דוח מרכז אדוה: זינוק של פי שלושה בהוצאה של ישראלים על ביטוחי בריאות פרטיים

ב-2017 ישראלים הוציאו כמעט 14 מיליארד שקל על ביטוחי בריאות פרטיים - משלימים ומסחריים (של חברות הביטוח) - גידול של פי שלושה בתוך 17 שנים בלבד, 2000-2017, כך לפי דוח מרכז אדוה שפורסם היום • כיום כמעט כל משקי הבית בעשירון העליון - 97% - מחזיקים בביטוח בריאות משלים

בית חולים סורוקה/ צילום: איל יצהר
בית חולים סורוקה/ צילום: איל יצהר

ב-2017 ישראלים הוציאו כמעט 14 מיליארד שקל על ביטוחי בריאות פרטיים - משלימים ומסחריים (של חברות הביטוח) - גידול של פי שלושה בתוך 17 שנים בלבד, 2000-2017, כך לפי דוח מרכז אדוה שפורסם היום (א'). ההוצאה הכוללת על עבוד דמי ביטוח בריאות (ביטוח בריאות ממלכתי) גדלה אף היא, והיא כיום 23 מיליארד שקל, כמעט פי שניים בהשוואה ללפני שבע שנים. "הביטוחים המשלימים והפרטיים הפכו לעסק פיננסי אדיר ממדים", כותבים באדוה. "ניתן לטעון כי זהו מס נוסף על המס הקרוי דמי בריאות, שאותו גובה המוסד לביטוח לאומי. אלא שבניגוד לדמי בריאות, הביטוחים הנוספים פוגעים במידת הציבוריות והאוניברסליות של מערכת הבריאות".

כיום כמעט כל משקי הבית בעשירון העליון - 97% - מחזיקים בביטוח בריאות משלים ("מכבי שלי", "כללית מושלם" וכן הלאה). אבל גם בעשירונים הנמוכים יותר, 5-6, שיעור האחזקה בהם גבוה מאוד, כ-90%. גם בשני העשירונים הנמוכים, ממחצית ועד לכמעט שני־שלישים ממשקי הבית רכשו ביטוח משלים של קופות החולים.

לגבי ביטוחים פרטיים (מסחריים), בעשירונים 7-10 מחזיקים בהם 50%-70% מהישראלים, וככל שיורדים בעשירונים וברמות ההכנסה, השיעור פוחת, עד 8%-12% בשני עשירוני ההכנסה התחתונים.

מאחר שהחל מהעשירון השישי לכמעט כל הישראלים יש ביטוח בריאות משלים ולנתח גדול מהם יש ביטוח פרטי-מסחרי, המשמעות היא שלרבים מהישראלים יש כפל ביטוחים - פרקים בשני סוגי הביטוחים הפרטיים שחופפים ביניהם.

לאילו סכומים הנתונים האלה מיתגרמם בכסף? ב-2017 העשירון העליון הוציא בממוצע יותר מ-600 שקל בחודש על ביטוחים נוספים: כ-280 שקל על ביטוחים משלימים ועוד 330 שקל על ביטוחים פרטיים-מסחריים.

בעשירונים 6-7 סך ההוצאה מגיע לכ-300-370 שקל בחודש בממוצע, ובעשירון הנמוך ביותר, מדובר בהוצאה של כ-100 שקל בממוצע בחודש.

לפי אדוה, הגידול בהוצאה על ביטוחים הפרטיים והתרחבותם מייצרת שורת עיוותים ומגדילה את אי השוויון. "בעלי ביטוחים הפרטיים מקבלים קדימות בניתוח וטיפולים - על חשבון ישראלים שאין להם ביטוחים נוספים; הם גורמים לכך שרופאים בכירים נוטשים את בתי החולים בשעות אחר הצהריים כדי לבצע ניתוחים פרטיים המכוסים על ידי הביטוחים הנוספים. מצב זה גורם להיווצרות תורים לניתוח ותורים להתייעצות עם רופאים מומחים במערכת הציבורית".