גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"מה הייתה הבהלה להקים עיר אוהלים לאירוויזיון? זה לא שהאפיפיור מגיע"

אחרי ש"גלובס" חשף כי הוחלט לבטל את עיר האוהלים בת"א שאמורה הייתה לספק פתרונות לינה זולים יחסית לבאי האירוויזיון, גורמים בענף מעריכים כי ההחלטה להקים אותה "נבעה מפאניקה מיותרת" ● האם מחירי הלינה הבריחו את התיירים - או שמא מחיריהם הגבוהים פי 3 של הכרטיסים והיעדרה של תחבורה ציבורית? ● ניתוח "גלובס"

"המספרים המנופחים שדיברו על 15-20 אלף תיירים שיגיעו לתל-אביב לא רק שלא היו ריאליים, אלא שהם גם הכניסו את המערכת ללחץ מיותר. גם אם חצי מהם יגיעו לכאן, עדיין אין סיבה להיכנס לפאניקה של מציאת פתרונות לינה. זה לא שהאפיפיור מגיע. בחודש חלש מגיעים לישראל 200 אלף איש, ובחודש טוב כ-350 אלף תיירים, לפחות חצי מהם בתל-אביב. אז למה ההיסטריה? זה תרגיל יחסי ציבור ולא מעבר לזה" - כך טוען היום (ג') יוסי פתאל, מנהל לשכת תיירות נכנסת, בעקבות חשיפת "גלובס" על ההחלטה לבטל, חודשיים לפני האירוויזיון, את הקמתה של עיר האוהלים בגני יהושע שהייתה אמורה לספק מענה ללינה זולה.

כמה זולה? מתברר שלא ממש. המתחם אמור היה להיות מחולק ל-3 רמות מחיר: אוהלי שדה (שאותם אמורים היו להביא הלנים עצמם, בנוסף לאוהלים קטנים להשכרה) במחיר של עד 250 שקל ללילה; אוהלי "גלאמפינג" (שילוב בין המילים "camping" ו-"glamor"), כלומר אוהלים מפנקים מעט יותר במחיר של 600 שקל לזוג ללילה ו-800 שקל לאוהל משפחתי; ומתחם קרוואנים יוקרתי עם מקלחת ושירותים ב-1,000 שקל ללילה (שמיועד ל-4 אורחים).

פתרונות הלינה בתל אביב וסביבתה

המכרז להקמת עיר האוהלים פורסם בחודש ינואר, אבל המתמודדים לא ממש באו. מה שעוד הכשיל את המיזם, בוודאי בלוח הזמנים הצפוף שנותר, הוא הצורך להקים תשתית של שירותים ומקלחות לאורחים. גם ניסיון להקים מתחם קמפינג זמני בשיתוף רשות הטבע והגנים לא הבשיל לנוכח לוח הזמנים הצפוף.

עיריית תל-אביב תכננה להשאיר את עיר האוהלים לתקופה של חודשיים ולספק פתרונות לינה לכ-2,000 אורחים, כולל אלה שיבואו כחודש לאחר מכן למצעד הגאווה. איתן שוורץ, מנהל מנהלת עיר עולם ותיירות בעיריית תל-אביב, הסביר כי אתר הקמפינג בגני יהושע בכלל תוכנן לקום ב-2020. "החלטנו להקדים אותו בשנה, וזה לא צלח. נחזור לתוכנית המקורית, והפארק יוקם בשנה הבאה".

הלינה בגני יהושע, נציין, אמורה הייתה לספק מענה לא רק למחירי הלינה הגבוהים בתל-אביב, אלא גם לבעיית הנגישות התחבורתית לגני התערוכה - שם ייערכו המופעים. זאת בעיקר לקראת הגמר והחזרה הגנרלית, שיתקיימו בשישי ובשבת בשעות שאין בהן אוטובוסים או רכבת. 

"גם למלונאים מותר להרוויח מהאירוויזיון"

אבל תחילה נחזור לתחזיות שהעריכו שעד 20 אלף תיירי אירוויזיון יגיעו לכאן. איך הגיעו למספרים האלה? התחשיב נעשה על סמך מספר התיירים שהגיעו לאירועים קודמים באירופה, אבל כיום ההערכות מדברות על מספרים נמוכים יותר - כ-10,000 תיירים, וגם זה תרחיש אופטימי למדי.

