המשטרה מודה: יחידת פל"ס לא חקרה עד כה תאונות עבודה

יחידת המשטרה פלס הוקמה בסוף 2018 במטרה לחקור תאונות עבודה, אך היחידה לא חקרה אף אחת מהתאונות שאירעו מתחילת השנה, והיא צפויה לחקור רק "אירועים בעלי מאפיינים ייחודיים" • מתחילת 2019 נהרגו 19 עובדים בתאונות עבודה, ונפצעו עוד 63 עובדים באורח קשה ובינוני

תאונת בנייה בירושלים / צילום: מד"א
תאונת בנייה בירושלים / צילום: מד"א

יחידת המשטרה פלס הוקמה בסוף 2018 במטרה לחקור תאונות עבודה - אולם מתשובת המשטרה לפנייה לפי חוק חופש המידע עולה כי היא לא חקרה ולא עתידה לחקור תאונות עבודה.

את הבקשה הגיש למשטרה ארגון קו לעובד, בבקשה לברר את סמכויותיה של יחידת פלס, שהוקמה בתוך היחידה הארצית למאבק בפשיעה כלכלית בלהב 433.

מהתשובה שקיבל הארגון עולה כי היחידה אינה חוקרת אף אחת מהתאונות שאירעו מתחילת השנה, וכי היא תחקור רק "אירועים בעלי מאפיינים ייחודיים, לדוגמה תאונות מורכבות המערבות קריסת תשתיות או מצריכות ידע ומשאבים רבים, בהתאם לשיקול-הדעת של הפיקוד... מובהר כי המפלג יהיה גורם שיטפל בתאונות/אירועים שינותבו אליו, ולא יהווה הגורם הבלעדי במשטרת ישראל המופקד על הטיפול בכלל תאונות העבודה".

עוד מסרו במשטרה כי "נכון לעכשיו היחידה, שעתידה למנות 99 תקני משטרה ו-5 חוקרי משרד העבודה, נמצאת בשלבי הקמה ועיצוב תפיסת ההפעלה שלה, וטרם איישה באופן מלא את התקנים. בנוסף, חוקרי היחידה טרם קיבלו את כלל ההכשרות הנדרשות. היחידה עוסקת בהקמת מערך מודיעין ולימוד התחום, על-מנת לאתר את מחוללי התופעה, שלהם ההשפעה הרבה על תחום הבטיחות ועל גורמי הסיכון שמובילים בסופו של יום לתאונות" .

נזכיר כי מתחילת 2019 נהרגו 19 עובדים בתאונות עבודה, ונפצעו עוד 63 עובדים באורח קשה ובינוני. "מחציתן של התאונות התרחשו בענף הבנייה (10 הרוגים, ו-37 פצועים), הענף התעסוקתי המסוכן בישראל", מציינים בקו לעובד.

"היחידה הוקמה לאור הכשלים בחקירות הפליליות שמנהלת משטרת ישראל לתאונות העבודה, המשתקפים בין היתר בסגירה של למעלה ממחצית מהתיקים הפליליים בעילה של 'היעדר ראיות', ובמיעוט כתבי האישום המוגשים בעניין. אך היחידה לא רק שאינה עושה את עבודתה, אלא שאין בכוונתה לעשות אותה.  מתשובת המשטרה לקו לעובד עולה בבירור כי עד עתה בשנת 2019 לא נחקרה על-ידי היחידה שום תאונה", אמרו בקו לעובד והוסיפו: "גורמי התאונות והאחראים להן ימשיכו להישאר עלומים, משאירים קרקע פורייה לליקויים הבטיחותיים להמשיך ולקרות, במצב של אפס הרתעה".

נזכיר כי לפני כחודשיים מחק בג"ץ עתירה שהגיש "קו לעובד" בדרישה לנקוט כמה צעדים לשם שיפור החקירות של תאונות עבודה. "השופטים הסתפקו בהודעת המדינה כי היחידה הארצית פלס הוקמה, וכי עתידים להיתווסף כ-60 תקנים למינהל הבטיחות לשם הגברת הפיקוח והאכיפה. אולם היום ברור לכל מה שהיה ברור לנו - המדינה עוד לא סיפקה מענה, וכישלון החקירות נמשך".

עו"ד גדיר ניקולא מארגון קו לעובד מוסיפה: "יחידת פלס נוסדה כדי להביא קץ לרשלנות המחפירה ולכישלון המהדהד של משטרת ישראל בתחום חקירת תאונות העבודה. לשם כך גם שולבו בתוך היחידה חוקרים של מינהל הבטיחות שיספקו ליחידה את הידע המקצועי הדרוש. אך ככל הנראה ביחידה לא תופסים את תאונות העבודה הקטלניות והקשות המתרחשות על בסיס יומי כמספיק 'מאתגרות' עבורם, ומחפשים תאונות מסובכות ומורכבות במיוחד, ו'חשיפת פרשיות כנגד מחוללי התופעה' וחקירת 'עבריינים רידיביסטים מתחום ענף הבנייה', דברים חשובים גם כן, אך הם אינם קודמים לדבר הבסיסי ביותר שמצופה מכל רשות חוקרת במדינה מתוקנת ושמשטרת ישראל אינה מקיימת: למצות את הדין עם עבריינים שגרמו ברשלנותם להריגתם ופציעתם של העובדים".