ישרוטל מתכננת לגדול מ-19 ל-30 בתי מלון עד שנת 2025

רשת ישרוטל מסכמת שנת שיא בהכנסות וזינוק של 22% ברווח הנקי • ההכנסות גדלו בין היתר לאור גידול בשיעורי התפוסה במלונות הרשת לממוצע של 76% • המנכ"ל ליאור רביב: "גם יציאה לחו"ל תקרה מתישהו, אם כי זו החלטה של הבעלים"

ליאור רביב, מנכ“ל ישרוטל / צילום: אריק סולטן
ליאור רביב, מנכ“ל ישרוטל / צילום: אריק סולטן

רשת ישרוטל  מסכמת שנת שיא בהכנסות וזינוק של 22% ברווח הנקי. עד לשנת 2025 מתכננת החברה לגדול מ-19 בתי מלון ל-30 בתי מלון בדגש על פתיחת מלונות בתל-אביב.

כיום מחזיקה ישרוטל ב-8 בתי מלון באילת, והם מהווים 50% מהכנסות הרשת. בקרוב אף תכריז ישרוטל על פתיחת בית מלון חדש באילת. עוד קודם לכן תצרף ישרוטל 3 בתי מלון לרשת - מלון קדמא בשדה בוקר, מלון יוקרתי שישרוטל תפעיל במודל של ניהול, מלון סוויטות יוקרה בעין-בוקק ים המלח ומלון בבניין לשימור בבניין בדיזנגוף 99 בשותפות שווה עם חברת בנייני העיר הלבנה.

רק 10% ממניות ישרוטל, ששווייה נאמד ב-3 מיליארד שקל, נמצאות בידי הציבור, והיום (א') החברה מפרסמת דוחות מוצלחים, לפיהם הכנסות הרשת ב-2018 הסתכמו ב-1.44 מיליארד שקל - לעומת כ-1.32 מיליארד שקל בשנה קודמת. ההכנסות גדלו בין היתר לאור גידול בשיעורי התפוסה במלונות הרשת לממוצע של 76%.

מעניין לציין כי רוב הלנים במלונות ישרוטל הם קהל ישראלי המהווה 80% מפעילות ישרוטל - את הגידול בהכנסות זוקפת הרשת לשיא במספר התיירים הנכנסים לישראל ולגידול במספר התיירים שלנים במלונותיה (בעיקר מארה"ב). עוד אפשר ללמוד מהדוחות שהמחירים היקרים של הלינה בישראל לא מרתיעים את הנופשים.

הרווח התפעולי של ישרוטל צמח ב-2018 ל-357 מיליון שקל, לעומת 317 מיליון אשתקד - גידול של 12%; והרווח הנקי עלה ב-22% מ-134 מיליון שקל ב-2017 ל-164 מיליון שקל ב-2018.

ישרוטל תחלק דיבידנד בהיקף של 35 מיליון שקל (לעומת 25 מיליון שקל בשנה שעברה). כיום מעסיקה ישרוטל 5,200 עובדים - הוצאות השכר עבורם היוו 44% מהמחזור בהיקף של 637 מיליון שקל. עליית שכר המינימום שיקפה גידול של 30%-35% בעלויות השכר לעובדים.

הבוקר הציג מנכ"ל ישרוטל ליאור רביב את תוכניות החברה להמשך - מדובר בהקמה של כמה בתי מלון כאמור. ראשית תצרף ישרוטל לשורותיה במודל חדש מבחינתה של ניהול בלבד (בשלב זה להסכם ל-5 שנים) את מלון קדמא, שיוקם בסמוך לצריף בן-גוריון בשדה בוקר ושצפוי להיפתח ב-2020. המלון ימנה 163 חדרים וסוויטות ברמת 4 כוכבים.

מקביל מרעננת ישרוטל את מלונות ים המלח ותציע סוויטות יוקרה במלון עין-בוקק, שיכלול 43 סוויטות (בהשקעה נטו של 45 מיליון שקל). המלון הזה מתוכנן להיפתח בעוד 3 שנים. מבחינת רביב, סגמנט היוקרה מקבל חיזוק, ועליו מושם דגש רב: בסגמנט הזה מחזיקה ישרוטל במלונות בראשית, כרמים, אוריינט ירושלים, מצפה הימים (שייפתח מחדש אחרי שיפוצים בספטמבר הקרוב) ואחוזת יערות הכרמל.

השקעה מעניינת של ישרוטל תבוא לידי ביטוי בבניין לשימור ברחוב דיזנגוף 99 בתל-אביב. כאן מקימה הרשת מלון בשיתוף שווה עם חברת בנייני העיר הלבנה. היקף ההשקעה בהקמת המלון הזה מגיעה ל-150 מיליון שקל, על פני שטח של 1.2 דונם. המלון יכלול 130 חדרי אירוח וסוויטות. תהליך בניית המלון צפוי להסתיים בעוד כ-3 שנים.

רביב מספר על הפוקוס בתל-אביב ועל התוכניות לכלול 1,500 חדרים בתל-אביב לבדה. "אנחנו מאמינים בתל-אביב. היא שילוב של עסקים ותיירות, והיא הופכת להיות מותג בינלאומי חזק".

