בורסות אירופה | סיקור שוטף

נעילה שלילית בוול סטריט, למרות התמתנות הירידות

טראמפ לרוסיה: "צאו מוונצואלה". לדברי הנשיא האמריקאי, כדי להוציא את רוסיה מוונצואלה המתפוררת - כל האופציות פתוחות • טורקיה אוסרת על משקיעים זרים למכור את הלירה הטורקית לפני הבחירות - והריבית על השאלות המטבע מזנקת ל-1,200% • בארה"ב הגירעון המסחרי בינואר היה נמוך מהצפוי • בגרמניה האג"ח הממשלתיות ל-10 שנים עברו לתשואה שלילית

בורסת ניו יורק / צילום: רויטרס / Lucas Jackson
בורסת ניו יורק / צילום: רויטרס / Lucas Jackson

סקירת המסחר בשוקי ההון בעולם: דיווחים שוטפים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח, סחורות, מגמות, מדדים והמלצות אנליסטים

 

22:00

המסחר בוול סטריט ננעל בירידות שערים. מדד מדד דאו ג'ונס  ירד 0.13%, מדד S&P 500  ירד 0.46%% ומדד נאסד"ק  איבד 0.63%. 

21:00

הירידות בוול סטריט מתמנות בשעה זו: מדד דאו ג'ונס  יורד 0.16%, מדד S&P 500  יורד 0.5% ומדד נאסד"ק  יורד כ-0.7%. 

ראשת ממשלת בריטניה תרזה מיי אמרה הערב (ד') כי תתפטר מתפקידה אם התוכנית שגיבשה ליציאתה של בריטניה מהאיחוד האירופי תעבור בבית הנבחרים. "אני מוכנה לעזוב את המשרה הזו מוקדם ממה שהתכוונתי כדי להבטיח ברקזיט חלק ומסודר", אמרה מיי בוועדת 1922, לובי של מחוקקים קונסרבטיבים.

חברת החזקות הטכנולוגיה פורמולה מערכות  השלימה הערב את השלב המוסדי של הנפקת האג"ח שלה וגייסה 300 מיליון שקל בריבית של 2.29%, לאחר שההנפקה זכתה לביקושים גבוהים.

19:00

המדדים בוול סטריט נסחרים בירידות של כ-1%, וזאת על רקע התבטאות טראמפ שקרא לרוסיה לצאת מוונצואלה. עוד ברקע: גירעון הסחר האמריקאי הצטמצם בינואר, כתוצאה מהלחץ על סין במלחמת הסחר.

18:30

המסחר בבורסות באירופה הסתיים במגמה שלילית: מדד פוטסי הבריטי  איבד 0.24%, מדד דאקס הגרמני  ירד 0.18%, מדד קאק הצרפתי  ירד 0.26% ומדד סטוקס 600  איבד 0.09%. לעומת כל אלה, מדד פוסטי האיטלקי  עלה 0.09%.   

17:35

המדדים בוול סטריט עברו לירידות חדות בצל המתיחות שעולה סביב התבטאות הנשיא האמריקאי דונלד טראמפ, שקרא לרוסיה "לצאת מוונצואלה". לטענת הנשיא האמריקאי, כל האופציות פתוחות על מנת להוציא את רוסיה מוונצואלה.

מדד הדאו ג'ונס מאבד 0.5%, הנאסד"ק יורד 1.3% ומדד S&P 500  מאבד 0.8%. מדד הפחד (VIX) מזנק ב-10%.

סקטור הקנאביס בארה"ב נסחר בטריטוריה האדומה, וזאת לאחר הורדת דירוג לקרונוס (סימול: CRON) מצד האנליסט מאט בוטומלי מגוף המחקר Cannacord. לטענתו, השווי של החברה נראה "מתוח" לאחר שמנייתה עלתה בחדות מאז ההודעה על השקעת הענק של 1.8 מיליארד דולר מצד חברת הטבק Altria. מנייתה של קורונס שזינקה ביותר מ-80% מתחילת השנה, צונחת כעת ב-10%. 

15:30

המסחר בוול סטריט נפתח בטריטוריה הירוקה, ברקע לירידת תשואות האג"ח הממשלתיות. הדאו ג'ונס עולה ב-0.3%, מדד הנאסד"ק עולה ב-0.1% וכך גם מדד S&P 500.

14:35

טורקיה נכנסת לסחרור. הבורסה נופלת ב-5% ומדד הבנקים צונח ב-6.8% ומשלים נפילה של 17% ב-4 ימי המסחר האחרונים, וזאת לאחר שהמדינה אסרה על משקיעים זרים למכור את המבטע המקומי כחלק ממאמצי הממשלה למנוע צניחה במטבע לקראת הבחירות המונציפאליות שצפויות להתקיים ביום ראשון. בתגובה, הריבית על ההשאלות של המטבע הטורקי מזנקת ל-1,200% - מה שצפוי להקשות על חברות בינלאומיות למכור את הלירה הטורקית.

ביום שישי האחרון המטבע הטורקי צנח ביותר מ-4% מול הדולר, בירידה היומית החדה ביותר מאז חודש אוגוסט. הטריגר לירידה של המטבע נעוצה בדוח של ג'י.פי מורגן שהזהיר מפני צניחת הלירה הטורקית לאחר הבחירות ב-31 במארס. בטורקיה פתחו בחקירה נגד בנק ההשקעות בשל ההמלצה שלטענתו הפילה את הבורסה הטורקית ביום שישי האחרון וגם את המטבע.

