ביטול חובת סימון המחירים הוא הבשורה הבאה לצרכנים?

הרשות להגנת הצרכן מבקשת לשמוע מה חושבים הצרכנים באשר לשינוי הנהלים הקיימים למעלה מ-20 שנה - סימון באמצעות מדבקות מחיר על כל מוצר ומוצר ומעבר לצג מחיר דיגיטלי • שר הכלכלה אלי כהן: אין בכוונתי לאשר זאת

עגלת קניות / צילום תמר מצפי
עגלת קניות / צילום תמר מצפי

האם ביטול חובת סימון המחירים במדבקת מחיר על גבי המוצרים היא בבחינת הרעה עם הצרכנים? על פניו התשובה היא כן, אבל במחשבה לעומק - נדמה שאפשר ליישר קן עם העולם ולהתקדם למחיר דיגיטלי על גבי המדפים - ויש לכך יתרונות.

מה שחסר הוא לבנות את האמון בין הצרכנים ובין העוסקים בשיטה של תמחור חכם - שלא ינסו להערים על הצרכן.

הרשות להגנת הצרכן הוציאה היום (ה') קול קורא לציבור, ובו היא מבקשת לשמוע מה חושבים הצרכנים באשר לשינוי הנהלים הקיימים למעלה מ-20 שנה - סימון באמצעות מדבקות מחיר על כל מוצר ומוצר.

המשמעות עבור החנויות היא עלויות של מדבקות, אקדח מחירים ועובדים שזהו תפקידם. העלות למעבר לצג מחיר דיגיטלי תכלול הכנה של תשתיות חכמות וקריאות לטובת הצרכן וסנכרון השלטים עם קופת החנות. בכך יקיץ הקץ על הבדלים במחיר בין מה שמסומן על גבי המוצר ובין המחיר בקופה.

נקודת התורפה עבור הצרכנים, בעיקר למי שפחות מתחבר לעולמות הדיגיטליים, היא הקושי לזכור את המחיר של המוצר שמונח בעגלה במהלך הקנייה (ולהשוות למוצר חלופי שבו נתקלים בדרך ועד הקופה).

הנושא הזה נבחן כמה וכמה פעמים, והוא מעולם לא הבשיל לכדי מעשה, למרות שהרשתות ניסו לאורך השנים להוביל לשינוי הזה. למעשה, חובת סימון המחירים עוגנה בחוק ב-1998, וכעת גורסים ברשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן כי הנושא "לאור התפתחויות טכנולוגיות וחקיקתיות מהשנים האחרונות ומתוך הבנה כי שינוי זה עשוי לשפר את חווית הקנייה ולחסוך לצרכן זמן משמעותי, וכמו כן, לחסוך עלויות לעוסקים ולצרכנים, בכפוף ומבלי לפגוע בשמירת ההגנה על הצרכן, בוחנת הרשות לאפשר אסדרה חליפית לעסקים שיקבלו על עצמם סט כללים רגולטוריים מותאמים להתפתחות הטכנולוגית. ככל שתשתכנע הרשות בצורך לבצע שינוי, ייתכן שהיא תבחר לערוך פיילוט על-מנת לוודא כי ההחלטה אינה פוגעת בצרכנים".

מדובר במהלך נכון, כאשר במקביל הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן מבקשת את התייחסות הציבור לשינוי הנבחן. יצוין כי השינוי, אם יתקבל, מוגדר כאופציה - במקום בו יוחלט על אפשרות נוספת להצגת המחיר, יוכל עוסק לבחור בין שתי חלופות להצגת מחיר.

מה בדבר סריקה באמצעות הסלולרי?

בזווית הטכנולוגיות קיימים פתרונות שונים ויעילים שרבים מאיתנו בוודאי נתקלו בהם ברשתות ברחבי העולם. לצד צג אלקטרוני, הצרכנים יוכלו לקבל מידע על המוצר בסריקת המוצר באמצעות הסלולרי - ובהמשך אפשר גם לחסוך את העמידה בקופה ולשלם ישירות אחרי סריקת המוצרים לנייד בקופה דיגיטלית.

עו"ד מיכאל אטלן, ראש הרשות להגנת הצרכן, התייחס למהפכה הדיגיטלית שעוברת הרשות, אשר "מאתגרת את החשיבה המסורתית". לאור פרסום הקול הקורא, שר הכלכלה אלי כהן תקף את היוזמה המדוברת והזכיר כי שינוי כזה מחייב את חתימת שר הכלכלה - מה שאין בכוונתו לאשר, "כך שלהודעת הרשות אין ערך".

כדאי להזכיר לשר כהן כי בעוד פחות שבועיים תיערכנה בחירות, וכי עד שתסתיים הבחינה, לרבות איסוף חוות הדעת מהציבור - יש להניח שאת משרת שר הכלכלה יאייש או תאייש דמות פוליטית אחרת. כך או כך, הרעיון שמציעה הרשות לבחון בהחלט ראוי לדיון עוד בטרם תוקפים את ההצעה ככזו שמרעה עם הצרכן - לפעמים אפשר להפיק מהטכנולוגיה יתרונות לטובת הצרכן, וייתכן שזהו המקרה גם בכל הנוגע למחירים.

בתוך כך, נזכיר כי במסגרת חוק המזון הרשתות נדרשות לדווח למאגר מחירים ממשלתי את מחירי כל המוצרים שבחנויות - הכלי הזה, שבפועל משמש בעיקר את הרשתות עצמן כדי לעקוב אחר המחירים של המתחרה במקום את הצרכנים, יכול גם להוביל לתגובה מידית של הוזלת מחירים לפי המתחרה - במחי לחיצת כפתור דיגיטלית קל יותר להגיב לתחרות מאשר להדביק מדבקה על כל מוצר. גם כאן למטבע יש שני צדדים, והם כאמור ראויים לבחינה תוך הצצה על המתרחש בשווקים מתקדמים.