מהצבעת הברקזיט ועד לריבית הפד: האירועים שישפיעו על השווקים השבוע

בית הנבחרים הבריטי יצביע פעם נוספת על הסכם הברקזיט • הודעת הריבית בארה"ב תרכז עניין אם הפד יודיע על הפסקת צמצום המאזן • שוק המט"ח יירכז עניין, לאחר מדד פברואר שהפתיע את השוק המקומי • וביום חמישי, לכבוד חג פורים, בורסת תל אביב תהיה בחופשה • התחזית השבועית של "גלובס"

ראש ממשלת בריטניה, תרזה מיי / צילום: רויטרס Annegret Hilse
ראש ממשלת בריטניה, תרזה מיי / צילום: רויטרס Annegret Hilse

שבוע המסחר בשוקי העולם צפויה להיפתח מחר ברקע לחוסר הוודאות הגובר בנוגע לברקזיט, ובהמתנה לדיווחים נוספים לגבי מלחמת הסחר בין סין לארה"ב. בשבוע האחרון שוקי המניות בעולם נסחרו על רקע הציפייה להסכם סחר, וכן אישור הפרלמנט הבריטי לדחות את הברקזיט תוך ביטול האופציה ליציאה ללא הסכם. ביום שני לא יתקיים מסחר ביפן. 

אלו האירועים העיקריים שצפויים לרכז עניין בשווקים בשבוע הקרוב.

1. ברקזיט - סיבוב נוסף בבית הנבחרים

בעוד שבועיים מגיע הדד-ליין שנקבע ליציאה של בריטניה מהאיחוד ועד אז צריכים הצדדים להגיע להסכמה - אחרת בריטניה תצא מהאיחוד. ראשת ממשלת בריטניה תרזה מיי תנסה ביום שלישי השבוע להעביר שוב את ההסכם בפרלמנט.

עם זאת, לאחר שרוב חברי הפרלמנט דחו את ההסכם בשבוע שעבר, קשה לראות מצב בו הפעם ההסכם יאושר. נזכיר כי הפרלמנט הבריטי אישר בשבוע שעבר לבקש מהאיחוד האירופי ארכה ולדחות את הדד-ליין שנקבע ל-29 למארס. לדברי אורי גרינפלד, הכלכלן הראשי של פסגות: "על אף שרוב האנליסטים מעריכים כי האירופאים יסכימו לדחות את הדד-ליין, הסיבות להערכות אלו מסתכמות בתקווה, אופטימיות ואמונה ברצונם הטוב של מדינות האיחוד האירופי. בהתאם לכך, אנו מעריכים שתרחיש בל"ה (ברקזיט ללא הסכם), גם אם הוא לא התרחיש המרכזי, הוא כזה עם סבירות גבוהה יותר מכפי שהשווקים מעריכים. בכל מקרה, גם אם בסופו של דבר יושגו הסכמות בין הצדדים, סביר להניח שזה יקרה ממש בדקה ה-93".

לדברי אייל שני, סמנכ"ל השקעות באפסילון, "לאור ההבנה שהבריטים לא יוצאים מהגוש ללא הסכם הדבר מוריד את החששות ממיתון באנגליה ולכן אנו צופים שהפאונד ימשיך להתחזק במקביל למדדי המניות. במהלך השבוע האחרון התקיימו מספר הצבעות שהחשובה בהם היא שהפרלמנט לא מעוניין ביציאה מהגוש ללא הסכם. בשלב זה לאנגלים קיימות שתי אלטרנטיבות מרכזיות, האחת לדחות את ההסכם במספר חודשים בודדים על מנת להגיע להסכם טוב יותר. והשנייה, לדחות את היציאה לזמן ארוך וממושך שימסמס למעשה את כל המהלך. המשמעות בכל מקרה טובה עבור אנגליה ועבור כל הגוש, ולכן כבר לאחר ההודעה ראינו את הפאונד מתחזק והמדדים באירופה שבו לעלות בסוף השבוע".

