דאבל נטפליקס בדרך? מה צפוי באירוע ההשקה של אפל הערב

אפל צפויה להשיק הערב שירותי וידאו ותוכן חדשים, בתקווה שההכנסות מהם יפצו על הירידה במכירות האייפונים • כבר כעת עולים סימני שאלה לגבי החיבור בין ענקית הטכנולוגיה ליוצרי התכנים ולגופי תקשורת • מנכ"ל הניו יורק טיימס: "מודאגים שהעיתונאות תידחס למעין בלנדר מג'ימיקס"

טים קוק, מנכ"ל אפל /  צילום: רויטרס Thomas Peter
טים קוק, מנכ"ל אפל / צילום: רויטרס Thomas Peter

"It's show time" - זה הדבר היחיד שכתוב על ההזמנה לאירוע של חברת אפל, שייערך היום (ב') בשבע בערב שעון ישראל. מעטה סודיות סביב השקות של אפל הוא דבר שבשגרה, אך לפי כל ההערכות, בניגוד למנהג החברה להשיק חומרה חדשה באירועי מרץ, הפעם האירוע צפוי להתמקד בחטיבת השירותים. הערב אפל צפויה להשיק לפחות שני שירותים חדשים - הראשון, שירות סטרימינג לתכנים טלוויזיוניים שיתחרה בענקיות כמו נטפליקס ואמזון פריים וידאו, והשני, שירות מנויים נוסף לתכני פרימיום חדשותיים ומגזיניים, שזכה גם הוא לכינוי "נטפליקס של החדשות".

שני השירותים החדשים שצפויים להיחשף הם חלק מאסטרטגיה רחבה של החברה שמנסה להצמיח את חטיבת השירותים הדיגיטליים שלה - שכוללת היום, בין היתר, את אפל מיוזיק, חנות האפליקציות, אחסון בענן (iCloud) ושירות התשלומים אפל פיי. האסטרטגיה הזו - שיש שמכנים אותה מהפך היסטורי - נועדה כדי לגוון את ההכנסות של אפל, שמרביתן מגיעות כיום ממכירות האייפונים (שנמצאות בהאטה). באסיפת מחזיקי המניות השנתית של אפל שנערכה בתחילת החודש הכריז המנכ"ל טים קוק כי אפל בדרכה להכפיל את ההכנסות מתחום השירותים ב-2020 לעומת ההכנסות ב-2016 שעמדו על 25 מיליארד דולר.

בשבוע שעבר רמזה אפל באופן די ברור כי האירוע המתקרב אכן יתמקד בשירותים, כאשר הכריזה על מספר מוצרי חומרה חדשים, באופן צנוע ולא אופייני, באמצעות פרסום הודעות לעיתונות בלבד. המוצרים החדשים היו דור שני של אוזניות איירפודס עם חיי סוללה משופרים ותמיכה קולית בעוזרת הוירטואלית סירי, שני מכשירי אייפד חדשים - אייפד אייר ואייפד מיני, אותו אפל לא חידשה מאז 2015, וכן עדכון למחשבי האיימאק השולחניים, עם מעבדים ושבבים גרפיים חדשים.

גם על שירות הוידאו שאפל צפויה להשיק הערב רמז קוק בשיחת המשקיעים האחרונה של החברה, כשדיבר על היחלשות המודל המסורתי של צריכת תכנים טלוויזיוניים. "אנחנו רואים שינויים אדירים בהתנהגות הצרכנים ומאמינים שהם יגברו השנה, בכל הנוגע לשבירת המודל המסורתי של תשלום עבור חבילות ערוצים בכבלים. אני מאמין שהמגמה תקרה השנה בקצב מואץ בהרבה", אמר קוק, ואף הזכיר את מאמצי החברה בתחום התוכן המקורי. "חתמנו על שיתוף פעולה למספר שנים עם אופרה ווינפרי, אבל היום אני לא יכול להגיד יותר. שכרנו אנשים נהדרים בתחום ונפרט בנושא בהמשך".

אכן, לפי דיווחים, השירות של אפל ישלב תכנים מקוריים שהופקו עבור החברה, בנוסף לתכנים שזכויות השימוש בהן נרכשו מחברות אחרות, ועוד לא ברור אם השירות יוצע עבור בעלי מכשירי אפל בלבד או באופן רחב יותר. ככל הנראה, אפל תשיק את השירות ראשית בארה"ב ובהמשך במעל מאה מדינות.

לפי הערכות, אפל השקיעה מעל מיליארד דולר בתכנים מקוריים עבור השירות החדש - ולפחות חלק מאותם תכנים יוצעו בחינם לבעלי מכשירי אפל. לפי דיווחים, ייתכן שבשירות יוצעו פחות תכנים בהשוואה לשירותים מתחרים, מאחר שהמיקוד של אפל הוא באיכות התכנים ולא בכמות גדולה יותר. התכנים שיוצעו יהיו בעיקר כאלה המתאימים לכל המשפחה, ללא עירום או קללות.

לאירוע היום צפויים להגיע שמות הוליוודיים מוכרים, שמככבים בפני המצלמה ומאחורי הקלעים - שחקנים, מפיקים ומנהלי אולפנים. עם זאת, לפי דיווח של הניו יורק טיימס המפגש בין הוליווד ועמק הסיליקון לא הלך חלק לחלוטין, והיוצרים שמשתפים פעולה עם אפל כדי להפיק תוכן מקורי עבור השירות החדש, סיפרו על עמימות בנוגע לפרטים בסיסיים כמו שיווק התכנים או התאריכים בהם יושקו, וכן התערבות יתר בתכנים בכל הנוגע להצגת מוצרים של אפל בתכניות. אפל גם ניהלה מגעים לרכוש תכנים שלא הופקו במיוחד עבור החברה. בשבוע שעבר הודיע מנכ"ל נטפליקס ריד הסטינגס כי החברה שלו תהיה מחוץ לשירות של אפל.