בליסבון, נציין, ביקרו 30 אלף איש באירוויזיון, בקייב 20 אלף, ובשטוקהולם 38 אלף. שוורץ מסביר כי "עד לרגע זה אי-אפשר לדעת כמה תיירים יגיעו. ברור לנו שמספר הכרטיסים הנמוך יותר בארץ לעומת שנים קודמות משפיע, אבל יש תיירים שמגיעים גם בשביל החוויה".

האם מחירי הכרטיסים שהיו יקרים פי 3 משנה שעברה הבריחו את התיירים? סביר להניח שכן, שהרי בליסבון בפחות מ-100 שקל אפשר היה להיכנס לחזרה גנרלית. אז למה יקר יותר בישראל? הגורם העיקרי הוא מספר הכרטיסים הקטן בכל אחד מתשעת המופעים - 7,300 בלבד (לעומת 20 אלף בליסבון), מתוכם כ-4,300 בלבד הוצעו למכירה - 70% לקהל הישראלי. במילים אחרות, 1,200 כרטיסים לכל מופע רלוונטיים לקהל מאירופה. יחד עם המחירים היקרים בישראל שעליהם מלינים אוהדי האירוויזיון - רבים מהם, כך נראה, יישארו השנה לצפות בתחרות בבית.

"אני לא מבין מה הייתה הבהלה להקים עיר אוהלים", אומר עודד גרופמן, מנכ"ל התאחדות המלונות בתל אביב רבתי. "בתל-אביב לבדה יש 8,600 חדרים, ויחד עם המלונות בהרצליה וברמת-גן יש לנו 11 אלף חדרים שיכולים לאכלס את כל הבאים. לבנות עיר אוהלים היה מהלך מיותר, שגם היה זורה מלח על פצעי המלונאים. גם לנו מותר להרוויח מהאירוויזיון".

אז חדרי מלון יש, ויותר מכך דירות להשכרה, שמספרן בתל-אביב גדול יותר ממספר חדרי המלון, זאת בנוסף למאות מיטות בהוסטלים שעונים יותר לצרכים של קהל היעד של האירוויזיון, שברובו מחפש אחר פתרונות לינה עממיים.

ועדיין, המלונאים ניצלו את הביקוש והעלו מחירים.

גרופמן: "חודש מאי נחשב לאחד החזקים לאורך השנה, והוא מגיע ל-85% תפוסה - 25% מכך הם תיירים עסקיים, והשאר תיירי פנאי. העלייה יכולה להיות של 40%-30% במחיר ובמקרים קיצוניים גם של 80%, אבל זה בשוליים. המלונאים נתנו מחירים טובים שלא משקפים את הביקוש הגבוה, כי הם הבינו שיש פה קהל מיוחד. מדברים על אלפי שקלים ללילה במלונות יוקרה, אבל מבקרי האירוויזיון לא ילכו אליהם ממילא".

גרופמן אף מספק נתונים שמראים את שיעורי ההתייקרות בבתי מלון בתחרויות קודמות. כך, בקופנהגן ב-2014 עמד שיעור ההתייקרות במחירי הלינה על 78%; בווינה ב-2015 על 14%; בשטוקהולם ב-2016 על 47%; בקייב, שאירחה את האירוויזיון ב-2017, התייקרו חדרי הלינה ב-78%; ובליסבון בשנה שעברה ב-33%.

בתל-אביב, שיעור השינוי במחירים היום לעומת המחירים בספטמבר, ביום שבו נודע כי העיר תארח את התחרות, משתנה בין המלונות. בדן פנורמה, למשל, לאירוח בתאריכים 18-10 במאי, עומד המחיר על 3,520 דולר לעומת 2,769 דולר לפני חצי שנה (עלייה של 27%), בדן תל-אביב עלה המחיר מ-3,266 דולר ל-4,120 דולר (עלייה של 26%), בלאונרדו ארט מ-2,600 דולר ל-3,380 דולר (עלייה של 30%), וברוטשילד 22 מ-3,000 דולר ל-3,145 דולר (עלייה של 5%).

עם זאת, בחלק מהמקומות ההזמנה מותנית במינימום של מספר לילות. כך למשל, באברהם הוסטל מוצע חדר ללילה ב-300 שקל בלבד, אך ההזמנה מותנית ב-7 לילות לפחות, מ-13 במאי ועד 20 במאי, במחיר כולל של כ-2,000 שקל (כולל ארוחת בוקר) למיטה בחדר זוגי.

