שלום שטרית: "כחלון הימר על כל הקופה ומתמקד רק במחיר למשתכן"

סטלה קורין ליבר בשיחה עם מנכ"ל ובעלי חברת שתית בניין, שלום שטרית, עבור ניידת הבחירות של "גלובס" • "אחת הבעיות העיקריות של התכנית הזו היא שלא נתנו אותה רק לקבלנים, אלא כל בעל מכולת יכול היה להיות במחיר למשתכן"

שלום שטרית הוא מנכ"ל ובעלים של חברת שתית, חברת בנייה שבונה הרבה מבני ציבור במדינה, אשר קיימת שלושים שנה. החברה בונה חמישה מתחמים של מחיר למשתכן ברחבי הארץ בימים אלה. בשיחה עם סטלה קורין ליבר הוא מספר על מחיר למשתכן ואויביו של שר האוצר משה כחלון.

ניידת הבחירות של גלובס עולה צפונה ופוגשת פוליטיקאים ואנשי חברה וכלכלה בצפת ועכו

צפת, ניידת הבחירות של גלובס / צילום: שלומי יוסף
 צפת, ניידת הבחירות של גלובס / צילום: שלומי יוסף

"הרעיון של מחיר למשתכן ושל כחלון לדעתי הוא רעיון נהדר. היה צריך לתת כמה פתרונות שילכו יחד, ואילו כחלון הימר על כל הקופה ומתמקד בשנים הקרובות רק במחיר למשתכן. עצם העובדה שבשנתיים האחרנות נכניס 200 משפחות לדירות בירוחם, זוגות צעירים שקנו דירה ב-620 אלף שקל, כאשר לפני מחיר למשתכן אותה דירה הייתה עולה קרוב למיליון... ההחלטה הזו יצרה לכחלון הרבה אויבים והוא לא הצליח לקטוף את הפירות".

"אחת הבעיות העיקריות של התכנית הזו היא שלא נתנו אותה רק לקבלנים, אלא כל בעל מכולת יכול היה להיות במחיר למשתכן".

הקבלנים רצו מחירים גבוהים, וכחלון רצה מחירים נמוכים.
"אני חושב שבחולון אנשים יוכלו לקנות דירה שלולא מחיר למשתכן הייתה עולה 1.3 מיליון שקל, תמורת 850 אלף. הקרקע הזמינה, ששייכת למדינה, בעיקר בפריפריות, היה צריך לתת גם דיור ציבורי. יש כל כך הרבה זוגות צעירים שגם הבעל וגם האישה עובדים והם מסורבי משכנתא, אין להם את ה-100-150 אלף הון עצמי. תשלום השכירות שווה ערך למשכנתא, אבל אין להם פתרון להון העצמי. גם למחיר למשתכן צריך את ההון העצמי".

אתה תבחר בכולנו בבחירות?
"בתור קבלן, אני חושב שבמדינה שלנו ואחת הבעיות העיקריות היא שמערבבים בין הון לשלטון, ולכן אני לא יכול להתבטא פוליטית. אני חושב שכל הויכוחים בין ימין ושמאל במדינה הזאת נגמרו, ושצריך להסתכל על ההיבט החברתי. מי שבהיבט הזה קשה לו, צריך להצביע ולהסתכל על מי שמוביל את ההיבט החברתי".

אבל לכולם יש שתולים חברתיים פתאום, איך נדע מי מוביל את העניין החברתי?
"זה שאנחנו יושבים היום ב-2019, ופעם ראשונה יש גז חינם למדינת ישראל שעלות הפקתו היא 0.5 דולר ואילו חברת החשמל קונה אותו בשש דולר. אני נולדתי לתוך העשייה החברתית, ולא אצביע למי ששם ידו במתווה הגז".

"למה סגרו את נגב קרמיקה? בגלל עלות האנרגיה. יש מדינו שבהן מצאו גז ומי שנהנה מהן הוא האזרחים".

אני רואה שדווקא בתור איש בנייה, אתה מתרגש מהגז הרבה יותר מנושא הבנייה.
"נושא מתווה הגז הוא נושא חברתי חשוב, אבל גם הדיור. הבעיה של הדיור היא בעיה של ההורים ולא של הילדים. אתה רואה אותם משלמים שכירות ואין להם קורת גג במחיר שפוי, ורוצה שהם יקנו דירה אבל אין לך איך לעזור להם. מה יש לך? קרן השתלמות? במקרה הטוב. יש לנו משבר חברתי הרבה יותר גדול בארץ מצוללות ומוויכוח ימין שמאל".

אז איך קרה שהבחירות האלה לא מדברות כלכלה?
"הם אלופים הפוליטיקאים. הם מצליחים לגרום לנו לחשוב שהם דואגים לנו, והם דואגים רק לעצמם".

אז בוא נדבר אנחנו כלכלה ולא פוליטיקה. משה כחלון אמר שאתם, יזמי הבנייה והקבלנים, דופקים לו את התכניות כי אתם רוכשים קרקע מהמנהל ומחכים איתה שיעלו המחירים.
"אני חושב שאם לוקחים בנאדם ואת כל עשיית חייו ודוחקים אותו לפינה... אומרים לו שהוא הבטיח ירידת מחירים, וכשהוא נותן את התשובות הללו על הקבלנים זה בדרך כלל כשדוחקים אותו לפינה. המחירים בהחלט יותר זולים, אמנם לא בכל האיזורים ולא לכל האנשים, וזו באמת בעיה. היום, כדי להוציא היתר בנייה, לוקח לנו שנתיים-שנתיים וחצי".

נושא שמטריד אותי הוא הפגיעה בפועלי הבניין. הוא עומד על כ-50 בשנה, וזה אחריותכם. זה העובדים שלכם.
"אני מסכים. כל בוקר מחדש אני מתעורר, יש לי 2000 עובדים ואני חולם שכולם יחזרו כל לילה הביתה בשלום. גם בענף וגם אני באופן אישי משקיעים הרבה יותר חשיבה ומשאבים...".

אבל לא ירד מספר הפועלים המתים. כשיכניסו לכלא קבלן או יזם אז אתם תפחדו כולכם? זה מה שצריך לקרות?
"לא. בשני העשורים האחרונים, ואפילו ב-4 לא השתנה כלום. בכל שנה נהרגו 30-50 פועלים, אבל ב-3-5 השנים האחרונות יש הרבה יותר בנייה ובנייה לגובה. חס וחלילה אני לא רוצה להצדיק אותו, אבל אם לוקחים את כל ההרוגים של השנים האחרונות, יותר מ-50% לא מדובר ברשלנות של קבלן אלא בטעות אנוש או בכשל טכני".

אם יש משהו שאני יכול לחסוך בו כמו איכות הקרמיקה לקנות משהו יותר זול, אני אומר לעובדים שלי רבותיי אל תחסכו בשקל, תחזירו את כל העובדים הביתה בשלום".