בארה"ב, הגירעון המסחרי ירד ב-15% בינואר לשפל של 5 חודשים, בין היתר, הודות לעלייה של 50% בייצוא פולי סויה, לירידה במחיר הנפט ולשיעורי הייבוא הנמוכים מסין. הגירעון המסחרי של ארה"ב הסתכם בינואר ב-51.1 מיליארד דולר, בעוד שהכלכלנים בשוק צפו כי הגירעון יגיע ל-57.7 מיליארד דולר. הייבוא האמריקאי עלה לראשונה מזה 4 חודשים, ב-0.9% ל-207.3 מיליארד דולר. הייבוא ירד ב-2.6% ל-358.5 מיליארד דולר בינואר, ירידה זה החודש השני ברציפות.

13:30

נגיד הבנק המרכזי של אירופה, מאריו דראגי, אמר היום כי הבנק המרכזי עשוי לדחות שוב את העלאת הריבית אם יהיה צורך בכך. בתגובה, האג"ח של ממשלת גרמניה ל-10 שנים ירדה לתשואה שלילית של 0.06% ורחוקה ב-15 נק' בלבד מהשפל שנקבע בשנת 2016.

באירופה, המדדים נסחרים בירידות קלות, כאשר הדאקס מאבד 0.25%, הקאק יורד 0.3% ומדד הפוטסי בבריטניה יורד 0.4%.

11:00

המסחר בבורסות אירופה מתנהל הבוקר במגמה מעורבת, לאחר נעילה דומה בבורסות אסיה.

בורסות לונדון  ומילאנו  רושמות עליות קלות, בורסות גרמניה  ופריז  נמצאות בטריטוריה שלילית ורושמות ירידות של עד 0.3%.

המשקיעים עדיין נוקטים משנה זהירות, לאחר שביום שישי האחרון התהפכה עקומת התשואה של אג"ח האוצר האמריקאיות, כך שהתשואה של האג"ח לעשר שנים ירדה אל מתחת לזו של האג"ח לשלושה חודשים - לראשונה מאז 2007. השאלה השוררת בשווקים היא האם זה הזמן להיערך להאטה כלכלית בארה"ב. 

פיאט  מטפסת בלמעלה מ-3%, ניסן  יורדת 3.5%.

נשיא הבנק המרכזי של אירופה, מריו דראגי, דיבר במהלך נאום שנשא על הכלכלה האירופאית והמדיניות המוניטרית. דראגי, הקרוב לסיום כהונתו, אמר כי ההאטה הזמנית בצמיחה אינה מסמלת בהכרח שמיתון מתקרב.

06:30

מגמה מעורבת בבורסות אסיה; כך, מדד טוקיו רושם ירידות, בורסות הונג קונג ושנחאי עולות עד 0.5%. הקוספי יורד, מובל על ידי סמסונג אשר רושמת ירידות לאחר שפורסם מוקדם יותר השבוע כי החברה חוזה כי רווחי הרבעון הראשון של השנה יהיו נמוכים יותר ממה שקיוותה בתחילה.

אמש ננעל המסחר בבורסות וול סטריט בעליות. נאסד"ק ו-S&P 500 עלו בכ-0.7% ודאו ג'ונס טיפס ב-0.55%. מניות הבנקים בלטו לחיוב, כאשר מורגן סטנלי,סיטיגרופ, גולדמן סאקס וג'יפי מורגן צ'ייס עלו עד 1.5%.

הלילה פורסם כי מטוס של חברת סאות'ווסט איירליינס (Southwest Airlines) מדגם בואינג 737 מקס ביצע נחיתת חירום בשדה התעופה באורנלדו בעקבות תקלה במנוע. כך לפי דיווח של "CNBC".

בעוד יומיים הייתה אמורה בריטניה לפרוש מהאיחוד האירופי, ולצאת לדרך חדשה של עצמאות כלכלית ומדינית לצדו. במקום זאת, הליך הברקזיט התרסק לחתיכות. ההסכם שגיבשה ראשת הממשלה תרזה מיי בנובמבר לא זכה לתמיכה ובריטניה ניצבת "בשעתה החלשה ביותר מאז מלחמת העולם השנייה", כפי שאמר מוקדם יותר השבוע דובר בית הנבחרים. 

בצעד סמלי שמשקף את אובדן השליטה של ממשלת בריטניה על תהליך הפרישה מהאיחוד, לקח שלשום הפרלמנט הבריטי את המושכות ממיי בנושא הברקזיט, ויקיים היום שורת הצבעות שאמורות לשרטט באילו אפשרויות הוא תומך ולאילו הוא מתנגד.

מעבר להבעת אי-אמון טוטאלית בממשלה, זהו גם צעד בלתי פרקטי, מאחר שבריסל כבר הודיעה כי ההסכם שגובש אינו פתוח למשא ומתן, ומשום שחלק מההצעות אינן ריאליות. גם מבחינה חוקית, תוצאות ה"הצבעות האינדיקטיביות", כפי שהן מכונות, לא יחייבו את הממשלה הבריטית.