בפעם השלישית – הפרלמנט הבריטי דחה את הסכם הפרישה מהאיחוד; ה"ברקזיט" הולך ומתרחק

בריטניה היתה אמורה לפרוש היום באופן רשמי מהאיחוד • מיי הפסידה בהפרש של 58 חברי פרלמנט • יתכן כי לונדון תפנה כעת לבריסל ותבקש הארכה משמעותית שבה ינסו לגבש עסקה חדשה

ראשת ממשלת ברטיניה, תרזה מיי / צילום: רויטרס
ראשת ממשלת ברטיניה, תרזה מיי / צילום: רויטרס

ברלין. הפרלמנט הבריטי דחה היום (ו') בפעם השלישית את הסכם הפרישה מהאיחוד האירופי, בצעד שמרחיק את ה"ברקזיט", ממשיך את תקופת האי-ודאות הפוליטית בבריטניה ומגביר את הסיכויים לבחירות חדשות בממלכה.

הפער בו נדחה ההסכם - שהוא למעשה אותו הסכם שגיבשה ראש הממשלה תרזה מיי בנובמבר, ביחד עם הבהרות מצד האיחוד - אמנם הצטמצם לעומת שתי ההצבעות הקודמות, אולם הוא עדיין משקף את המבוי הסתום אליו נקלעה בריטניה ובית הנבחרים שלה בניסיון לפרוש מהאיחוד.

היום, ה-29 במארס 2019, היתה אמורה בריטניה לפרוש באופן רשמי מהאיחוד האירופי, אולם בריסל העניקה לה הארכה של שבועיים נוספים על רקע חוסר היכולת של הפרלמנט לאשר את העסקה, ומתוך רצון שבריטניה לא תפרוש ללא כל הסכם. אם היה בית הנבחרים מאשר את העסקה היום, היתה הפרישה של בריטניה נדחית ל-22 במאי. נכון לעכשיו, הפרישה נקבעה להתרחש ב-12 באפריל.

ואולם, בשל מחויבות הממשלה הבריטית לא לפרוש ללא הסכם, ייתכן כי משמעות הדחייה היום היא שלונדון תפנה כעת לבריסל ותבקש הארכה משמעותית, של שנה לפחות, שבה ינסו לגבש עסקה חדשה. מיי, שבמהלך פוליטי נואש הבטיחה לחברי מפלגה לפרוש כבר בחודשים הקרובים אם יצביעו בעד העסקה, אמרה בנאום לפני ההצבעה כי זה הצעד שבו תנקוט אם ההצעה לא תאושר. "ההשלכות של ההצבעה היום הן חמורות", אמרה מיי.

מה שחרץ, נכון לעכשיו, את גורל הסכם ה"ברקזיט" של מיי, הוא ההתנגדות של המפלגת הצפון-אירית DUP אליו, בגלל שהוא קובע תסריט אפשרי שבו צפון אירלנד תהיה כפופה לחוקי מכס אחרים מאשר אנגליה, סקוטלנד וויילס. לכן, לדברי המפלגה, ההסכם הוא פוגע באחדות הממלכה. בעוד חלק מהמורדים מתוך המפלגה השמרנית דווקא שינו את הצבעתם, ובניגוד להצבעות אחת ושתיים תמכו היום - בציניות מוחלטת - באותו הסכם, הצפון אירים עדיין הצביעו נגדו.

כעת נמשכת האי-ודאות לגבי הפרישה מהאיחוד האירופי, כאשר ברור רק שבריטניה לא תצא ללא הסכם, וכי האיחוד האירופי מוכן להעניק לה הארכה משמעותית. מעשית, זה יאמר שבריטניה תשתתף בבחירות הקרובות לאיחוד האירופי, שאותו החליטו אזרחיה לעזוב במשאל עם ביוני 2016.

בעוד בהצבעה הראשונה הפסידה מיי בהפרש היסטורי של 230 חברי פרלמנט (432 מתנגדים מול 202 תומכים) ובהצבעה השנייה היא הפסידה בהפרש פחות של 149 חברי פרלמנט, היום היא הפסידה בהפרש של 58 חברי פרלמנט (344 מתנגדים לעומת 286 תומכים).