עוד אמר רביב כי "עיריית תל-אביב מעודדת ודוחפת להקמה של מלונות בעיר. כאן מדובר בבניין לשימור שיש לו תב"א למגורים, והיום מבינים שמלונאות מניבה יותר. אם פעם היינו באים לדבר על בתי מלון במקום משרדים, והיו אומרים שמשרדים מניבים תשואה טובה יותר - היום יזמים מוותרים על מגורים ומעדיפים להקים בתי מלון". בישרוטל יצאו לתהליך של מיתוג למלונות תל-אביב.

יצוין כי למרות המענקים של משרד התיירות (שכוללים מעתה גם את תל-אביב) ליזמים שמסבים בניינים קיימים, בישרוטל מציינים כי "המענקים לא מיועדים לכל אחד. מבחינת הבנייה שלנו, הם שוליים". 

הקמת מלונות אלה מתווספת לחמשת המלונות שאת תכנונם ובנייתם החלה הרשת כבר בשנה שעברה: מבנה השק"ם ביפו - מלון מפואר שיכלול 156 חדרים ("במבנה שיהפוך לאייקון") - במלון הזה קיבלה ישרוטל היתר לבנייה של 3 קומות נוספות ולהקמה של בריכת שחייה על גג המלון; מגדל ליאון בטיילת תל-אביב שימנה 250 חדרים, כולל מתחם כנסים ובניין מגורים; מלון צפון הירקון, שייפתח תוך שנתיים; ומלון בוטיק באחד העם פינת נחלת בנימין בתל-אביב, שיהיה המלון הקטן ביותר של הרשת כשהוא ימנה 88 חדרים.

עוד בתוכניות לשנה הנוכחית: שיפוץ ושדרוג נכסים קיימים בהיקף של 210 מיליון שקל במלונות אילת וים המלח - בחלקם השיפוץ הסתיים.

לצד סגמנט היוקרה יש ביקוש לפתרונות לינה זולים יותר ופריחה של הוסטלים, כולל רשתות בינלאומיות שנכנסות לישראל. האם גם ישרוטל מתכננת להיכנס לתחום הזה?

"קונספט של הוסטל הוא נכון, והוא מעניין אנחנו. עוד לא נכנסו אליו, אבל כשנגיע לזה, נקים חטיבה נפרדת. אי-אפשר להתעלם מהעולם הזה, וישרוטל יכולה להיכנס לתחום הזה אבל בקונספט מיוחד שדומה יותר ל'סוהו האוס' - בדגש על פלטפורמה חברתית שדומה למה שאנחנו מציעים במלונות פאבליקה".

בהמשך לכתבה שפרסמנו בשבוע שעבר בנושא השינוי שעובר ענף המלונאות בכל הנוגע לכשרות, אמר רביב כי במהלך השיפוץ של מלון מצפה הימים (שיכלול מעתה 117 חדרים, תוספת של 15 חדרים), הוחלט להפוך את המלון לכשר (כאשר מסעדה חיצונית תפעל כלא כשרה, "לטובת אורחים שעדיין ירצו לשתות קפה הפוך או לאכול חביתה בשבת בבוקר"). הסיבה: עבודה מרובה מול קבוצות (גם במסגרת כנסים). "מספיק ששני משתתפים בכנס לא יוכלו לבוא, וזה שיקול להפוך את המלון לכשר", אומר רביב.

באותה נשימה אמר רביב כי בתל-אביב אין סיבה לפתוח מלון כשר. "מלון לא כשר מתמודד עם חסמים כשהוא מחוץ לתל-אביב. אבל בתל-אביב פאבליקה הוא לא כשר, ולמעשה מה שנפתח בתל-אביב יהיה לא יהיה כשר".

רשת ישרוטל הוקמה בשנת 1984 על-ידי היזם הבריטי דיויד לואיס עם מלון ישרוטל המלך שלמה באילת, שכלל 415 חדרים ו-400 עובדים. כיום כוללת הרשת 19 בתי מלון בפריסה ארצית בהיקף של 4,222 חדרים ולמעלה מ-5,200 עובדים. עד שנת 2025 הרשת צפויה למנות 30 בתי מלון עם 5,700 חדרים ו-6,800 עובדים.

האם יש לכם תוכניות לצאת לפעילות בחו"ל?

"התחלנו כחברה אילתית. לפני 7 שנים החלטנו שלא לשים את הביצים בסל אחד וליצור איזון ונקודת שיווי-משקל נכונה יותר עם פריסה ארצית. גם יציאה לחו"ל תקרה מתישהו, אם כי זו החלטה של הבעלים. אין ספק שבישראל אנחנו מגיעים למיקסום האפשרויות. למשפחת לואיס יש מלון בפאלם ביץ' שאנחנו מנהלים, וכעת הם בונים עוד מלון בתאילנד. מבחינת הביטחון הכלכלי של החברה, יהיה נכון לשים עוד רגל בחו"ל כדי ליצור איזון עוד יותר מושלם".