2. פרסום נתוני מאקרו בעולם

לאחר שנרשם שיפור חד באמון הצרכן האמריקאי בחודש מארס (עלייה של 4 נק'), והמסחר הקמעונאי עלה ב-0.2% בחודש ינואר, ביום שלישי בארה"ב יפורסמו נתוני ההזמנות בתעשייה, וביום שישי יפורסמו נתוני המכירות של בתים יד שנייה.

נזכיר כי מכירות הבתים החדשים ירדו ב-6.9% בחודש ינואר, עם זאת, כלכלני לידר שוקי הון כותבים כי בחודשים האחרונים רמת המכירות התייצבה על רמה גבוהה יחסית. "החולשה בנתונים בארה"ב מתרכזת בנתוני התעשייה. יחד עם זאת, מסתמן גידול בהזמנות של מוצרי בני קיימא, שיפור באמון הצרכני ועלייה מתונה במסחר הקמעונאי", כתבו בלידר שוקי הון.

3. החלטת ריבית בארה"ב

ביום שלישי השבוע בארה"ב תפורסם החלטת הריבית, כאשר לפי התחזיות, הפד לא צפוי לשנות את הריבית בחודשים הקרובים, ולהותירה על 2.5%. עם זאת, הפד עשוי להודיע על הפסקת צמצום המאזן.

עוד קודם לכן הפד יפרסם את התחזית הכלכלית של ועדת השוק הפתוח. לאחר הודעת הריבית תיערך מסיבת עיתונאים של ה-FOMC. "התמתנות באינפלציית הליבה מאפשרת לפד להמשיך לשדר "סבלנות". ביום רביעי הפד צפוי להמשיך להדגיש נימה זו ותיתכן הכרזה על סיום תוכנית צמצום המאזן בקרוב", לפי כלכלני לידר שוקי הון.

4. בשוק המקומי: "ההסתברות לעליית ריבית לקראת הקיץ עלתה"

מדד המחירים לצרכן בשוק המקומי עלה בחודש פברואר ב-0.1%, וזאת בניגוד לתחזיות המוקדמות של הכלכלנים שצפו דווקא ירידה של 0.1%. מדובר בחודש השני ברציפות שמדד המחירים מפתיע את השוק. ב-12 החודשים האחרונים עלה המדד בשיעור של 1.2%, והמדד ללא אנרגיה עלה ב-1.5%. עליות מחירים בולטות נרשמו החודש במחירי הפירות הטריים שעלו בשיעור של 7.4%, בסעיף רכב פרטי והחזקתו שעלה בשיעור של 0.7%, ובסעיף ריהוט וציוד לבית שעלה בשיעור 0.6%.

לפי כלכלני בנק הפועלים, "מדדי המחירים לחודשים ינואר ופברואר הפתיעו כלפי מעלה, והאינפלציה בהסתכלות של שנה אחורה צפויה לעלות בחודשי הקיץ על רמה של 1.5%. הנתונים הכלכליים נראים עד כה טוב יותר מאלו של הרבעון הקודם, ובפרט נתוני היצוא. בנק ישראל הותיר רמה גבוהה של עמימות בהכוונה המוניטרית, לפיה המדיניות תתמוך בתהליך של העלאת סביבת האינפלציה למרכז היעד. אנו מעריכים כי העלאת ריבית אחת כשהאינפלציה נמצאת ברמה שנתית של 1.5%, עדיין מתיישבת עם ההכוונה, ולכן ההסתברות לעליית ריבית לקראת הקיץ עלתה. בנקים מרכזיים במדינות המפותחות מאותתים עתה על כוונה להשהות את עליות הריבית (ארה"ב ואירופה) ואפילו להפחית ריבית (אוסטרליה ומספר שווקים מתעוררים). אנו מעריכים לכן שגם אם הריבית תעלה בעוד מספר חודשים, סביר שלא נראה תהליך מתמשך של עליות ריבית".

ביום רביעי יפורסמו נתוני הייצור התעשייתי והפדיון במשק לחודש ינואר. עוד יפורסמו ברביעי נתוני התחלות הבנייה בשוק הנדל"ן המקומי.

ביום חמישי לא יתקיים מסחר בבורסה בתל אביב בשל חג הפורים.