"מחירי הכרטיסים יותר מרתיעים מטילים"

ומה אם חלילה יהיה תרחיש ביטחוני נוסף שיכלול אזעקות בתל-אביב? גרופמן סבור כי תהיה לכך השפעה מיידית על מספר התיירים, אולם פתאל סבור אחרת. "אין לזה שום השפעה כיום על התיירים. המצב התודעתי של העולם השתנה, והסאב-טקסט הוא שזה יכול לקרות בכל מקום. מה שיותר מרתיע את התיירים זה יוקר המחיה. מחירי הכרטיסים יקרים פי 3 לעומת השנה שעברה. גם בשונה מליסבון או מקייב, אי-אפשר להגיע לתחרות ברכב או ברכבת. אז זו הטיסה, הלינה והשהות כולה שיקרה. זה מרתיע הרבה יותר מירי טילים על תל-אביב". 

פתאל מוסיף כי "החשיבות האמיתית היא ההד התקשורתי. התמונות שיראו את ישראל שמחה. זה הערך האמיתי של התחרות".

ואז יגיעו לכאן תיירים וישלמו 1,000 שקל על מונית מנתב"ג, וכל התהודה והמאמץ הזה יורדים לטמיון.

"זה נכון, אבל לא רק באירוויזיון, אלא לכל אורך השנה. אלה תלונות שאנחנו מקבלים כל שבוע. אין שום פיקוח או הסדרה על המחיר והשירות שמקבלים תיירים מנהגי המוניות, וזה לא עניין של חאפרים. המדינה עסוקה בלהביא תיירים, אבל לא ממש דואגת לחוויה שלהם מעבר לכך. ככל שהביקוש עולה, הסיפוק של התיירים ורמת החוויה שלהם מהביקור ממשיכים לרדת. זה מתחיל במוניות ועובר לעושק בשווקים ולמעשה בכל מקום. אין שום כלי או ניסיון להתמודד עם התופעה. כל ההצגות של ללמד עכשיו את נותני השירות לדבר באנגלית לקראת האירוויזיון, זה משהו שצריך להיות כל השנה. נדרשת עבודה שורשית ולא נקודתית". 

עוד כתבות

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

הפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, אתמול (ש') / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"ארגון טרור השתלט": גל הפגנות נגד ישראל באוניברסיטת קולומביה

ביום חמישי האחרון, נעצרו מעל מאה סטודנטים שהשתתפו בהפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, וההפגנות מאז נמשכות במלוא עוזן ● פרופ' שי דוידאי מבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטה צייץ בעקבות האירועים: "ארגון טרור השתלט על האוניברסיטה והמדינה צריכה להתערב ולהשתלט על הקמפוס"

קרית שמונה / צילום: אייל מרגולין

בערב החג: רצף אזעקות בגליל העליון והמערבי

מוקדם יותר: מטרה אווירית יורטה באזור קריית שמונה ● יותר מחצי שנה אחרי 7 באוקטובר - ראש אמ"ן חליוה פורש מצה"ל • "לעד אשא איתי את הכאב האיום של המלחמה", כתב לרמטכ"ל • אלוף פיקוד מרכז יסיים את תפקידו בקיץ ● צה"ל פתח במבצע סיכול במסדרון החיץ ברצועה: מחבלים חוסלו, תשתיות טרור אותרו והושמדו • דיווח בניו יורק טיימס: ישראל תכננה מתקפה גדולה יותר נגד איראן, גם בטהראן - אך היא נבלמה ברגע האחרון ● כל העדכונים

איילת שקד / צילום: שלומי יוסף

מיליון וחצי שקל על משרה חלקית: איילת שקד מציגה - כך מכינים נקניקיות גם בעסקי הנדל"ן

איילת שקד השוותה בין מינוי בכירים במערכת המשפט להכנת נקניקיות ("מי שלא עומד בחום, שלא ייכנס למטבח") ● מעניין מה הייתה אומרת על מינוי פוליטיקאית לתפקיד בכיר במגזר העסקי

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

טסלה 3 / צילום: יח''צ

טסלה מורידה את מחירי הדגמים בישראל. כמה הם יעלו?

