אחרי שנואשה ממפלגתה, מיי פונה לאופוזיציה בניסיון להעביר את הסכם הברקזיט

ראשת ממשלת בריטניה הודיעה אתמול כי תדון עם מפלגת הלייבור בעתיד הברקזיט, במטרה לזכות בתמיכת המפלגה בפרלמנט • המשמעות היא שהפרישה מהאיחוד האירופי עשויה להיות "רכה יותר" מזו שאליה כיוונה מיי בהתחלה

תרזה מיי וג’רמי קורבין / צילום: רויטרס, John Stillwell
תרזה מיי וג’רמי קורבין / צילום: רויטרס, John Stillwell

אחרי שנואשה מהניסיון לגבש את השורות בתוך מפלגתה ולהביא לתמיכה בהסכם הפרישה מהאיחוד הבריטי, הודיעה אתמול (ג') במפתיע ראשת ממשלת בריטניה, תרזה מיי, כי היא תפנה לאופוזיציה ותדון איתה בעתיד הברקזיט, במטרה לזכות בתמיכתה בפרלמנט. מיי הודיעה כי היא פוסלת את האפשרות ליציאה חד-צדדית מהאיחוד, ועדיין מכוונת לפרוש עד סוף מאי, עם הסכם מאושר. משמעות ההודעה היא כי אופי הברקזיט עצמו עשוי לעבור שינוי, בהתאם לעמדות הלייבור שבאופוזיציה, ולכלול בין השאר הסכם איחוד מכסים עם האיחוד האירופי, ובאופן כללי להיות פרישה "רכה יותר" מזו שאליה כיוונה מיי בתחילה.

הצעד של ראשת הממשלה הבריטית, עליו הודיעה בנאום קצר אמש, התקבל בתדהמה במפלגה השמרנית, והבוקר כבר נפוצו דיווחים על פיצול אפשרי של המפלגה בפרלמנט. מיי אמרה כי תפנה ליו"ר האופוזיציה, מנהיג הלייבור ג'רמי קורבין, ותדון אתו בדרכים אפשריות להשיג את תמיכת מפלגתו בהסכם. היא הבהירה כי בשלב ראשון יש לאשר את הסכם הפרישה שהיא גיבשה מול האיחוד האירופי - ושאותו נכשלה להעביר בפרלמנט כבר שלוש הצבעות - ורק אחרי כן לדון באופי העתידי של היחסים בין האיחוד האירופי לבריטניה.

לפיכך, אמרה מיי, ולצורך המגעים עם הלייבור, היא תפנה היום לאיחוד האירופי בבקשה להאריך שוב את מועד פרישת בריטניה מהאיחוד. המועד נקבע בעבר ל-29 במרץ, נדחה בהסכמת בריסל ל-12 באפריל, וכעת אמור להידחות שוב, על מנת לאפשר הצבעה רביעית עליו בבית הנבחרים. מיי אמרה בנאומה, כי היא מקווה שלא תידרש לדחות את הפרישה אחרי ה-22 במאי 2019, מה שיחייב ככל הנראה את בריטניה להשתתף בבחירות לפרלמנט האירופי שמתקיימות יום אחרי כן.

הניסיון של מיי לצאת מהמבוי הסתום אליו נקלעה הפרישה מהאיחוד מטיל כעת את האחריות על קורבין. "מיי העניקה לקורבין את המפתחות לברקזיט", התלוננה הכותרת הראשית של ה"טלגרף" השמרני. על מנהיג הלייבור להחליט כעת אם התחייבות של מיי ל"ברקזיט רך" במגעים שאחרי אישור ההסכם היא הצעד אליו הבוחרים מכוונים, או שהם מעדיפים לתת למיי להיכשל, ולשלוח את בריטניה ככל הנראה לבחירות חדשות. בכל מקרה, ההסכם שגיבשה מיי מעניק 21 חודשים למשא ומתן עם האיחוד האירופי, שבמהלכם יישארו היחסים דומים לאלה הקיימים כיום. "זה הזמן להפגין אחדות לאומית, כדי לפתור את המצב", אמרה מיי.