אנשי הנדל"ן ממליצים: מה צריך לעשות עם התשתיות בישראל

אנשי הנדל"ן ממליצים: מה צריך לעשות עם ענף הבנייה בישראל

 

ההמלצה של ליליה נחמן:

לזרז היתרי בנייה

הבעיה: אוכלוסיית ישראל תכפיל את עצמה ב-20 השנים הבאות.

ליליה נחמן מנכ"לית רשת תיווך הנדל"ן אנגלו-סכסון / צילום: ענבל מרמרי

ההמלצה: היות ועתודות הקרקע בארץ הולכות ונגמרות, מיטב המאמצים צריכים להתרכז בתעדוף של פרויקטים להתחדשות עירונית במרכזי הערים וגמישות תכנונית . לשם כך, על הממשלה החדשה לתמרץ את הרשויות לזרז את תהליכי הוצאת ההיתרים לפרויקטים של התחדשות עירונית, למשל על ידי סבסוד של פרויקטים לשיפור התשתיות העירוניות, וכמובן על ידי הענקת זכויות בנייה מוגדלות הן בערים המרכזיות והן בפריפריות, על מנת להפוך את הפרויקטים לכדאיים עבור היזמים.

ליליה נחמן היא מנכ"לית רשת תיווך הנדל"ן אנגלו-סכסון

ההמלצה של יעקב אטרקצ'י:

זכויות בנייה נוספות לפריפריה

הבעיה: ההצהרות של קובעי המדיניות בדבר הרצון לסייע לאוכלוסיות מוחלשות לא באו לידי ביטוי בכלל בתחום ההתחדשות העירונית, למעשה אנשי הממשל מזניחים ולא מאפשרים פתרון בנושא לאוכלוסיה בפריפריה.

יעקב אטרקצ'י  / צילום: ראובן קפוצ'ינסקי

ההמלצה: לייצר מנגנון בתמיכה של השלטון המרכזי שיאפשר ליזמים שבונים באזורי ביקוש לקבל זכויות בנייה נוספות שיגדילו את הרווחיות בפרויקט שאופן שיאפשר ליזם להתחייב לביצוע של פרויקטים בפריפריה, שם אין כרגע כדאיות כלכלית, אבל ישנו צורך גדול לא פחות לביצוע פרויקטים של התחדשות עירונית מבחינה סוציו אקונומית, מבחינת מצב המבנים ומבחינת הסיכון ונזק במקרה של רעידות אדמה או סיכונים ביטחוניים כדוגמת פגיעת טילים.

יעקב אטרקצ'י הוא בעלים ומנכ"ל אאורה

ההמלצה של עו"ד אמיר הלר:

להוריד חסמים, להגדיל ודאות

הבעיה: כיום ישנם חסמים רבים הקשורים לרשויות מקומיות, ועדות התכנון, מיסוי, קניין ועוד, שמעכבים את קידום הפרויקטים, שמורכבים ממילא - והם הפתרון החשוב והנכון ביותר ברמה הלאומית הן ברמת הגדלת היצע הדירות והן ברמה של יצירת חיים עירונית בריאה וחדשה יותר.

עו"ד אמיר הלר משנה למנכ"ל קבוצת אלמוג / צילום: איל יצהר

ההמלצה: לנקוט צעדים משמעותיים לפישוט התהליכים, לקיצור לוחות זמנים ולהגדלת הוודאות בכל הקשור להתחדשות עירונית.

עו"ד אמיר הלר הוא משנה למנכ"ל קבוצת אלמוג

ההמלצה של יהודה כתב: 

לקדם ודאות תכנונית

הבעיה: היעדר ודאות תכנונית, מחסור בכוח אדם ברשויות המקומיות.

יהודה כתב, יו"ר ארגון הקבלנים והבונים בתל אביב-יפו ובת ים / צילום: איל יצהר

ההמלצה: ההתחדשות העירונית היא הפתרון העיקרי למשבר הדיור ולריסון מחירי הדיור הגבוהים. על מנת לקדם פרויקטים, יש ליצור ודאות תכנונית, כזו שתבטיח הן לבעלי הדירות, והן ליזמים והקבלנים כי יש אחידות במדיניות הממשלתית כמו גם המקומית. המדינה צריכה לממן עלויות אלה. במקביל יש לפתור את המחסור בכוח אדם מקצועי ברשויות המקומיות בוועדות המחוזיות על מנת לזרז הליכי רישוי והוצאה לפועל של פרויקטים.

יהודה כתב הוא יו"ר ארגון הקבלנים והבונים בתל-אביב-יפו בת-ים

ההמלצה של עו"ד ענת רודניצקי:

לא לשכוח את האוכלוסיות המוחלשות

הבעיה: ההתחדשות העירונית הופרטה כבר לפני שנים לשוק הפרטי, תוך מעורבות מוגבלת מצד המדינה. מצב זה פוגע במיוחד בדיירים מוחלשים, ובהם זקנים, עניים, אנשים עם מוגבלות ודיירים בדיור הציבורי, המוצאים עצמם בעמדת נחיתות מול היזמים.

ההמלצה: על הממשלה הבאה להוביל חקיקה, שתצמצם את פערי הכוחות, בין היתר לערוך תסקיר חברתי במתחמים המיועדים להתחדשות ולהקים קרן למימון עלויות התחזוקה של הבניין.

