שחיקת הרווחיות של פעילות הרכב ושינויי מטבע העבירו את דלק רכב לצניחה של 70% ברווח השנתי

חברת איכות הסביבה ורידיס, שנרכשה אשתקד במיליארד שקל, תרמה לרווח באופן זניח • ברבעון הרביעי רשמה דלק רכב הפסד של 46 מיליון שקל ובסיכום שנתי הגיע הרווח הנקי ל-107 מיליון שקל

גיל אגמון / צילום: איל יצהר
גיל אגמון / צילום: איל יצהר

חברת דלק רכב, יבואנית רכבי מאזדה ופורד, פרסמה בסוף השבוע את דוחות שנת 2018, מהם עולה כי הרווח הנקי שלה צנח ב-70% לרמה של 107 מיליון שקל. זאת לאחר רבעון רביעי גרוע במיוחד בו הציגה הפסד של 46 מיליון שקל (לעומת רווח נקי של 75 מיליון שקל ברבעון המקביל של 2017).

בתחילת יולי 2018 השלימה דלק רכב את רכישת השליטה בחברת ורידיס (Veridis), העוסקת באיכות סביבה ותשתיות בישראל, ופעילותה מחולקת לשלושה מגזרים - התפלת מים, אנרגיה ואיכות סביבה, בהשקעת ענק של כ-1 מיליארד שקל. בדלק רכב ציינו כי ממועד הרכישה ורידיס תרמה קרוב ל-400 מיליון שקל לסעיף ההכנסות, בעוד בשורה התחתונה התרומה שלה הסתכמה ב-5.5 מיליון שקל בלבד לרווח הנקי של החברה, לפני הוצאות מימון רכישה והוצאות עסקה.

דוחות הפרופורמה של דלק רכב (המשקפים את השפעת רכישת ורידיס תחת ההנחה שהיו מאוחדים גם טרם הרכישה), מצביעים על שחיקה של 4% בסך הכנסותיה השנתיות של דלק רכב ל-3.95 מיליארד שקל, לצד ירידה דו-ספרתית ברווח הגולמי והתפעולי.

דלק רכב נשלטת על ידי גיל אגמון, המשמש כמנכ"ל החברה. מניית החברה השלימה צניחה של 40% בשנה האחרונה ושווי השוק של דלק רכב עומד כיום על 1.35 מיליארד שקל. שכרו של אגמון עמד אשתקד על 3.5 מיליון שקל - מחצית מעלות השכר של שחר שמש, מנכ"ל החברה הבת דלק מוטורס (7.2 מיליון שקל).

מנתוני החברה עולה כי על עיקר המגמה השלילית בשנה החולפת הייתה אחראית פעילות יבוא המכוניות, שהציגה ירידה ברווחיות. זאת נוסף להשפעות השליליות על התוצאות בעקבות שינויי מטבע, בעיקר הין היפני, שהגדילו בצורה ניכרת את הוצאות המימון של החברה.

את הירידה ברווח הגולמי, תוך שחיקת שיעורו מהמכירות, מייחסים בדלק רכב בעיקר ל"ייקור המכוניות שנמכרו עקר עליית שערי מטבעות היבוא ומהתחרות השוררת בענף הרכב", שהשפיעה גם על מגזר החלפים. נוסף לכך בדלק רכב מדווחים על "שיעור רווח נמוך יחסית במגזר איכות הסביבה".

הוצאות המימון נטו של דלק רכב הצטברו לכ-140 מיליון שקל, אחרי הכנסות מימון שרשמה ב-2017. זאת בין היתר בהשפעת התחזקות המטבע היפני ביחס לשקל, נוסף לירידת שווי ני"ע בהם מחזיקה דלק רכב ועלייה בהוצאות מימון בנקאיות.

פילוח ותוצאות מכירת המכוניות של דלק
 פילוח ותוצאות מכירת המכוניות של דלק

צופה המשך ירידה במכירות גם ב-2019

מנתוני דלק רכב ניכרת חולשת המותג פורד, שמכירותיו ירדו ב-33% לכ-2,200 מכוניות. זאת בעוד במותג מאזדה הצליחה החברה להגדיל במעט את היקף המכירות, ליותר מ-13,300 מכוניות, עלייה של כ-100 מכוניות ביחס ל-2017.

כך, סך המכוניות שדלק רכב מסרה בשנה שעברה ירד ב-6% לכ-19,500. מותג היוקרה שלה, מכוניות BMW (ו-MINI), רשם שחיקה שנתית של 5%, לכ-3,950 מכוניות, ואילו נתח השוק של החברה נותר על כ-7%. ברבעון הרביעי הכיוון דומה, אולם בסיכומו השיפור במכירות מאזדה עלה על הירידה במכירות פורד, כך שסך המסירות שרשמה דלק רכב עלה ב-3% לכ-2,850 מכוניות.

במבט קדימה נראה כי גם 2019 צפויה להיות מאתגרת עבור פעילות הרכב של דלק רכב. בדוחות החברה מציינת כי "בשים לב לעובדה שדגמים משמעותיים, כגון מאזדה 3, יושקו רק לקראת סוף השנה, ולאור הצפי, בין היתר, להמשך הסביבה התחרותית הקיימת בשוק הרכב, להערכת החברה שנת 2019 עלולה להוות שנת מעבר במהלכה עלולה להימשך מגמת הירידה בכמות מכירות כלי הרכב על ידי החברה".

במקביל לדוחות הודיעה דלק רכב על התפטרותו של אסי ברטפלד, מנכ"ל קבוצת דלק, מתפקידו כדירקטור בחברה (מאז שנת 1992), ומינויו של מחליפו בתפקיד יעקב אורבך, בכיר לשעבר בבנק הפועלים, ומיוני האחרון מנהל הפיתוח העסקי של קבוצת דלק