בקרוב אצלנו? שטראוס העלתה את מחיר החומוס בארה"ב

החברה ייקרה את מוצריה בשוק האמריקאי הנמכרים תחת המותג "סברה" - פעילות שבה היא שותפה עם פפסיקו העולמית • המהלך עשוי להגדיל את צמיחתה ב-2019 • האם מדובר בצעד מקדים לעליות מחירים גם בישראל?

שטראוס ישראל נמנעה מלייקר מוצרים, אבל זרוע הפעילות שלה בארצות-הברית דווקא העלתה את המחיר של החומוס ושל המטבלים האחרים שהיא מוכרת.

חברת המזון השנייה בגודלה בישראל, אשר לה פעילות בינלאומית רחבה, שמרה על רמת המחירים שלה בשוק המקומי, בניגוד לעליות מחירים שביצעו חלק ניכר מהמתחרות שלה. כעת מתברר כי היא דווקא העלתה את מחירי המוצרים שלה בשוק האמריקאי תחת המותג "סברה". 

בדוחותיה השנתיים לשנת 2018 מגלה שטראוס כי "בארה"ב ובקנדה לא חל שינוי משמעותי ברמת המחירים בקרב חברות המזון", אך מציינת כי "עם זאת, סברה התאימה את מחירי מוצרי החומוס בארה"ב ואת מחירי מוצרי הגוואקמולי לשינויים בעלויות", כשברבעון הנוכחי עמד שיעור הרווחיות שלה על 4.9%.

ל"גלובס" נודע כי שיעור ההתייקרות נע בין 3% ל-4%, כשמדובר בפעם הראשונה שבה מבצעת החברה העלאת מחירים כזאת בארה"ב.

בכנס אנליסטים שערכה שטראוס על רקע פרסום הדוחות, התייחס מנכ"ל שטראוס ישראל, אייל דרור, לשאלה האם החברה צפויה להעלות מחירים גם בשוק המקומי, ואמר כי "ברמה הפילוסופית אנחנו מאמינים באמת ובתמים שבמקומות שאנחנו לא מעלים מחיר, הצרכן יבחר אותנו. האם הכסף על הרצפה, ואנחנו משאירים אותו לרשתות? ברוב הרשתות לא היו עליות מחיר ברמה מהותית. אם נרגיש שאנחנו חייבים - נעלה".

נתחי שוק של פעילות שטראוס בארהב תחת המותג סברה
 נתחי שוק של פעילות שטראוס בארהב תחת המותג סברה

קרובה למיצוי הפוטנציאל 

פעילות המטבלים והממרחים הבינלאומית של שטראוס מבוצעת בשותפות שווה עם קונצרן המזון הבינלאומי פפסיקו באמצעות החברות סברה כאמור; ועם אובלה שפועלת באירופה, ובה לא התבצעה עליית מחיר. סברה נחשבת לחברת המטבלים והממרחים הגדולה בארה"ב מבחינת היקף מכירות ונתח שוק, כאשר בקטגוריית החומוס היא בעלת נתח השוק הגדול ביותר בארה"ב והשנייה בגודלה מבחינת נתח שוק בקנדה (לפי נתוני IRI ונילסן כפי שהם מפורטים בדוחות החברה).

שטראוס גילתה עוד בדוחותיה כי בארה"ב ובקנדה קטגוריית החומוס הצליחה להגיע כמעט לכדי הפצה מלאה בערוצי ההפצה הקיימים - כלומר, היא קרובה למיצוי הפוטנציאל. בהקשר הזה היא מציינת כי "גידול עתידי יצטרך להתבצע באמצעות חדשנות", כמו הרחבת שטחי מדף והשקת מוצרים חדשים, שיווק, גידול בתדירות הרכישה של משקי בית אשר נמנים על לקוחות החברה, כמו גם כניסה למשקי בית חדשים ואופטימיזציה של מידוף קיים על חשבון מותגים מתחרים או על חשבון קטגוריות אחרות.

עוד מציינים בשטראוס כי "ערוצים חלופיים, כגון חנויות נוחות, עדיין מהווים הזדמנויות הפצה, בפרט נוכח המגמה של מעבר לרכישה בחנויות נוחות, רשתות ה-Chains Club, רשתות בעלות מחסנים ענקיים המתמחות במכירות של מבחר מותגים מצומצם באריזות גדולות ובמחירים מוזלים וכן מעבר של לקוחות לרכישה מקוונת".

בלטה לחיוב בסיכום שנתי 

על-פי הדוחות, פעילותה של סברה בלטה לחיוב בסיכום שנתי עם צמיחה של כ-9% בהכנסות (100% מהפעילות) שהגיעו לכ-1.35 מיליארד שקל, זאת לצד הכפלת הרווח התפעולי ל-116 מיליון שקל. זאת, לאחר שבנובמבר 2016 ביצעה סברה ריקול וולונטרי לחלק ממוצריה אשר פגע בפעילות באותה השנה וגם ב-2017.

נציין כי כחלק מהתמקדות במוצרי הליבה שלה מכרה סברה במהלך 2018 את פעילותה בתחום הסלסה וכן הפסיקה לייצר מטבלים מבוססי יוגורט ומטבלים מבוססי שעועית.