אייל מליס | בלעדי

הדירקטוריון אישר: תנובה תקים מרכז לוגיסטי באזור מודיעין

דירקטוריון תנובה שבשליטת ברייט פוד הסינית אישר תוכנית השקעות בהיקף של כחצי מיליארד שקל לשנה הנוכחית • חלק מהותי מהסכום יוקצה להקמת מרכז לוגיסטי באזור מודיעין, שיהווה חלק ממערך הלוגיסטיקה לפעילות שאינה קשורה למחלבות אלא למוצרים אחרים של החברה

מנכ"ל תנובה, אייל מליס / צלם: אוריה תדמור
מנכ"ל תנובה, אייל מליס / צלם: אוריה תדמור

חברת תנובה תקים מרכז לוגיסטי במודיעין - כך נודע ל"גלובס". דירקטוריון תנובה, חברת המזון הגדולה בישראל הנמצאת בשליטת ברייט פוד הסינית, אישר תוכנית השקעות בהיקף של כחצי מיליארד שקל לשנה הנוכחית.

חלק מהותי מהסכום יוקצה להקמת מרכז לוגיסטי באזור מודיעין, שיהווה חלק ממערך הלוגיסטיקה של הקבוצה לפעילות שאינה קשורה למחלבות אלא למוצרים האחרים של החברה, בהם מאמא עוף, מעדנות וסנפרוסט. את יתר סכום ההשקעה תקצה החברה לשדרוג ציוד קיים ורכישת ציוד ומכונות חדשות במפעלים השונים, אישור תשתיות של מערכות מידע ושדרוג מרכז השירות והמכירות של החברה באשקלון. מדובר במרכז לוגיסטי שהקמתו אושרה בדירקטוריון תנובה כבר לפני כשלוש שנים, אולם התכנית נדחתה. לפי פרסומים, גם בשנה שעברה הסינים דחו את אישור הקמת המרלו"ג כחלק מתכנית ההשקעות של החברה, אך השנה התכנית צפויה לצאת לפועל.

מאז שתנובה נרכשה לפני כ-4 שנים על-ידי הסינים מידי קרן אייפקס ומבטח שמיר בשווי מפולפל של למעלה מ-8 מיליארד שקל, שברבות השנים התברר כגבוה הרבה יותר מדי, התוכניות לא התקדמו בדיוק כפי שציפתה הרוכשת, ולמעשה אף ממש אחרת ולרעה. מעבר לשווי המפולפל ולמיעוט ההשקעות תחת הבעלות הקודמת, התרחשו בשנים האחרונות מספר שינויים רגולטוריים שפועלים לרעתה ושוחקים את שליטת החברה בשווקים מסוימים ואת רווחיותה באחרים. 

בין היתר ניתן למנות את הפתיחה של מכסות פטורות ממכס ליבוא גבינות צהובות ובשר ואת הסירוב של האוצר בשנה האחרונה לייקר את מוצרי החלב שבפיקוח, על אף שמחיר החלב הגולמי עלה. במקביל לרגולציה בישראל, גם תוכניותיה של תנובה לייצא מוצרי חלב לסין מתעכבות, וגם פעילותה בארה"ב עדיין אינה מצליחה להתרומם בשלב זה.

למרות זאת, זו השנה שנייה ברציפות שברייט פוד הסינית מאשרת השקעה בסדר גודל דומה, כך שלפי שעה לפחות נראה כי היא ממשיכה לראות פוטנציאל בחברה הישראלית. נזכיר כי לפני כשנה מינתה ברייט פוד יו"ר ישראלי לקבוצה, חיים גבריאלי, מתוך תקווה שיביא לחברה את הבשורה לה היא מייחלת. את 2018 סיימה תנובה לראשונה עם עלייה ניכרת במכירות.

בכל אופן, הנכונות של ברייט פוד להשקיע בתנובה, וזאת כאמור על אף הירידות שחוותה בשנים האחרונות בנתחי השוק שלה, ועל אף השינויים הרגולטוריים, עשויה להצביע על אמון מצד הבעלים, לפחות בשלב הנוכחי, למרות חוסר הוודאות דווקא בתחום הפעילות המרכזי שלה - חלב.

במקביל להשקעות, תנובה ממתינה גם לשינוי מכיוון הרגולציה: בשנה האחרונה מנהלת תנובה, בראשות אייל מליס, מאבק מתמשך אל מול שר האוצר משה כחלון בכל הנוגע למחירי מוצרי החלב המפוקחים, כשבתנובה דרשו לייקר את מחירם על רקע התייקרות חומר הגלם.

מליס, נזכיר, טען בדיון בכנסת כי היקף הנזק שנגרם לחברה עומד על כ-200 מיליון שקל בשנים 2017-2018. תנובה עתרה בסוגיה לבג"ץ, ולפני כחודש פסקו שופטיו כי על שר האוצר לחתום על ייקור מוצרי החלב המפוקחים. עם זאת, לפי שעה שר האוצר כחלון נמנע מחתימה על צו הייקור, כשתנובה עצמה הכריזה כי לא תייקר את מוצריה עד אחרי חג הפסח.