פרט לחברות כמו נטפליקס, אפל תצטרך להתמודד עם תחרות גוברת בתחום הסטרימינג - גם חברות כמו וורנר מדיה ודיסני מתכננות להוציא שירותי סטרימינג בקרוב, וענקיות טכנולוגיה נוספות כמו פייסבוק, יוטיוב וסנאפ משקיעות גם הן בהפקת תוכן מקורי.

למרות זאת, האנליסט דן איבס מחברת Wedbush כתב בסוף השבוע למשקיעים כי הוא מאמין שהשירות של אפל יכניס לחברה בין 7-10 מיליארד דולר לשנה בעתיד, וכי אפל תוכל למשוך 100 מיליון מנויים לשירות ב-5-3 השנים הבאות. בנוסף, איבס הצהיר כי הוא מאמין שהשירות ייצור אפקט שיגרום למשתמשים להמשיך להשתמש במכשירי אפל ובשירותים נוספים מבית החברה. במורגן סטנלי אמרו בעבר כי הם צופים שהשירות של אפל ייצר הכנסות של 500 מיליון דולר כבר ב-2019, וארבעה מיליארד דולר עד 2025.

השירות הנוסף שאפל צפויה להשיק הערב, שירות החדשות, אמור להרחיב את מה שמציעה היום אפליקציית Apple News בחינם, באמצעות רובד נוסף של מנוי בתשלום שיאפשר גישה לתכני פרימיום של מאות אתרי חדשות ומגזינים, שדורשים היום תשלום עבור הגישה אליהם. לפי דיווחים, השירות יעלה 10 דולרים בחודש. השירות צפוי להתבסס על אפליקציית Texture שאפל רכשה בשנה שעברה ומאפשרת למשתמשים להירשם כדי לעקוב אחרי תכנים של יותר מ-200 מגזינים - שרובם יועברו לשירות החדש של אפל.

ה"ניו יורק טיימס" דיווח בשבוע שעבר כי ה"וול סטריט ג'ורנל" יצטרף לשירות החדש, ולפי דיווח של בלומברג גם אתר Vox צפוי להיות חלק מהשירות, אך גם במקרה הזה אפל נתקלת בקשיים מול ספקי תוכן. לפי הדיווח, ה"ניו יורק טיימס" עצמו וה"וושינגטון פוסט" סירבו להצטרף, בעוד שעיתונים נוספים עדיין מתלבטים. בעוד שאפל ניסתה לשכנע את החברות להצטרף בשל בסיס המשתמשים הרחב של השירות, התנאים שהיא דורשת מהספקים הם אלה שמרתיעים אותם.

לפי דיווחים, אפל דורשת גישה בלתי מוגבלת לכל התכנים של האתרים, אך היא תגרוף מחצית מההכנסות, בעוד שהמחצית השנייה תתחלק בין גופי התקשורת המשתתפים בהתאם לכמות הזמן שמשתמשים בילו בקריאת הכתבות שלהם. נתח ההכנסות הזה גבוה בהרבה לעומת ה-30% שהחברה דורשת מאפליקציות ומנויים שנמכרים דרך חנות האפליקציות. בנוסף, דווח כי לעיתונים לא יתאפשר לגשת לדאטה של המשתמשים, הכולל מידע כמו כתובת האימייל ופרטי אשראי, שנחוץ להם כדי לבנות מאגר לקוחות משלהם, כדי לנסות ולשווק להם מוצרים. לבסוף, אפל גם דורשת התחייבות לשנה לפחות לשירות, אך חלק מהעיתונים מעוניינים במחויבות ארוכה יותר ואחרים דווקא רוצים אפשרות לעזוב את השירות מוקדם יותר.

מארק תומפסון, מנכ"ל ה"ניו יורק טיימס", אף הזהיר גופי תוכן מלאפשר גישה לתכנים שלהם דרך פלטפורמות כמו זו שאפל מפתחת, בראיון לרויטרס בסוף השבוע. "אנחנו מודאגים מכך שהעיתונאות שלנו תידחס למעין בלנדר מג'ימיקס יחד עם העיתונאות של כל השאר", אמר, ואף הוסיף כי "אם הייתי רשת טלוויזיה אמריקאית, הייתי חושב פעמיים לפני שהייתי מעניק את כל ספריית התוכן שלי לנטפליקס".

שירות נוסף עליו אפל עשויה לדבר הערב הוא שיתוף הפעולה שלה עם הבנק גולדמן סאקס להוצאת כרטיס אשראי משותף - מנכ"ל הבנק, דיוויד סולומון, הוזמן לאירוע לפי דיווח בבלומברג. לפי דיווחים, מטרת השירות החדש היא להגביר את השימוש באפל פיי. אפל עשויה להודיע גם על שירות מנויים למשחקים, שיאפשר גישה לחבילה של מספר משחקים פופולריים שמוצעים כיום בתשלום דרך חנות האפליקציות, באמצעות תשלום חודשי קבוע. לבסוף, אפל עשויה אף להודיע על חבילה שתציע מספר שירותים יחד, כמו שירות החדשות, הטלוויזיה, אפל מיוזיק או אייקלאוד, תמורת תשלום חודשי.