"שוק האשראי החוץ בנקאי התפתח בעיקר בזכות ההתחדשות העירונית"

כך אמרה היום איילת רוסק, מנכ"ל ובעלים מכלול התחדשות עירונית, בפאנל "מדינת התחדשות עירונית: מאיפה יגיע הכסף" בוועידת ישראל לנדל"ן של "גלובס" שהתקיים היום בהנחיית הלית ינאי-לויזון ועירית אבישר

אלה, רו"ח (עו"ד) גוטסדינר, עומר, פרידמן, רוסק, ועידת ישראל לנדלן / צילום: איל יצהר
אלה, רו"ח (עו"ד) גוטסדינר, עומר, פרידמן, רוסק, ועידת ישראל לנדלן / צילום: איל יצהר

בפני יזמי פינוי-בינוי ותמ"א 38 קיימות אפשרויות מימון גדולות מאי פעם, ואולם עקב האכילס של הענף היה ונותר האיטיות בקידום הפרוייקטים, שעשוי לארוך 10 שנים ויותר. כך עולה מפאנל "מדינת התחדשות עירונית: מאיפה יגיע הכסף" בוועידת ישראל לנדל"ן של "גלובס" שהתקיים היום בהנחיית הלית ינאי-לויזון ועירית אבישר.

דן אטיאס שותף וראש אשכול נדל"ן בפירמת רואי החשבון BDO, היה אופטימי ודיווח כי בשנים האחרונות השוק עבר משלב של תכנון והרבה מאוד דיבורים לשלב של ביצוע. כך למשל, השיעור של התחלות בנייה של התחדשות עירונית מכלל הבנייה עלה מ-10.5% ב-2017 ל-21%  ב-2018. "גם במסגרת הפינוי-בינוי ב-2018 נרשמו התחלות בנייה מרשימות בזמן שברוב השנים הוא פיגר אחרי התמ"א 38", אמר אטיאס.

"שוק האשראי החוץ בנקאי התפתח בעיקר בזכות ההתחדשות העירונית"

צחי עומר, מנכ"ל חברת ים סוף נדל"ן התלונן על הימשכות ההליכים בהתחדשות עירונית: "בפרויקט שלנו בגבעתיים לוקח 15 שנים לקדם פרויקט. דייר נכנס לפרוייקט בגיל 30 וייכנס לדירה בגיל 45. זה לא צריך להיות כל כך ממושך. ניתן לבצע את התב"ע בשנה, שנה נוספת לשכנע ולהחתים את הדיירים ועוד שנה לקבל היתר ולעלות על השטח". עומר התייחס גם לנושא המימון ואמר כי "צריך לזכור שהמימון נכנס כשיש היתר בנייה. ועדיין ב-15 השנים שתיארתי קודם לכן צריך לממן את הפעילות במימון עצמי. כשיקוצרו הזמנים - הפרוייקטים ייראו אחרת".

פרויקט שכן יצא לפועל בשבוע שעבר הוא פרויקט הפינוי בינוי שיזמה חברת אשדר במתחם רקנאטי ברמת אביב. "אנחנו בפרוייקט מ-2002 ורק בשבוע שעבר הגענו לשלב ההריסה" אמר מנכ"ל חברת אשדר ארנון פרידמן. "אנחנו צריכים ודאות. זה הדבר הכי חשוב ליזם. והענף של התחדשות עירונית סובל מחוסר ודאות. לפעמים במהלך קדנציה מחליפים מדיניות. איך אפשר לסכם מול הדיירים על עקרונות, כשמשנים בלי סוף את המדיניות?"

איילת רוסק, מנכ"ל ובעלים מכלול התחדשות עירונית, התייחסה לנושא המימון של פרויקטים להתחדשות עירונית: "שוק האשראי החוץ בנקאי התפתח בעיקר בזכות ההתחדשות העירונית, והתפתחו גופים שחלקם נותנים מוצר אלטרנטיבי לבנקים וריביות תחרותיות". על הפריפריה אמרה רוסק כי "כל עוד לא יטפלו בנושא זכויות הבנייה וההיתכנות הכלכלית לפרויקטים בפריפריה, לא נראה אותם יוצאים אל הפועל".

פנינה אלה מנהלת סקטור הנדל"ן בבנק מזרחי טפחות, התייחסה לתחרות המתפתחת בשוק החוץ בנקאי: "זה נכון שיש אלטרנטיבה נוספת, וזה בסדר כגמור, ועדיין הבנקים הם המממנים העיקריים של הפעילות. אנחנו כבנק פחות מחפשים עיסקה חד פעמית, ואוהבים להתפתח עם הלקוח ולא נותנים לו פתרון נקודתי למענה ספציפי. נכון שהבנקים הם גופים גדולים, אבל היחידות שפועלות בתחום זה הן יחידות קטנות ומקצועיות ובסך הכל הבנקים נותנים את התגובה המהירה הנדרשת. קבוצות רכישה מחפשות היום אלטרנטיבות, ואנחנו רואים אותן הולכות גם לעולם של התחדשות עירונית. זה נמצא עדיין בחיתולים אבל בעיני זה הדבר הגדול הבא. גם פינוי-בינוי אבל גם בתמ"א 38". על מצב השוק אמרה אלה כי "אנחנו מרגישים האטה בקצב מכירת הדירות. זה קורה בעיקר באזורים מסויימים, אבל בסך הכל ענף הנדל"ן הוא ענף צומח כבר הרבה שנים. רמות הסיכון בו סבירות והתשואה בו סבירה".

חופית גוטסדינר שותפה וראש מגזר נדל"ן והנפקות חו"ל BDO , אמרה כי "הציבור יכול להשתתף בפרוייקטים הללו באמצעות שוק ההון ובשנים האחרונות היו הנפקות כנגד פרוייקטים של התחדשות עירונית ואני חושבת שזה ילך ויגבר. הריביות נעות בין 4.5-5.5% וזה מאוד אטרקטיבי למשלימי הון"