איקאה בגודל של סופרמרקט: הצצה ראשונה לחנות התל אביבית של הענקית השבדית

כפי שנחשף ב"גלובס", מדובר בסניף קטן מאוד שגודלו כגודל סופרמרקט שכונתי - כ-2% מהסניף הקטן ביותר שמפעילה כיום איקאה בישראל - והוא יתמקד במכירת מטבחים בלבד • שטח הסניפים הרגילים של איקאה בישראל נע בין 22 אלף מ"ר בחנות הקטנה ל-34 אלף מ"ר בחנות הגדולה ביותר

איקאה / צילום: שני מוזס
איקאה / צילום: שני מוזס

ענקית הריהוט השבדית איקאה ממשיכה לבסס את אחיזתה בשוק הישראלי, ופותחת היום (ד') חנות חמישית בישראל בעיר תל אביב. כפי שנחשף ב"גלובס", החנות החדשה תתמקד במכירת מטבחים בלבד, והיא ממוקמת בנמל תל אביב בביתן 11, כשסביבה חנויות נוספות של מוצרים לבית.

למי שיצפה לגודל העצום שמאפיין את חנויות איקאה בארץ ובעולם צפויה אכזבה, שכן מדובר בחנות שגודלה כגודל סופרמרקט שכונתי - 500 מ"ר בלבד - אשר בהקמתה הושקעו 3 מיליון שקל. כך שמבחינתה של איקאה מדובר בסניף קטן מאוד - כ-2% מהסניף הקטן ביותר שמפעילה כיום איקאה בישראל. שטח הסניפים הרגילים של איקאה בישראל נע בין 22 אלף מ"ר בחנות הקטנה ל-34 אלף מ"ר בחנות הגדולה ביותר.

איקאה מגיעה לתל אביב

בחנות מוצגים בסך הכל 14 מטבחים שונים, והיא כוללת עמדות לטובת פגישות עם מעצבי מטבחים, ואפשרות לרכישת מכשירי חשמל למטבח. בחברה מציינים כי כיום קיימת בעולם חנות אחת בלבד מסוג זה, בשטוקהולם, כאשר חנות תל אביב תהיה הראשונה בעולם שנפתחת מחוץ לשבדיה.

הסניף החדש של איקאה בנמל תל אביב / צילום: שני מוזס
 הסניף החדש של איקאה בנמל תל אביב / צילום: שני מוזס

לדברי שוקי קובלנץ, מנכ"ל איקאה ישראל, "פתיחת החנות היא חלק ממהלך כולל להעמקת אחיזתה של איקאה ישראל בקטגוריית המטבחים", כשמבחינת החברה מדובר במהלך אסטרטגי רחב יותר הכולל שיפוץ ושדרוג של מחלקות המטבחים בארבעת חנויות הרשת בבאר שבע, קרית אתא, ראשון לציון ונתניה. במחלקות המטבחים מוצגות אפשרויות העיצוב והן כוללות מגוון ברזים וידיות - כולם מתוך הקטלוג של איקאה שנמכר בארץ. ומה לא תוכלו למצוא בחנות? לא נמכרים כאן מוצרים לבית, חפצי נוי, מגבות, ואפילו לא אביזרי מטבח.

מדובר כאמור בסניף ראשון לאיקאה בעיר תל-אביב, שיתווסף ל-4 סניפים קבועים של הרשת בישראל ולאחד נוסף שנמצא בהליכי בנייה. את הסניף הראשון שלה בישראל הקימה איקאה באזור התעשייה בנתניה בשנת 2001, והוא משתרע על שטח של 23 אלף מ"ר. הסניף השני של הרשת הוקם ב-2010 בראשון-לציון, והוא הסניף הגדול ביותר שלה בישראל, בשטח של 34 אלף מ"ר.

הסניף השלישי שלה נפתח ב-2014 בקריית אתא, בקונספט מעט שונה, היות והוא מהווה חלק ממרכז מסחרי. סניף נוסף נפתח ב-2018 בבאר-שבע. בימים אלה מקימה החברה סניף חמישי במספר באשתאול, סמוך לבית שמש. פתיחתו מתוכננת לשנת 2020, והוא צפוי להתפרס על שטח של 25 אלף מ"ר.

הסניף החדש של איקאה בנמל תל אביב / צילום: שני מוזס
 הסניף החדש של איקאה בנמל תל אביב / צילום: שני מוזס

המגמה החדשה של איקאה בעולם - סניפים עירוניים

הסניף החדש מתכתב עם מגמה חדשה של איקאה בעולם בשנים האחרונות, והיא פתיחת סניפים עירוניים. איקאה מזוהה עם חנויות ענק, שכוללות גם מתחמי הסעדה וממוקמות בדרך-כלל בקצות ערים ובאזורי תעשייה, אך ב-3 השנים האחרונות היא החלה לפתוח סניפים בתוך הערים בשטחים קטנים יותר באופן משמעותי. בעולם פועלות כיום כבר עשרות חנויות עירוניות אשר שטחן עומד על כעשירית מהשטח הממוצע של חנויות איקאה. החנויות הקטנות הללו מתמקדות בדרך כלל באגף מסוים בבית.

חנויות כאלה קיימות בין היתר באוסטרליה, קנדה, בריטניה, נורבגיה, יפן, איטליה, ספרד וסין. לצד המגמה הזו, איקאה פתחה גם עשרות חנויות פופ-אפ, כלומר חנויות זמניות, שנועדו לקדם את קולקציות חדרי השינה והמטבחים שלה.

השינוי הדרמטי הזה באסטרטגיה של החברה התרחש על רקע התחרות העזה מצד האונליין, בעיקר מצד אמזון, שמאתגרת גם קמעונאיות ותיקות ומצליחות דוגמת איקאה. הכניסה לערים - בין אם באמצעות חנויות קבועות ובין אם באמצעות חנויות זמניות - מאפשרת לאיקאה להגיע לציבור רחב יותר של צרכנים, ביניהם אוכלוסיות כמו סטודנטים, צעירים וקשישים, אשר חלקם נמנעים מלבקר בסניפי הענק הממוקמים מחוץ למרכזי הערים בשל אילוצים לוגיסטיים.

איקאה ישראל נמנית עם רשתות הקמעונאות המוכרות בישראל, בדומה למעמדה בעולם הרחב. קבוצת איקאה העולמית רושמת מכירות בהיקף כולל של 62 מיליארד דולר, והיא מונה יותר מ-400 סניפים ב-49 מדינות. על-פי נתוני החברה, מדי שנה מבקרים בחנויותיה שברחבי העולם כ-936 מיליון מבקרים, ו-2.3 מיליארד איש גולשים מדי שנה באתרי האינטרנט של הקבוצה.