עו"ד ענת רודניצקי היא הקליניקה לדיור, הפקולטה למשפטים, אוניברסיטת תל-אביב

ההמלצה של איתן אטיה:

לבטל את הטעות הקרויה תמ"א 38

הבעיה: תמ"א 38 היא תוכנית אנטי חברתית, שמשביחה נכנסים פרטיים על חשבון הציבור הרחב משום שהיא מעמיסה על התשתיות הקיימות, מעשירה עוד יותר את האמידים והעשירים באזרחי המדינה, ומחריפה את הקיטוב החברתי בישראל. תמ"א 38 לא מייצרת התחדשות עירונית לטובת העיר ותושביה, אלא זו למעשה תכנית ל"התחדשות בניין", ותו לא.

איתן אטיה - מנכ"ל פורום ה-15 / צילום: איל יצהר

ההמלצה: לבטל את הטעות ההיסטורית ששמה תמ"א 38. במקומה צריך לשכלל ולפשט את הכלי הראוי, המאוזן והצודק יותר הקיים כבר כיום בחוק הישראלי - "פינוי-בינוי", ולהפוך אותו לזמין ופשוט יותר לקידום וביצוע, בין היתר על ידי הסמכת הועדות המקומיות לקדמו, ללא צורך באישור הועדות המחוזיות.

איתן אטיה הוא מנכ"ל פורום ה-15

ההמלצה של מיה עתידיה:

נציג חברתי בהתחדשות עירונית הוא צו השעה

הבעיה: בשנים הקרובות, בגלל הבנייה המאסיבית והמחסור בקרקעות, מרבית הבנייה למגורים בארץ תתרחש בהתחדשות עירונית. המשמעות של התחדשות ובנייה במרקם קיים היא נסיקה בצורך בעבודה חברתית עם תושבים שכבר מתגוררים בשכונות, ובתכנון מקום המותאם להם מבחינה חברתית, פיזית וכלכלית.

ההמלצה: המגמה הדרמטית הזו חייבת לקבל ביטוי בעבודת הממשלה החדשה בדמות נציג/ה חברתי/ת שיקדמו את הזוית החברתית בכל רמות התכנון: הן בוועדות התכנון המחוזיות והן בוועדות המקומיות. העבודה החברתית, שאת הניצנים שלה ניתן כבר לראות בשטח, תהיה שלמה אך ורק אם תהיה מוטמעת באופן רשמי ומקצועי במוסדות התכנון. המרוויחים יהיו כלל תושבי המדינה.

מיה עתידיה היא אדריכלית, מתכננת ערים בעמותת במקום

ההמלצה של עמי פליישר:

להקצות משאבים לרשויות המקומיות

הבעיה: ההתחדשות העירונית כיום נעשית ברוב המכריע של המקרים טלאים טלאים - התחדשות בניינית במסגרת תמ"א 38 ופרויקטי פינוי-בינוי על חטיבות קרקע קטנות יחסית אשר אינן מאפשרות מענה הולם למבני הציבור ופתרונות התחבורה הנדרשים.

עמי פליישר, סמנכ"ל פיתוח עסקי בקבוצת תדהר / צילום: קבוצת תדהר

ההמלצה: לבנות תוכנית רב ממדית בהובלת הממשלה ושיתוף הרשויות המקומיות, אשר תתבסס על העקרונות הבאים : קביעת יעדי תכנון והקצאת משאבים לרשויות המקומיות לטובת תכנון מתחמי פינוי-בינוי המאפשרים מתן תכנון אורבני מיטבי ופתרון מלא לצורכי העירייה; קיצור הליכי התכנון והרישוי - כיום, הליך תכנון תוכנית בנין עיר והיתרי בנייה נמשך בממוצע כ-7 שנים ; יצירת בהירות תקציבית לעיריות - קביעת היטלי ההשבחה, תקציבי תכנון ותמריצים לעיריות מחד וקנסות ושלילת תקציבים לעיריות אשר לא תעמודנה ביעדי התכנון והרישוי; ניוד זכויות בנייה לאזורי ביקוש.

עמי פליישר הוא סמנכ"ל פיתוח עסקי בקבוצת תדהר

ההמלצה של יגאל גוברין:

להוסיף 5,000 מהנדסים

הבעיה: בישראל פועלים היום כ-20 אלף מהנדסים אזרחיים, ועל מנת לממש את כל תוכניות הממשלה נדרשים עוד כ-5,000 מהנדסים בעלי מיומנות והשכלה בתחומים שונים. מחסור זה יוצר לחץ רב על הענף.

ההמלצה: הממשלה יכולה לפעול לצמצום הפער בכמה דרכים, דוגמת מיקוד המועצה להשכלה גבוהה בהגדלה של מספר הסטודנטים, הכשרת מהנדסים מתחומים משיקים כמו הנדסת מכונות, יצירת מסלול לימודים אשר יאפשר השלמת לימוד להנדסאים, שיתופי פעולה עם האקדמיה בארץ ובחו"ל, התאמת תנאי סף במכרזים ציבוריים על מנת לאפשר למהנדסים לצבור ניסיון, כל זאת לצד טיפול במעמד המהנדסים ובשכרם ויצירת תנאים כלכליים אשר יחזירו מהנדסים שפרשו לגמלאות למעגל העבודה, ועוד.

יגאל גוברין הוא יו"ר איגוד המהנדסים לבנייה ותשתיות