14 דירות במקום 7 בירושלים: תמ"א 38 ועסקת קומבינציה

ברחוב הפלמ"ח 48 בבירה ניצל היזם זכויות בנייה לא מנוצלות וניצל את הטבות התמ"א לפטור מהיטל השבחה: "אחרת זה לא כלכלי כאן"

סיפור בעלי הדירות:

אחת הדיירות שמתגוררת בבניין גדלה בו וירשה אותו מהוריה. "אמנם יש רק ארבעה דיירים בבניין, אבל שתיים מהדירות מושכרות והבעלים לא גר בבניין. אז מצד אחד, יש לכל אחד את האינטרסים שלו והחלומות שלו, ומצד שני יש כל מיני ביורוקרטיות וקשיים תכנוניים, אדמיניסטרטיביים ועסקיים. כל פעם עלינו על עוד בריקדה, אבל האמנו שזה אפשרי שצריך סבלנות ובסופו של דבר הכול הסתדר. אנחנו כבר יצאנו מהבית והבנייה תחל בקרוב".

התמורה ליזם:

7 דירות, בהן דירת פנטהאוז, שתי דירות 3 חדרים, שתי דירות גן, דירה בת 4 חדרים ודירה בת 5 חדרים.

התמורה לבעלי הדירות:

שבע מהדירות בתכנון מותאם בהתאם למצב הקודם ולשאיפה של כל דייר. לדירות נוספו 13 מ"ר, ממ"ד ומרפסת סוכה ולכל דירה יהיו שלושה כיווני אוויר. שכר דירה לדיור חלופי בתקופת הפרויקט.

חניה:

חניה תת קרקעית בת שני מפלסים עם מכפיל חניה בקומה התחתונה. מספר החניות בהתאם לתקן החניה - אחת לדירות הקטנות יותר ושתיים לדירות הגדולות.

לו"ז:

היתר לפרויקט צפוי להתקבל בשבוע הבא ועבודות ההריסה והבנייה יחלו בעוד כחודש. משך הבנייה הצפוי הינו כ-30 חודשים.

אתגרים מיוחדים:

היזם, ענבר קרסני: "מדובר בשילוב של עסקת תמ"א 38/2 - הריסה ובנייה מחדש ועסקת קומבינציה. לפי התוכנית על המגרש לאחר הפקעה היו זכויות בנייה של 750 מ"ר, שרובן לא נוצל. הגשנו תב"ע נקודתית על סמך זכויות הבנייה שמקנה תוכנית האב לשכונה וניצלנו את הטבות התמ"א 38 לפטור מהיטל השבחה. היה קשה לעיריית ירושלים לקבל את זה שרצינו הטבות במסגרת שילוב זכויות של תמ"א ותב"ע, אבל הצלחנו. לולא האישור של התמ"א, הפרויקט לא היה כלכלי. אני חושב שנפל להם האסימון שעדיף לתמרץ הריסה ובנייה מחדש. מניסיוני פרויקטים של חיזוק ותוספת הם מאוד מורכבים ולא מאפשרים לתת דיור חלוף לדיירים".

דפנה ברמלי גולן

המצב הקיים: בניין בן 7 דירות, בשתי קומות בחלק אחד וארבע קומות בחלקו האחר, שנבנה ב-1953 עבור עובדי משרד החוץ. שלוש מהדירות היו בשטח 85 מ"ר ואחת הורחבה לשטח 150 מ"ר, בקומה נוספת ועוד קומת עליית גג. הבית נמצא בשכונת טלביה, סמוך לתיאטרון ירושלים, לבית הנשיא ולמוזיאון האסלאם.

המצב החדש: במקום הבניין שייהרס ייבנו 14 דירות בשש קומות ושתי קומות חניה: 3 דירות גן - אחת מהן דופלקס בשטח 190 מ"ר, שתינתן לבעל הדירה הגדולה שהורחבה; דירת פנטהאוז בת 250 מ"ר עם מרפסות בשטח כ-200 מ"ר ועוד 10 דירות בנות חמישה, ארבעה ושלושה חדרים בגדלים שונים, שתיים מהן מיני פנטהאוז.

יזם: י.קרסני ובנו חברה לבניין.

אדריכלית - מיכל דלה פרגולה.

גילוי מלא: מיכל קרסני היא מנהלת הכנסים והקהילות ב"גלובס"