גובר הלחץ על הפרלמנט הבריטי לאשר את הסכם הברקזיט

האיחוד האירופי הסכים אמש לדחות את מועד הברקזיט בשבועיים בלבד, וכעת הפרלמנט הבריטי יצטרך לאשר את ההסכם שגיבשה תרזה מיי או לעמוד בפיני יציאה חד-צדדית • אם ההסכם אכן יאושר בפרלמנט בשבוע הבא, מועד הברקזיט יידחה ל-22 במאי

ברקזיט/  צילום: רויטרס
ברקזיט/ צילום: רויטרס

בתום דיונים מרתוניים הסכים אמש האיחוד האירופי לדחות את מועד הברקזיט בשבועיים בלבד, כשהוא מגביר את הלחץ על הפרלמנט הבריטי לאשר בשבוע הבא את ההסכם שגיבשה ראשת הממשלה תרזה מיי, או לעמוד בפני יציאה חד-צדדית. מועד הפרישה המתוכנן כעת הוא 12 באפריל, במקום ה-29 במרץ. מנהיגי האיחוד, שהתכנסו בבריסל לפסגה שנמשכה לארוחת ערב ולדיונים ליליים בהם לא השתתפה מיי, דחו בשלב זה את בקשת ראש ממשלת בריטניה לדחייה ארוכה יותר.

כעת הכדור חוזר למגרש הבריטי, וליתר דיוק - לבית הנבחרים הבריטי, שהצביע כבר פעמיים נגד הסכם הברקזיט שרקחה מיי בשנה וחצי של משא ומתן מול האיחוד האירופי. בתחילת השבוע, לפני שיצאה לבריסל, האשימה מיי את בית הנבחרים במצב אליו הגיעה בריטניה. מיי מתכוונת להעמיד בשבוע הבא להצבעה - בפעם השלישית - את העסקה שגיבשה מול האיחוד. אמנם יו"ר הפרלמנט ג'ון ברקו כבר מנע הצבעה שלישית השבוע, בטענה כי הפרלמנט כבר הצביע בעניין, אולם שינוי לוחות הזמנים מצד האיחוד האירופי יכול לשמש עילה מספקת להצביע מחדש על העסקה, כך לפחות מקווה מיי.

ההצבעה הקריטית מתוכננת להתקיים ביום שלישי או ביום רביעי הקרובים. אם בית הנבחרים הבריטי יאשר כנגד כל הסיכויים את עסקת מיי לפרישה מהאיחוד האירופי, הסכים האיחוד האירופי להעניק לממלכה המאוחדת "הארכה טכנית" עד ל-22 במאי כדי לבצע את המהלך. אם הוא ידחה אותו שוב, הבהיר האיחוד, תוכל מיי לפנות שוב לבריסל ולבקש הארכה משמעותית יותר, שתהיה כרוכה גם בהשתתפות בבחירות לפרלמנט האירופי שמתחילות ב-23 במאי. היא תוכל לעשות זאת עד ה-12 באפריל. ייתכן שמהלך כזה יהיה כרוך גם בהתפטרותה או בהליכה לבחירות חדשות בבריטניה, ובכל מקרה ימשיך את הדרמה המתגלגלת, שכבר פגעה באמון הציבור בפוליטיקה הבריטית ובכלכלה במדינה. שוב ושוב נשאלה מיי אתמול מה תעשה אם ההסכם יידחה בפעם השלישית, אך היא לא סיפקה תשובות או אפשרויות.

נכון לעכשיו, מעמדה של בריטניה מעולם לא היה נמוך יותר. חוסר היכולת להגיע להסכם מחד, וחוסר הרצון לפרוש באופן חד-צדדי מנגד הביאו את הממלכה המאוחדת למצב שבו היא נתונה לחסדי האיחוד האירופי. "האיחוד האירופי הגיב באופן ברור למשבר הפוליטי בבריטניה", עקץ אמש נשיא צרפת עמנואל מקרון, "הפוליטיקאים הבריטים אינם מסוגלים לבצע את מה שהציבור דרש. הציבור הצביע בעד ברקזיט".