אולפני הרצליה נגד תאגיד השידור: "ניהל מכרז הפקה לא שוויוני"

באולפני הרצליה דורשים מהתאגיד לבטל תוצאות של הליך קול קורא להפקת מוקדמות יורו 2020, שנוהל לטענתם באופן פגום ובעייתי המעורר תהיות

שידורי כדורגל/ צילום: שאטרסטוק
שידורי כדורגל/ צילום: שאטרסטוק

לא מעט ביקורת לגבי מכרזים הנערכים בתאגיד השידור הציבורי "כאן" נשמעו מאז הקמתו, אך רובם נסובו סביב מכרזים שעסקו בגיוס כוח-אדם. אך בימים האחרונים מגיע ביקורת על דרך ניהול מכרז דווקא מאחד השחקנים הבולטים בתחום השידור וההפקה - האולפנים המאוחדים (אולפני הרצליה), שם דורשים מהתאגיד לבטל תוצאות של הליך קול קורא להפקת מוקדמות יורו 2020, שנוהל לטענתם באופן פגום ובעייתי המעורר תהיות.

עוד טוענים באולפנים כי בשל אופן ניהול המכרז, התאגיד ישלם לחברה הזוכה, מכספי ציבור, כמעט חצי מיליון שקל יותר משהוא יכול לשלם לו היה מתנהל הליך ראוי.

במכתב ששלחו האולפנים באמצעות משרד עורכי הדין קרספין-רובינשטיין-בלכר, נדרש התאגיד לבטל את הליך הקול קורא ולצאת למכרז מסודר.

הטענות שנשמעות מהאולפנים המאוחדים מתייתסות כאמור להליך הקול קורא שפרסם התאגיד כדי לקבל הצעות להפקת שידורי משחקי נבחרת ישראל בכדורגל במסגרת מוקדמות אליפות אירופה 2020. הזכייה בקול קורא זה מעניקה לזוכה גם ניהול פרויקטים נוספים בתחום הספורט, אך להצעות המסחריות שהוגשו בנוגע לאותם פרויקטים לא היה משקל בבחירת הזוכה.

בהליך הקול הקורא התמודדו 3 חברות, וזכתה בו מזמור הפקות. נזכיר כי מזמור הפקות היא גם אחת הזוכות במכרז ההפקה שערך התאגיד לאירועי האירוויזיון. במכרז זה חברה מזמור לקבוצת הקד"מ פרומרקט.

כשהסתיים הליך הקול קורא, פנו אנשי אולפני הרצליה לתאגיד וביקשו לקבל את מסמכי ההצעה הזוכה ואת הפרוטוקולים של ההליך. באולפנים טענו כי הליך הקול קורא שניהל התאגיד נוהל באופן לא שקוף, לא הוגן ולא שוויוני.

מהמכתב עולה כי עיון במסמכים לימד כי בשלב הראשון הייתה ההצעה של האולפנים להפקת מוקדמות היורו זולה בלמעלה מ-30% ביחס לזאת של מזמור: האולפנים הציעו הצעה בהיקף של כ 1.3 מיליון שקל, ואילו הצעתה של מזמור עמדה על כ-1.9 מיליון שקל. גם ההצעה של האולפנים להפקת שידורי אליפות העולם באתלטיקה קלה הייתה זולה משמעותית לזאת של מזמור - כ-36.7% פחות, וכך גם ההצעה למשחק אוף טיוב, שם הייתה ההצעה של האולפנים זולה בכ-66%.

עוד עולה מהמכתב כי לאחר הגשת ההצעות זומנו המתמודדים לוועדת המכרזים של התאגיד, ושם נשאלו מזמור הפקות אם יהיו מוכנים להוזיל את הצעתם. מזמור גם קיבלו באופן מסודר מידע על הרכיבים בהצעתם שהיו גבוהים מדי - זאת בעוד שהמתמודדים האחרים לא זכו להזדמנות לשפר את הצעתם מול ההצעה המשופרת של מזמור.

"לא די בכך שהתאגיד כתב במפורש למזמור הפקות שהצעתה גבוה מדי, וביקש להגיש 'הצעה מופחתת' - התאגיד אף כיוון את מזמור לרכיבי ההצעה היקרים אותם על מזמור הפקות להוזיל", נטען במכתב.

