אופנה | בלעדי

יוניקלו בדרך לישראל? מנכ"ל קניוני עזריאלי במגעים עם הענקית היפנית לקראת פתיחת חנות בארץ

הצדדים נפגשו על-מנת לקיים בדיקת היתכנות • עזריאלי שוקלת להפוך לזכיינית של יוניקלו בישראל, אך ייתכן כי התאגיד יעדיף להפעיל את החנות בעצמו

סניף יוניקלו ביפן / צילום: שאטרסטוק
סניף יוניקלו ביפן / צילום: שאטרסטוק

האם ענקית קמעונאות האופנה היפנית יוניקלו (Uniqlo) בדרך להקים חנות ראשונה בישראל? ל"גלובס" נודע כי קבוצת קניוני עזריאלי פועלת בניסיון להביא לאחד מהקניונים המרכזיים שלה בישראל את מותג האופנה היפני, שחביב במיוחד על התיירים הישראלים שמבקרים בחו"ל.

מנכ"ל קבוצת הקניונים, ארנון תורן, וגורמים נוספים מהחברה נפגשו לאחרונה עם נציגים של קבוצת האופנה היפנית, ששייכת לתאגיד Fast Retailing. ככל הידוע, מדובר בשלב זה בבדיקת היתכנות לגבי האפשרות שקבוצת עזריאלי תביא את המותג היפני לארץ ותשמש בעצמה כזכיינית של יוניקלו בישראל או "רק" כספקית הנדל"ן של הרשת היפנית בארץ. ככל הידוע, יוניקלו מעדיפה לעבוד שלא באמצעות זכיינות אלא באמצעות הפעלה ישירה.

מעזריאלי נמסר היום (ה') בתגובה כי "קבוצת עזריאלי מקבלת פניות רבות מגורמים קמעונאיים מובילים בעולם שמתעניינים בשוק הישראלי. הקבוצה אינה מדווחת לתקשורת על מהלכים עסקיים שהיא מנהלת, כמו גם על מפגשים עם הגורמים השונים".

לאחרונה מסרה עזריאלי ביחס לפרסום קודם כי היא "פועלת לגיוון התמהיל והרחבת היצע החנויות בקניוניה, לרבות באמצעות הכנסת רשתות בינלאומיות", ו"בוחנת מעת לעת הזדמנויות עסקיות בתחומים אלה, בין היתר לאור פניות שמתקבלות ממגוון מותגים בינלאומיים מובילים".

מעילי יוניקלו \ צילום: שאטרסטוק
 מעילי יוניקלו \ צילום: שאטרסטוק

ביקוש אדיר

המאמץ הישיר והעצמאי של קניוני עזריאלי נעשה אגב שינויים אדירים שקורים בשוק הקמעונאות והנדל"ן המסחרי בישראל. לאחרונה חשפנו ב"גלובס" כי לאחר שנים ארוכות מאוד של עדנה לקניונים של עזריאלי ככאלה שהשכירו שטחים לרשתות מקומיות וזרות תוך עבודה מול רשתות האופנה עצמן והזכיינים המקומיים של המותגים הבינלאומיים, הם החלו לבחון אפשרויות ליבוא מותגי אופנה באופן עצמאי. המהלך הנרקם מול יוניקלו נעשה כנראה במסגרת מאמצים אלה.

אם וככל שיוניקלו תגיע לישראל, זה צפוי להיות מהלך משמעותי מאוד, משום שמדובר במותג פופולרי במיוחד בקרב הישראלים ובעל מודעות גבוהה מאוד אצל הקהל הישראלי, למרות שאין לו חנויות מקומיות. המעילים של המותג מזוהים עם גנרלים ואנשי צבא לשעבר שיורדים לשטח בעתות לחימה, כסוג של מדי שטח.

בשנה החולפת יוניקלו "הגיע" לישראל ביבוא מקביל. טרמינל איקס, אתר האיקומרס שבשליטת קבוצת פוקס, הכריז עם עלייתו לאוויר על מכירת מוצרי יוניקלו - ומוצרים אלה אזלו במהירות רבה. גם אתר האיקומרס של שופרסל, אמריקן אאוטלטס, הכריז עם השקתו על האפשרות לרכוש דרכו מוצרים של יוניקלו. על כן, כניסתה של יוניקלו לישראל צפויה להיענות לביקוש אדיר למוצריה.

לדברי עדי יופה, טרנדולוגית ומומחית לעתידנות עסקית, הישראלים פיתחו חיבה כה רבה למותג היפני, משום ש"יוניקלו הוא מותג שמחובר לחדשנות אמיתית. זאת חברה שידועה בטכנולוגיה שלה לייצר מעילים דקים אבל מחממים, ולא מדובר רק בפריט אופנתי אלא בפריט שמחובר לערכים של חדשנות וקידמה".

חללים מעוצבים

סניפי יוניקלו ברחבי העולם מתאפיינים בחללים גדולים ומעוצבים בקפידה המשתרעים על מספר קומות, והם בעלי עיצוב ייחודי. כמו כן, החברה מנהיגה מדיניות ייחודית לניהול המלאי של הסחורה בסניפים שלה ואפילו מדיניות והכשרה ייעודית לשיטת קיפול הבגדים שלה.

יוניקלו נוסדה בימגוצ'י שביפן ב-1949 כיצרנית טקסטיל. מדובר בחברה שמחזיקה בשרשרת החל משלב הייצור ועד הפצה, שיווק ומכירה קמעונאית. החברה היא חברה ציבורית שמניותיה נסחרות בבורסות טוקיו והונג-קונג, והיא נסחרת בשווי של יותר מ-50 מיליארד דולר.

את החנות הראשונה שלה מחוץ ליפן הקימה יוניקלו בשנת 2001, כאשר רשת יוניקלו מהווה את המותג המרכזי של הקבוצה ואחראית לחלק הארי ממכירותיה ברחבי העולם. ב-2018 המכירות מחוץ ליפן עקפו לראשונה את המכירות של יוניקלו בתוך המדינה, והקבוצה שואפת להפוך לחברת האופנה בעלת היקף המכירות הגבוה בעולם - תואר ששמור כיום לקבוצה שמפעילה את רשת זארה.

החברה-האם של הקבוצה צפויה להציג ב-2019 מחזור מכירות שנתי שנאמד ביותר מ-20 מיליארד דולר. ליוניקלו יש פעילות נרחבת במדינת הבסיס שלה יפן, בסין, בהונג-קונג ובטייוואן, בקוריאה הדרומית ובעוד מדינות בדרום-מזרח אסיה ואוקיאניה, כשהיא מכוונת לצמוח גם בהודו. נוסף על כך, ליוניקלו יש חנויות באירופה ובצפון אמריקה, והיא נכנסת למדינות חדשות.

בשנה החולפת נפתחו בישראל שתי רשתות קמעונאות יפניות, דייסו יפן ומיניסו, שמוכרות בעיקר מוצרים לבית ואקססוריז. אם וככל שיוניקלו תגיע לישראל, זו הכניסה המשמעותית ביותר של רשת יפנית לשוק המקומי, והיא צפויה לעורר סערה כפי שעוררו ענקיות בינלאומיות אחרות שהגיעו לישראל, בהן קמעונאית האופנה הספרדית זארה, קמעונאית הריהוט השבדית איקאה וקמעונאית האופנה השבדית H&M.