דוחות יבואנית הרכב UMI חושפים מעילה לכאורה בהיקף של כ-3.5 מיליון שקל

החברה מדווחת כי המעילה לכאורה התרחשה במחלקת הנהלת חשבונות של אחד ממרכזי השירות שלה • הרווח הנקי השנתי קפץ ב-70% ל-52 מיליון שקל • החברה הבת אוטו איטליה, יבואנית רכבי היוקרה פרארי ומזראטי, רשמה הפסד של 9 מיליון שקל בשנה החולפת

מנכ"ל UMI, דוד עיני / צילום: אוסנת רום
מנכ"ל UMI, דוד עיני / צילום: אוסנת רום

לצד יציבות בפעילות השוטפת ושיפור ברווח שהציגה חברת יוניברסל מוטורס בתוצאותיה הכספיות ל-2018, חשפה יבואנית רכבי ג'נרל מוטורס לישראל באחת מההערות המצורפות לדוח הדירקטוריון שלה אירוע מתמשך של מעילה, לכאורה, באחד ממרכזי השירות שלה, בהיקף כספי כולל של כ-3.5 מיליון שקל.

יוניברסל מוטורס ציינה בדוחות שפורסמו אמש (ד') כי במסגרת בדיקות שנעשו לקראת הכנת הדוחות "עלו חששות לאי-סדרים כספיים, אשר עולים לכדי מעילה לכאורה בכספים, במחלקת הנהלת חשבונות באחד ממרכזי השירות (שהינו חברה בת בבעלות מלאה של החברה) טרם העברת וריכוז הנהלות החשבונות שלה למשרד הראשי של החברה".

בחברה, שבשליטת משפחת עיני וחיים דנון, הוסיפו כי חששות אלה התגלו "במסגרת פעולות יזומות שביצעה החברה להידוק וחיזוק הבקרה על הדיווח הכספי שלה", שכללו את ריכוזן של הנהלות החשבונות של מרכזי השירות שלה, במשרד הראשי של החברה.

עוד הוסיפו, כי בעקבות החשדות יזמה הנהלת החברה באופן מיידי "ביצוע בדיקות ופעולות ביקורת מקיפות על-ידי צוות רואי חשבון חיצוניים", שמהן עלה כי השפעת סכום המעילה המשוער על הונה העצמי של החברה עומד על 2-2.5 מיליון שקל, לסוף שנת 2017.

בעקבות הגילוי, ביצעה יוניברסל מוטורס התאמה של מספרי השוואה בגין תקופות קודמות, שקיזזו סכום לא מהותי (כ-600 אלף שקל) מרווחיה ב-2016-2017, והוסיפו סכום דומה (כ-800 אלף שקל) להוצאות ההנהלה והכלליות באותן שנים. זאת נוסף על הגדלה של 2.5 מיליון שקל בסעיף יתרת ספקים לסוף 2017, לסכום של כ-324 מיליון שקל.

יציבות בהכנסות, זינוק של 70% ברווח

בתוצאותיה הכספיות הציגה יוניברסל מוטורס יציבות בהכנסות השנתיות ב-2018, שהתקרבו ל-3.2 מיליארד שקל, ולצד זאת הרווח הנקי שלה קפץ ביותר מ-70% ל-52 מיליון שקל.

בדרך לשורה התחתונה, יוניברסל מוטורס שמרה על יציבות גם ברווחיה הגולמיים והתפעוליים, ונהנתה מצמצום של יותר מ-60% בהוצאות המימון שלה נטו, ל-36 מיליון שקל, בהשפעת הכנסות מימון משערוך נגזרים וצמצום הוצאות ריבית, מה שבא לידי ביטוי ברווחיה.

בסיכום הרבעון הרביעי של 2018 הציגה החברה הפסד של כ-10 מיליון שקל, אחרי הפסד של 4 מיליון שקל ברבעון המקביל ב-2017, לצד שחיקה של כ-2% בהכנסות, ל-644 מיליון שקל.

יוניברסל מוטורס, הנסחרת בבורסה באמצעות אג"ח, עוסקת ביבוא ובמכירה של רכבי ג'נרל מוטורס, פועלת גם בתחום הליסינג והשכרת הרכב ומתן שירותי תחזוקה ומוסך, ומעסיקה קרוב ל-1,400 עובדים.

בפילוח המכירות שמרה החברה על יציבות במספר המכוניות שנמכרו בשנה שעברה מהמותג המרכזי שלה - שברולט - ברמה של כ-8,500, לצד עלייה של כ-10% במכירות המותג איסוזו ליותר מ-1,500 מכוניות ושחיקה של 14% במכירות קאדילק, שהסתכמו בכ-450.

מפילוח לסגמנטים נראה, כי הפופולריות הגוברת של רכבי השטח והשקת שני דגמים חדשים בסוף 2017 (אקווינוקס וטראוורס), תמכו בקפיצה של כ-80% במכירות הקטגוריה, שהתקרבו ל-2,700 מכוניות, ואיזנו מגמה שלילית בקטגוריות אחרות, בהן משפחתיות, מכוניות מנהלים ורכבי יוקרה. בסך הכול מכרה יוניברסל מוטורס כ-10,500 מכוניות, שיפור של כ-100 מכוניות ביחס ל-2017, ונתח השוק שלה נותר על כ-4%.

בתוצאותיה של יוניברסל מוטורס בולט הפסד של יותר מ-7 מיליון שקל שרשמה החברה מסעיף חברות המטופלות בשיטת שווי מאזני, בהשפעת ירידת ערך השקעתה בחברת אוטו איטליה, יבואנית רכבי היוקרה פרארי ומזראטי, שבה היא מחזיקה 75%. בסיכום שנתי מציגה אוטו איטליה הרעה ניכרת בתוצאותיה, עם שחיקה של 25% בהכנסות, שהסתכמו ב-88 מיליון שקל, לצד הפסד של 9 מיליון שקל, אחרי הפסד של כמה מאות אלפי שקלים ב-2017.