5 שנים לאחר שקרסה בורסת הביטקוין Mt Gox: המנכ"ל לשעבר זוכה מאשמת מעילה

מארק קרפלס הצרפתי, שניהל את בורסת הביטקוין שהיתה הגדולה בעולם עד לפני כ-5 שנים, זוכה ביום שישי בבית המשפט בטוקיו מסעיפי האישום החמורים יותר נגדו, וכנראה לא ירצה עונש מאסר • Mt Gox קרסה בפברואר 2014, לאחר שאיבדה ללקוחותיה 850 אלף ביטקוין, שהיו שווים אז 470 מיליון דולר

מארק קרפלס, לשעבר מנכ"ל בורסת הביטקוין Mt Gox / צילום: רויטרס
מארק קרפלס, לשעבר מנכ"ל בורסת הביטקוין Mt Gox / צילום: רויטרס

מארק קרפלס (Mark Karpelès), המנכ"ל לשעבר של Mt. Gox, בורסת הביטקוין שהיתה עד לפני כ-5 שנים הגדולה בעולם, עד שקרסה ב-2014, זוכה ביום שישי האחרון בבית המשפט בטוקיו מסעיפי האישום החמורים יותר בכתב האישום נגדו, ועל סמך פסק הדין, סביר להניח שגזר דינו לא יכלול עונש מאסר.

בית המשפט המחוזי בטוקיו הרשיע את קרפלס בן ה-33 בגין רישומים לא חוקיים, אבל הרכב של שלושה שופטים דחה את הסעיפים שבהם הואשם במעילה ובניצול לרעה של מעמדו בבורסת הביטקוין לתועלתו האישית. בורסת Mt. Gox קרסה בפברואר 2014, לאחר שאיבדה ללקוחותיה 850 אלף ביטקוין, ששוויים אז עמד על 470 מיליון דולר.

קרפלס הצרפתי לא הואשם בגין הפסד הביטקוין. ביולי 2017 נחשף בארה"ב כתב אישום שבו נטען כי אזרח רוסי בשם אלכסנדר ויניק שדד כספים באמצעות פריצה לבורסת Mt. Gox והלבין אותם בבורסות מקוונות אחרות. ויניק נעצר ביוון באותו חודש, והקרב המשפטי על הסגרתו לארה"ב עדיין לא הסתיים. עורך דינו של ויניק הכחיש את המיוחס לו.

פסק הדין בפרשת קרפלס הוא בבחינת תבוסה לתובעים היפנים, שניסו במשך שנים להוכיח שקרפלס אשם בפשעים חמורים. התובעים דרשו להטיל עליו 10 שנות מאסר. במקום זאת, קבע בית המשפט כי אף שעל קרפלס נגזר רשמית עונש מאסר בן שנתיים וחצי, לא יהיה עליו להיכנס לבית הסוהר, כל עוד הוא ישמור על התנהגות טובה בארבע השנים הבאות.

הורשע ברישומים כוזבים במערכת הברוקראז'

התובעים בטוקיו פועלים גם נגד אזרח צרפתי מוכר אחר, יו"ר ניסאן לשעבר, קרלוס גוסן. בדומה לקרפלס, טוען גם גוסן לחפותו, בפרשה שבמסגרתה הוגש נגדו כתב אישום בגין עבירות שהעונש עליהן עלול להגיע ל-10 שנות מאסר. רק לעתים נדירות מזכים בתי משפט ביפן את הנאשמים לחלוטין, אבל בדרך כלל נוזפים השופטים בפסקי הדין שלהם בתובעים על שהרחיקו לכת יתר על המידה, כפי שקרה במשפטו של קרפלס לפני כ-10 ימים.

בלב הפרשה היו טענות שקרפלס זייף את ספרי החשבונות של Mt. Gox כדי לנפח את סכומי הדולרים והביטקוין שהחזיקו הלקוחות. התובעים טענו שקרפלס הוציא כ-3 מיליון דולר מכספי הלקוחות למימון צרכיו האישיים. קרפלס הכחיש את המיוחס לו בכל סעיפי האישום. 

