משבר החמאה בדרך לפתרון: משרד המשפטים אישר יבוא חמאה למרות תקופת הבחירות

שר האוצר משה כחלון חתם על צו להגדלת היקף המכסות ליבוא חמאה הפטורות ממכס

חמאה תנובה בסניף של שופרסל / מתוך צילום של שלומי יוסף
חמאה תנובה בסניף של שופרסל / מתוך צילום של שלומי יוסף

החמאה בדרך? אחרי חודשיים וחצי של מחסור בחמאה ברשתות המזון ובמכולות, ל"גלובס" נודע כי על רקע הדחיפות, משרד המשפטים אישר אמש את בקשת משרדי האוצר והחקלאות לייבא מכסות חמאה בהיקף של 2,800 טון - למרות תקופת הבחירות. במשרד המשפטים אישרו את הדברים.

ביום שישי האחרון חשפנו כי אישור מכסות יבוא החמאה תקוע במשרד המשפטים על רקע העובדה שמדובר בתקופת בחירות. עתה מתברר כי אתמול בשעות הערב התקבל האישור ממשרד המשפטים לקדם את המהלך. ההחלטה התקבלה על דעת המשנה ליועמ"ש, עו"ד מאיר לוין, "לאחר התייעצות עם צוות הבחירות ונוכח הדחיפות המיוחדת אין מניעה לקדם את תיקון הצו כמבוקש". עם זאת, במשרד המשפטים טרם התקבלה טיוטת צו לחתימה, כך שהאישור הסופי עשוי להתעכב במספר ימים נוסף.

מתחילת 2019 נרשם מחסור בחמאה מפוקחת תוצרת תנובה ומי ששולטת בשוק החמאה בישראל. לפי גורמים במשרד החקלאות, על-מנת שהחמאה שתיובא לישראל תהיה באיכויות והכשרויות הנדרשות, משך הזמן העובר מהזמנת הסחורה דרך הייצור שלה ועד הגעתה לישראל ממושך למדי, ולכן יש לזרז ככל הניתן את ההליכים המנהליים ליישום ההמלצה. המכסות יוקצו על-ידי משרד הכלכלה, וישתמשו בהן המחלבות (אריזות גדולות), השוק המוסדי (כלומר תעשיית המזון) ויבואני חמאה באריזות קטנות שיספקו חמאה באופן ישיר לצרכנים.

אלא שהמחסור בחמאה היה צפוי מראש, ולא ברור כיצד משרדי הממשלה השונים אפשרו למחסור הזה להעמיק, באופן שהביא לחוסרים אדירים במוצר המפוקח ואילץ צרכנים רבים לרכוש חמאה מיובאת במחיר יקר יותר. תכתובות פנימיות של משרד החקלאות מפרטות כי בכל שנה מלכתחילה אין ייצור מספיק של חמאה שתואם את הביקוש בשוק, שכן תוצר הלוואי של ייצור זה הוא אבקת החלב, שעלות הפינוי או ההשמדה שלה גבוהות ביותר, ועל כן מראש חלק מאספקת החמאה השנתית מבוססת על יבוא חמאה מחו"ל.