מניית ליפט התרוממה ב-8.7% ביומה הראשון בוול סטריט למחיר של 78.29 דולרים

ביקושים גבוהים למניותיה איפשרו לליפט לגייס מעל 2 מיליארד דולר לפי שווי גבוה מזה שכיוונה אליו • המניות בהנפקה הן נחותות ביחס למניות הקיימות

ליפט / צילום: רויטרס
ליפט / צילום: רויטרס

מניית חברת שיתוף הנסיעות ליפט החלה להיסחר היום בבורסת נאסד"ק, תחת הטיקר LYFT, ועלתה ב-8.7% ביומה הראשון בוול סטריט למחיר של 78.29 דולרים.

במהלך המסחר המניה הגיעה למחיר של 87.24 דולרים, זינוק של 20% לעומת התמחור שהוצמד בהנפקה: 72 דולר, ששיקף לחברה שווי של 24 מיליארד דולר.

בתחילה תכננה החברה לתמחר את המניות במחיר של בין 62 ל-68 דולר אך ביקושים גבוהים אפשרו לה להעלות את המחיר. החברה אף הגדילה את מספר המניות שמכרה ל-32.5 מיליון לעומת ה-30.8 מיליון שתכננה להציע. כעת, החברה רושמת פתיחה חלומית בנאסד"ק. במסגרת הנפקת המניות גייסה החברה מעל 2 מיליארד דולר.

ליפט תשתמש במבנה של שני סוגי מניות, כאשר מחזיקי מניות סוג A יקבלו זכות הצבעה אחת עבור כל מניה, ומחזיקי מניות סוג B יקבלו 20 הצבעות לכל מניה. מסיבה זו, מייסדי החברה לוגן גרין וג'ון צימר יחזיקו ב-5% ממניות החברה, אך ב-50% מזכויות ההצבעה. סבב הגיוס האחרון של החברה בשוק הפרטי היה ביוני 2018 והוא בוצע לפי שווי של 15 מיליארד דולר. מאז החברה המשיכה להציג צמיחה מהירה - הכנסותיה בשנה שעברה עמדו על 22 מיליארד דולר, לעומת כמיליארד דולר ב-2017 ו-343 מיליון דולר ב-2016. עם זאת, החברה הפסידה 911 מיליון דולר בשנת 2018, לעומת כ-690 מיליון דולר בשנה שלפני כן.

ליפט הצהירה בתשקיף כי היא מחזיקה ב-39% מהשוק האמריקאי לשירותי שיתוף נסיעות, לפי מדד של מספר הנסיעות שבוצעו. בשנת 2016 החזיקה רק ב-22% מהשוק. ברבעון האחרון של 2018 השתמשו באפליקציית ליפט 19 מיליון נוסעים והם ביצעו 178 מיליון נסיעות. לשם השוואה, ברבעון הרבעון של 2016 מספר הנוסעים עמד על 3.5 מיליון בלבד, ואלו הזמינו 29 מיליון נסיעות.

בנוסף לשירותי שיתוף נסיעות, ליפט מציעה גם שירותי שיתוף אופניים וקורקינטים ועוסקת בפיתוח טכנולוגיית רכב אוטונומי. בתשקיף, ליפט הדגישה שהיא "ממוקדת בתחבורה", זאת לעומת המתחרה הגדולה שלה אובר, שצפויה גם היא להנפיק בקרוב וגיוונה את העסק שלה לתחומים נוספים כמו משלוחי מזון.