בית המשפט הרשיע את קרפלס ביצירת רישומים כוזבים במערכת שירותי הברוקרים של Mt. Gox - עבירה שמשמעותה ניצול לרעה של מעמדו כמנהל. השופט שעמד בראש ההרכב, טומויוקי נקיאמה, אמר כי לא נגרם כל נזק פיננסי ל- Mt. Gox וכי קרפלס לא התכוון לגרום נזק כזה. השופט הוסיף כי הבעלים של חברות קטנות לווים לעתים קרובות כסף מהחברה שלהם ללא דיווח חשבוני נאות, וכי ניתן להניח שקרפלס התכוון להשיב את הכסף שנטל לשימושו האישי.

ההגנה הודתה שקרפלס יצר כמה רישומים שלא תאמו את החזקותיה האמיתיות של החברה, אבל לדבריה, עשה זאת כדי להיענות באופן חלק לכל בקשה של לקוחות הבורסה למשוך ביטקוין או מזומנים. "אני אסיר תודה שהשופטים קיבלו את טענתי כי לא גנבתי כסף מהלקוחות", אמר קרפלס ל"וול סטריט ג'ורנל". כל אחד משני הצדדים רשאי לערער על פסק הדין.

קרפלס נעצר באוגוסט 2015 ובילה קרוב לשנה בבית הכלא, בעודו טוען לחפותו. הוא שוחרר עד למשפטו, באופן דומה למה שקרה לגוסן, שהוחזק בכלא במשך שלושה חודשים וחצי לפני ששוחרר ב-6 במארס לקראת משפטו.

בנקודה מסוימת היה נפח המסחר בביטקון ב-Mt. Gox הגדול ביותר בעולם, אבל הבורסה נאלצה לעתור לבית המשפט להעניק לה מעמד של פושטת רגל בפברואר 2014. זמן קצר לאחר מכן, אמר קרפלס כי איתר 200 אלף ביטקוין מתוך 850 אלף הביטקוין שנעלמו. באפריל 2014 הורה בית משפט בטוקיו לפרק את החברה. קרוב ל-25 אלף איש ברחבי העולם הגישו תביעות משפטיות. תחילה נראה כי הנושים יקבלו חזקה רק חלקיק מכספם, אבל בשנים שלאחר קריסת הבורסה זינק שווי הביטקוין. גם לאחר הירידה שנרשמה אשתקד, עדיין נסחר היום הביטקוין (BTC ) במחיר הקרוב ל-4,000 דולר - בערך פי שמונה מערכו לפני חמש שנים.

במהלך יוצא דופן הורה בית המשפט המחוזי בטוקיו ביוני 2018 לעצור את פירוק החברה, ופתח בהליכי פשיטת רגל חדשים. קודם לכן יכלו לקוחותיה לשעבר של Mt. Gox לקבל בחזרה רק את שווי הין היפני של הביטקוין שהיו בבעלותם, על בסיס שווי הביטקוין באפריל 2014. פירושו של מהלך זה של בית המשפט הוא שהלקוחות יוכלו לקבל חזרה את כספם בביטקוין, ששוויו - קרוב לוודאי - גבוה יותר.

תוכנית פשיטת הרגל המתוקנת של בית המשפט גם מונעת מקרפלס לעשות רווחים מהביטקוין שנותרו בבורסה. קודם לכן, הוא היה זכאי לקבל מאות מיליוני דולרים, על פי חישובי הנושים.

נובואקי קוביאשי, הנאמן שמינה בית המשפט לבצע את הליכי פשיטת הרגל, מכר קרוב לשליש מ-200 אלף הביטקוין הנותרים כדי לשמר רווחים, במהלך שהניב קרוב ל-70 מיליארד ין יפני (626 מיליון דולר) בספטמבר 2018. ב-26 באפריל יציג הנאמן לבית המשפט את תוכניתו לחלוקת הנכסים בין הנושים.