מזמור כאמור נדרשה לשפר את הצעתה לאחר שההצעות הכספיות האחרות נפתחו, ולכן, לטענת האולפנים, היה להם ברור כי עליהם להוזיל הצעתם אם ברצונם לזכות.

בשלב זה נקראו האולפנים ומזמור הפקות לשלב הבהרות. לעומת שורת תיקונים שמזמור נדרשו לעשות בהצעתם, האולפנים נדרשו להפחית ברכיב אחד בלבד ושולי לחלוטין: עלות תחקירן. כמו כן, הובהר להם כי ברכיבים אחרים בהצעתם כמו נסיעות וכלכלה בחו"ל, ועדת המכרזים חושבת שהם תמחרו את ההצעה נמוך מדי.

עוד נטען כי התאגיד איפשר למזמור להוזיל את הצעתם בכל הנוגע בבניית תפאורה בכ-95 אלף שקל, על-ידי כך שאפשרו רק להם להשתמש בתפאורת אולפן המונדיאל שבבעלות התאגיד, שאת השינוע שלה יממן התאגיד לאולפני מזמור: "צריך לשפשף את העיניים ולקרוא פעם נוספת את הפסקה הזאת מהצעתה המשופרת של מזמור הפקות, כדי לנסות להאמין. מזמור הפקות כותבת לתאגיד כי היא משפרת את הצעתה על חשבון התאגיד. ואין פוצה פה ומצפצף".

כאמור, על-פי הנטען, "השיפור" שהציעו מזמור בסעיף זה משית על התאגיד הוצאות של כ-95 אלף שקל. זאת למרות תנאי הקול קורא, שם נקבע כי המציעים יישאו בכל העלויות בעצמם.

לאחר מקצה השיפורים, בקשת הבהרות ובקשה מהאולפנים לתמחר פונקציות נוספות על מה שהתבקשו בהתחלה, התברר כי מההצעה המשופרת של מזמור "צנחו" 600 אלף שק,ל שהביאו לכך שהצעתה לשידור מוקדמות היורו הייתה זולה ב 32.6 אלף שקל בלבד יחסית להצעת האולפנים. במכתב נטען כי ההפחתה שהביאה לפער כה קטן "מעוררת חשד של ממש כי מאן דהוא בתאגיד דאג להדליף למזמור את הצעתם של האולפנים לשידורי יורו 2020, כדי שמזמור יוכלו להגיש הצעה כספית זולה במעט מזו של האולפנים".

במכתב מוזכר כי למרות שלא מדובר בהליך מכרזי, בית המשפט העליון הבהיר בעבר כי ניהול משא-ומתן בהליך תחרותי כפוף לעקרונות הכלליים בדבר שוויון החלים על כל רשות מינהלית. לטענת האולפנים, בנסיבות הקיימות נוהל המשא-ומתן הכספי בחוסר תום-לב ובחוסר הגינות, כשהאולפנים לא התבקשו לשפר את הצעתם אלא רק לתמחר פונקציות נוספות, ואילו מזמור התבקשו להגיש הצעה מופחתת ומתוקנת.

כאמור, לטענת האולפנים, בסופו של דבר צפוי התאגיד לשלם למזמור הפקות על כלל ההפקות הצפויות יותר משהיה משלם לאולפני הרצליה לו הצעתם הייתה מתקבלת. כך למשל, התאגיד התעלם לחלוטין מההצעה הכספית בנוגע לשידורי אליפות העולם באתלטיקה קלה, שידורי המסגרת ושידורי האוף טיוב, והשווה רק את ההצעות הכספיות של שידורי היורו.

על-פי הנטען, ההשוואה הכספית המלאה של האולפנים עומדת על כ-2.4 מיליון שקל, לעומת כ-2.8 מיליון שקל של מזמור הפקות. כלומר, ההצעה הכוללת של האולפנים זולה בכ-15%. 

מתאגיד השידור "כאן" נמסר: "ההליך נוהל כדין ועל-פי חוק. אנו מאחלים בהצלחה לנבחרת".