כחלק ממהלך גלובלי של החברה, שהחל בסוף השבוע בארצות הברית, טסלה מוזילה את המחירים של דגמי טסלה 3 וטסלה S ● במקביל, סימנים ראשונים לכך שהקיצוץ הגלובלי בכוח האדם עליו הכריזה טסלה החודש, מגיע גם לישראל

עלי חמינאי נפגש עם משפחות הבכירים שחוסלו בסוריה, אפריל 2024 / צילום: ap, Office of the Iranian Supreme Leader

החישוב הגרעיני של איראן נעשה כעת מסוכן יותר

המנהיג העליון חמינאי בוודאי תוהה אם מצבה של הרפובליקה האסלאמית היה טוב יותר לו כבר היה ברשותה נשק גרעיני ● המערב אינו צריך להמעיט בצורך של חמינאי להשאיר מורשת מפוארת

היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

בג"ץ הגיוס: היועמ"שית אישרה ייצוג נפרד לממשלה בשל פערי העמדות

הממשלה תקבל ייצוג נפרד בבג"ץ הגיוס שיתקיים ביוני בהרכב מורחב של תשעה שופטים ● הסיבה: הפערים הגדולים בין עמדת הממשלה לבין עמדת היועמ"שית בהרב-מיארה ● הממשלה צפויה לשכור עו"ד פרטי 

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

10 המניות היקרות ביותר בוול סטריט / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

אלה הן 10 המניות הכי יקרות בוול סטריט

הן נחשבות למניות לוהטות במיוחד, אבל האם הן התחממו מדי? ● לאחרונה הצביע מגזין ביזנס אינסיידר על עשר חברות בשווי 10 מיליארד דולר לפחות הנסחרות בתמחור יקר במיוחד ביחס להכנסותיהן ● לרשימה נכנסו אנבידיה, מיקרוסטרטג'י ומניות טכנולוגיה נוספות, אבל גם רשת מזון מהיר ● לאחרונה, כשמשקיעים הופכים סלקטיביים יותר ואנליסטים חוששים מבועה חדשה, גם המניות היקרות חוטפות

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העלית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

נוסעת באל על הגישה בקשה לתביעה ייצוגית על מושב שלא ניתן להטייה. מה נקבע?

חברה שניהלה שנים תביעה על מיליונים נגד יס, הגישו סיכומים באורך חריג. השופטת קבעה כי התביעה תוכרע בלעדיהם ● גבר סירב לבדיקת אבהות כדי להתחמק ממזונות, האשה פנתה לביהמ"ש ● אושרה תביעה יצוגית נגד אל על

ענבר שעשוע בר ניר ועדי אטון לפידות / צילום: דרור סיתהכול

קרן משפחת שעשוע תחלק 6 מיליון שקל לבעלי עסקים ששירתו במילואים

מענקי הצמיחה יינתנו לפי שיטה שבה בעלי עסקים שמגישים מועמדות צריכים במקביל לבחור מי מעמיתיהם ראוי לקבל את הכסף ● מאז פרוץ המלחמה חילקה הקרן 21 מיליון שקל למטרות שונות ● ישראל מתגייסת

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לתובענה ייצוגית, נטען כי האחים אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק בסכום הנע בין 232-146 מיליון שקלים

גילון בק, ריצ'רד פרנסיס, אייל פסו / צילום: תמר מצפי, אלעד מלכה, Gauzy

בדרך לנאסד"ק: הישראלית שמאמינה שהשוק הזה יגיע ל-124 מיליארד דולר ב-2028

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● גאוזי, יצרנית הזכוכית החכמה מתל אביב בדרך לנאסד"ק ● טבע משנה את אופן דיווח התוצאות שלה על בסיס גיאוגרפי ● וסנסטאר, חברת הפורטפוליו של קרן פימי הציגה תוצאות חלשות לרבעון

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

איזה נשק ישראל תקנה בתקציב של 14 מיליארד דולר?

הסיוע האמריקאי לישראל שאושר בבית הנבחרים עומד על כ-26 מיליארד דולר, מתוכו 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

הבורסה בפרנקפורט, גרמניה / צילום: Shutterstock

מגמה חיובית באירופה; מדד פוטסי חצה את שיא כל הזמנים לאחר 4 ימים רצופים של עליות

נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● עליות קלות על חוזים העתידיים בוול סטריט ● עליות במחירי הנפט ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1.5% ● הערב אחרי נעילת המסחר בוול סטריט יפורסמו דוחות טסלה ואלפאבית (גוגל)

חיילי צה''ל בעזה / צילום: דובר צה''ל

יו"ר מועצת זכויות האדם באו"ם: "מבועת מההרס שבוצע בבתי החולים ברצועת עזה"

בכיר במערך ההגנה האווירית של חיזבאללה חוסל בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● צה"ל תקף מבנה צבאי של ארגון הטרור במרחב יארון שבדרום לבנון ● ארבע רקטות שוגרו לאזור שדרות, מחסן עלה באש בעקבות נפילת רסיסי מיירט ● כל העדכונים

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו