בעולם חולמים על דור 5, בישראל מתפללים להישאר בחיים

אבטחה, ערים חכמות ורפואה מרחוק - אולי העתיד של חברות הטלקום נשמע מבטיח, אבל המציאות היומיומית מורכבת ואפורה • בעוד החברות חולמות על רשת הדור ה-5 המהירה, הן מתקשות להראות רווחיות יציבה, מה שמקשה על התחייבויות להשקעות עצומות הדרושות בפריסת רשתות דור 5

עיר חכמה / צילום: shutterstock
עיר חכמה / צילום: shutterstock

מתחילת השנה סקטור הטלקום מפגר אחרי ה-S&P 500. בעוד האחרון סגר את פתיחת השנה הטובה ביותר מאז 1998 עם עליות של יותר מ-13%, סקטור הטלקום הסתפק במחצית מזה.

לכאורה סקטור הטלפוניה אמור לקרוץ למשקיעים בתקופה של האטה. התלות שלו בצמיחה הגלובלית, בסחר הבינלאומי ובשוק העבודה נמוך עד לא קיים כלל. הביקוש לשימוש בטלפוניה קשיח כלפי מטה, כאשר הצורך היומיומי שלנו בשימוש בטלפוניה רק גדל. צריכת מידע - מקצועי, אקטואליה או פנאי, צריכת וידאו, קמעונאות, תיעוד וכן גם תקשורת עסקית ובין אישית - כולם נעשים על גבי הסמארטפון.

אחרי עשור מורכב למדי, שכלל בעיקר ירידה בהכנסות וצורך בצמצום כוח אדם, התייעלות ושינוי מודל ההכנסות לרעתן של חברות הטלפוניה - הן עם הפנים קדימה. אחרי שנים של התייעלות, נראה כי המטרה העיקרית היא הגדלת הכנסה הממוצעת ללקוח ARPU שמצויה בשחיקה מתמדת, הן בעקבות התחרות הקשה והן בעקבות העדפה של הצרכנים לשימוש בחבילות ללא מגבלת שימוש.

דור 5: אוקיאנוס של הזדמנויות

את ההשקעה והמשאבים העצומים לבנייה ופריסת רשתות דור 5, נניח בצד לרגע ונרשה לעצמנו לחלום שהן במרחק נגיעה.

רשת הדור ה-5 צפויה לפתוח אפשרויות רווח מחודשות בפני חברות הטלקום. הרשת תתאפיין ברוחב פס אדיר ואינטרנט במהירות של 20 ג'יגה, שייתר את הצורך בתשתית כבלים הן לאינטרנט והן לטלוויזיה. אמנם ספק ואפילו סיכוי אפסי שחברות הטלפוניה ייכנסו למלחמת עולם המתרחבת בתחום התוכן אליה הצטרפה לאחרונה גם אפל, אבל בהחלט יוכלו לשמש כגלגל שלישי באספקת חבילות סטריימינג בעזרת שיתופי פעולה שונים ובשיטת הכל כלול.

דווקא בתחומים מתקדמים יותר, נמצאת ככל הנראה המהפכה האמיתית של חברות הטלפוניה, שכוללת מודליים כלכליים חדשניים שיצליחו לרפד מחדש את צד ההכנסות.

ערים חכמות, אוטומציה ואינטרנט של דברים (IOT) דורשים תקשורת זמינה, מהירה ואמינה שתוכל לעמוד בעומס הרב. ערים חכמות הכוללות יכולות ניתור, צילום ומעקב, תאורה לפי צורך, תברואה חכמה ויעילה, מערכות BI המצליבות בין הנתונים ברשת רמזורים וכבישים. כל אלו ועוד מאות שימושים שונים לרווחת וביטחון האזרחים יזדקקו לאותה רשת להעברת נתונים, מה שבהחלט יצריך גם מודלים כלכליים חדשניים לשימוש ברשת.

מלבד ערים חכמות, אסור לשכוח את תחום האוטומציה. רכבים, רחפניים ורובוטים שונים לפעילות משלוחים ותעבורה ולפעולות תחזוקה שונות בעיר - זקוקים לרשת מהירה ויעילה כדי לתקשר ביניהם הן לצורך ייעול המשימות אבל לא פחות מזה לצורך הבטיחות. כישלון ברשת או עומסים ועיכוב בהעברת המידע, עשויים להוביל לפגיעה בשגרה היומיומית במקרה הטוב ולאסון תשתיתי במקרה הפחות טוב.

שני סגמנטים נוספים שמציתים את הדמיון בעולם המכשירים וצפויים לייצר ביקוש אדיר לשרת אינטרנט אלחוטית, הם תחום הרפואה הלבישה והרפואה מרחוק ותחום התשלומים. באפל כבר מזמן גילו את הפוטנציאל הטמון בשני הסגמנטים. לאחרונה השיקו שם כרטיס תשלומים חדשני ואפילו המנכ"ל טים קוק אמר כי הוא מעריך שאפל בעתיד תהפוך לחברה המוטה יותר לתחום הרפואה.

מכשירי רפואה לבישים לצורך ניטור ומעקב, כמו השעון החכם של אפל או מיקרו סנסורים, עתידים מהר מאוד להפוך לשגרה יומיומית בקרב אוכלוסיית העולם, מה שיצריך תשתיות תקשורת אמינות ומהירות שיוכלו לעמוד בעומס הרב שייווצר ויכלול יכולות זיהוי ותגובה בזמן אמת ומהיר. כנ"ל לגבי מערכות שילומים.

בהקשר זה אפשר לכלול גם שימושים במציאות מדומה לצרכי רפואה מרחוק, תעבורה או שיפור חוויות קמעונאות ושילוב עם מערוכת אחרות והכל על גבי אותה רשת. כל אלה מבלי שנגענו בטכנולוגיית הבלוקצ'יין שפועלת על הרשת ומבטיחה לשנות תעשיות כמו בנקאות וביטוח, שילוח אבטחה ועוד, אבל בינתיים מתקדמת מעט בעצלתיים אחרי הקריסה של הביטקויין.

 ללמוד מגוגל ופייסבוק - Big Data

מלבד הרשת והדור ה-5, סגמנט נוסף לרווח הוא השימוש במידע הקיים על גבי הרשת הסלולרית, ניתוח שלו ומכירת התוצרים. כבר בשנת 2015 דוח של פירמת הייעוץ ורואי החשבון דלויט קבע כי חברות הסלולר לא יוכלו להתעלם עוד מכמות המידע שברשותם ויהיה עליהם לנתח אותו ולמכור אותו בדיוק כפי שעושה גוגל. כיום עדיין נתח ההכנסות מביג דאטה בחברות הסלולר נמוך ביחס לפוטנציאל, אבל הן מבינות שלא ניתן להזניח זאת יותר. ניתוח נתונים כמו תעבורה, תנועה והימצאות של אנשים בצפיפות שונה ובשעות שונות, הינו מידע יקר ערך הן עבור קמעונאות, תחבורה ואפילו תכנון וניהול ערים.

לאחרונה חברת פלאפון השיקה שירות מסוג זה בשיתוף עם ענקית התקשורת Telephonia וחברות ענק נוספות בעולם כבר זיהו את הפוטנציאל, ועד שהרגולטור יתעורר, הם יוכלו להפוך להיות חלק משמעותי יותר בהכנסות של החברות. 

העתיד מבטיח, אבל מה עם המציאות?

אבטחה, ערים חכמות, אוטומציה ורפואה מרחוק - אולי העתיד של חברות הטלקום נשמע מבטיח, אבל המציאות היומיומית מורכבת ואפורה הרבה יותר. בעוד החברות חולמות על רשת הדור ה-5 המהירה, שמבטיחה שימושים עתידיים שונים שיעלו את הביקוש לשימוש ברשת, החברות מתקשות להראות רווחיות יציבה, מה שמקשה על התחייבויות להשקעות עצומות הדרושות בפריסת רשתות דור 5, חלקן בקושי מצליחות לתחזק את הרשתות הקיימות.

הסקטור בחו"ל מפגר אחרי המדד המרכזי, ובעיקר מנסה לפתות את המשיקים עם תשואת דיבידנד אטרקטיבית של 5% ויותר, הרבה בזכות מחיר המניה הנמוך.

אחת החברות היא Vodafone, עם תשואות דיבידנד של יותר מ-6%. אחרי שאיבדה כ-40% משוויה בשנה האחרונה, החברה תנסה להתרכז בקונסולידציה של הרכישות שעשתה בשנתיים האחרונות, ובמקביל תנסה להרחיב את עסקיה בשווקים מתעוררים ותקווה לשים מאחוריה מהר את הפגיעה בלירה סטרלינג כתוצאה מאי הוודאות לגבי הבריקזיט.

לעומתה, ורייזן האמריקאית מתהדרת בתשואת דיבידנד מתונה יותר של 4% בלבד, אבל החברה מציגה תוצאות חזקות שנתמכות גם ברפורמת המיסוי של נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ. בנוסף היא מכוונת להוביל את השימוש ברשת דור 5 בארה"ב כבר בשנה הקרובה.

עוד חברה שבונה חזק על הפוטנציאל הטמון בדור 5 ומתכוונת להפוך גם לשחקנית בתחום הווידאו, היא AT&T. לאחר שהרגולטור האמריקאי אישר את המיזוג עם טים וורנר, ענקית הטלקום מכוונת גבוה ומתכוונת לרכז את הכוח שלה בשלושה מקורות רווח הכוללים מכירת דאטה, וידאו והדור ה-5.

ומה לגבי השוק המקומי?

אני משתדל לעסוק בטור הנ"ל בחדשנות והזדמנויות צמיחה שיש לתת להן משקל יתר בתיק ההשקעות שלנו, אבל חדשנות היא כנראה הסיבה האחרונה להשקיע בסקטור הטלקום המקומי. בעוד החברות בחו"ל חולמות על רשת מדור 5 ומודלים כלכליים חדשניים, החברות המקומיות מתפללות למיזוג, קריסה של אחת המתחרות, והעלאת מחירים כפויה (מחיר מינימום). איכשהו בדרך נס, נראה שתפילותיהן עשויות להיענות. במשרד התקשורת הפנימו כי התחרות בשוק מקומי גדולה על הפוטנציאל שלו ומקימים צוות חרום להתמודד הכשלים בענף והחשש להידרדרות תשתיתית פיגור טכנולוגי ופגיעה בחדשנות. התמחור של המניות אמנם זול במיוחד, אבל הוא משקף את המציאות הבעייתית של החברות המקומיות ואם להסתכל למציאות בעיניים, השינוי יגיע, אבל זה ייקח זמן. 

הכותב הוא האסטרטג הראשי של בית ההשקעות אלומות. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.