ממחזרים? יצרניות של יריעות אלומיניום נוטשות את עסקי פחיות המשקה

פחיות משומשות הן פחות רב-שימושיות ביחס לפסולת אחרת, ויצרניות מטוסים וחלקי רכב מעדיפות לא להשתמש באלומיניום ממקור זה

פחיות אלומיניום במפעל מיחזור / צילום: רויטרס, Paulo Whitaker
פחיות אלומיניום במפעל מיחזור / צילום: רויטרס, Paulo Whitaker

פחיות משקה ריקות נערמות במגרשי הפסולת, מפני שחברות אלומיניום בארה"ב ממחזרות פחות פחיות, וזו אינדיקציה נוספת לאתגרים הכלכליים של תעשיית המיחזור.

ארקוניק ויצרניות יריעות אלומיניום נוספות מייצרות היום פחות יריעות לפחיות משקה, ויותר חלקי אלומיניום בערך מוסף גבוה לתעשיית הרכב ולרכיבי תעשייה. מחירי פחיות אלומיניום ממוחזרות בארה"ב צנחו בכ-30% מהקיץ האחרון. פחיות משומשות הן פחות רב-שימושיות ביחס לפסולת אחרת. יצרניות מטוסים וחלקי רכב מעדיפות לא להשתמש באלומיניום מפחיות משומשות. יותר מכוניות חדשות מיוצרות מאלומיניום מיובא.

ייצור אלומיניום לפחיות אינו רווחי כמו ייצור אלומיניום מגולגל לתעשיית הרכב. מפעלי אלומיניום כאלה מקבלים כ-1 דולר לליברה (440 גרם) מעל מחיר השוק לאלומיניום גולמי שבו משתמשים לייצור גופי מכוניות, לעומת 35 סנט יותר שהם מקבלים על מיחזור פחיות ליריעות חדשות. 

חור בפחית
 חור בפחית

אתגר לחברות האריזה

האתגר הזה הוא בשורה רעה לחברות אריזת מזון וקופסאות, שניצבות בפני לחצים לאמץ מיחזור. העודפים של פחיות משומשות מדגימים איך לחצים ציבוריים לשימוש בחומרים ממוחזרים לא מועילים, אם החברות מחליטות שהם לא רווחיים מספיק כדי להסב אותם למוצרים חדשים.

גם חומרים ממוחזרים אחרים ניצבים בפני בעיות דומות. מחירי פסולת נייר ופלסטיקה קרסו מאז שסין העלתה את תקני האיכות של המוצרים הללו שהיא מייבאת מארה"ב. סין הטילה בשנה שעברה מכס של 50% על פסולת אלומיניום מארה"ב. כך נוצרו עודפים של פסולת ממכוניות שנמסרו לגריטה בארה"ב, שהייתה אמורה להימהל עם פחיות המשקה המשומשות.

חברת Novelis מאטלנטה העבירה בשנים האחרונות חלק מהייצור שלה מפחיות ליריעות אלומיניום לגופי כלי רכב. החברה פתחה שני פסי ייצור ליריעות רכב במפעל שלה באוסווגו, ניו-יורק, והיא מקימה מפעל נוסף לייצור אלומיניום לכלי רכב בגאתרי, קנטקי.

Arconic משקיעה 100 מיליון דולר באחד ממפעליה כדי להעביר ייצור מיריעות לפחיות לאלומיניום תעשייתי ולתעשיית הרכב. החברה הפסיקה לייצר יריעות לפחיות בסוף השנה שעברה במפעל שלה בנוקסוויל, טנסי, שייצר 14% מהאלומיניום לפחיות משקה בארה"ב והיה צרכן גדול של פחיות משומשות.

אלקואה יוצאת נגד המגמה, ומפעליה בדרום אינדיאנה ממשיכים להיות מיועדים אך ורק לייצור יריעות לפחיות משקה. החברה העלתה את התפוקה שלה בכ-20% בשנתיים האחרונות. אלומיניום לפחיות אמנם אינו רווחי כמו אלומיניום לגופי מכוניות, אבל יריעות הפחיות הפכו לאחרונה לרווחיות יותר בגלל ירידת מחירי הפחיות המשומשות, שהרחיבה את שולי הרווח של היצרנית שממחזרות אותן.

האריזה הממוחזרת ביותר

פחיות אלומיניום היו האריזה הממוחזרת ביותר בארה"ב, מאז שהן החליפו את הפלדה כמתכת העיקרית לייצור אריזות משקה בשנות ה-70. אלומיניום מאפשר להתיך פעמים רבות ולגלגל ליריעות בעובי נייר. כ-70% מהאלומיניום ששימש לייצור 94 מיליארד פחיות המשקה בארה"ב ובקנדה בשנה שעברה באו מפסולת, לפי מכון יצרני הפחיות.

אבל ייצור יריעות לפחיות בארה"ב ירד ב-10% בשנים 2011-2018 ל-1.8 מיליון טון בשנה, לפי ארגוני התעשייה. חברת הייעוץ הרבור אלומיניום אינטליג'נס יוניט מעריכה כי יכולת הייצור בארה"ב של יריעות לפחיות תרד ל-1.73 מיליון טון ב-2020, ירידה של 30% בהשוואה לנתוני 2010.

הבור שנוצר בשוק האמריקאי מתמלא על-ידי יבוא. יבוא יריעות לפחיות משקה עלה ביותר מ-200% משנת 2013, לפי נתוני מרשם האוכלוסין בארה"ב. כ-70% מהיבוא בשנה שעברה באו מסין, למרות המכס של 10% שממשל טראמפ הטיל על יבוא אלומיניום במארס לפני שנה. הממשל העניק פטור מהמכס ל-362,000 טון יריעות מיובאות לפחיות, רובן מסעודיה.

יצרניות הפחיות Ball ומטאל קונטיינר (מקבוצת אנהויזר-בוש אינבב) ביקשו ממשרד המסחר הפדרלי פטור מהמכס על 64,000 טון יריעות לפחיות. הבקשה עדיין נשקלת.

חברות המשקאות אומרות כי יצרניות הפחיות העלו מחירים בתגובה למכס על היבוא ולירידת התפוקה בארה"ב. קלי קליי, מנכ"ל אדמירל בברג' מוויומינג, אומר כי עלויות הפחיות שהוא קונה מיצרניות כמו קראון הולדינגס ו-Ball גדלו ב-15% מאז כניסת המכס לתוקף. זה חייב אותו לייקר את המשקאות שהוא מייצר ומפיץ עבור פפסיקו ב-7 מדינות במערב ארה"ב, גם כן בכ-15%, ל-3.35 דולר לתריסר פחיות של סודה.

"אני לא מכיר אף אחד בתעשייה הזו שמוריד את הפטורים הללו מהמכס ממחיר הפחיות שלו", אמר קליי.