. אנחנו נחשפים לתמלילים של פרשות 1000, 2000 ו-4000 ואנחנו שבויים בידי ספינולוגים מקצועיים, בעולם ובארץ, שמסדרים את המידע כפי שנוח להם ושותלים אותו בתודעה שלנו.

"אני רוצה להקריא לכם קטע, שלצערי לא אני כתבתי, אלא חוקרת תקשורת בשם אודליה דיין-גבאי, במסגרת אתר ביקורת התקשורת 'העין השביעית': 'אחת השאלות המרכזיות בחקר התקשורת היא כיצד התקשורת מתווכת מידע לאזרחים ולאזרחיות. זו שאלה הנובעת מהנחת היסוד, כי התקשורת משפיעה על צרכניה. כשהיא מחליטה לטפל בנושא מסוים ולהעלות אותו לסדר היום, האופן שבו היא תחליט לעשות זאת - התדירות; מי ידבר ואיך; מה יסוקר וכמה; איזו כותרת תיבחר; וכמה בולטת היא תהיה; מהן המלים שייבחרו ואילו יושמטו - בכל בחירה כזו טמון כוח. לסיקור יש השלכות. בכוחו להוביל לטיפול ממסדי, להתגייסות החברה, או להפך - לניכור, פחד והפרדה'.

"אנחנו ב'גלובס' נחושים להיות אלטרנטיבה אמיתית עבור קוראינו, אל מול הפייק ניוז והספינים, אלטרנטיבה שמתייחסת לתפקיד שלה - הנגשת ותיווך הידע באחריות. אנחנו ממשיכים לבדוק מחדש את הפרדיגמות של המקצוע שלנו, ובמסגרת זו לחשוב שוב על האופן שבו אנחנו בוחרים תמונות, מנסחים כותרות ומבחינים בין עיקר לבין טפל, בין המהות לבין הספין, בין עובדה נכונה לעובדה שגויה, בין סיפור לבין הקונטקסט שלו. זו לא משימה פשוטה, והדרך לשם עוד ארוכה.

"במסגרת זו, בין היתר, קלטנו ל'גלובס' את פעילות 'המשרוקית', שבוחרת מדי יום עובדה אחת שהשמיע נבחר או משרת ציבור ובודקת את מידת נכונותו על מנת לשמור על השיח הציבורי. דרך הפעילות הזו, אני מקווה שנצליח לשמור על הכלכלה ועל השיח בישראל".