רשות החשמל על הסכם הפשרה: חברת החשמל פעלה כמיטב יכולתה

בתמורה להתחייבות לקבל 500 מיליון דולר על-פני 8.5 שנים תוותר חברת החשמל על פסק הדין המזכה אותה בפיצויים על-סך 2.36 מיליארד דולר • בעקבות חשיפת "גלובס" התברר כי ההסכם אושר בדירקטוריון חברת החשמל ב-31 לינואר אך פורסם בעיכוב ניכר

יו"ר חברת החשמל, יפתח רון-טל / צילום: איל יצהר
יו"ר חברת החשמל, יפתח רון-טל / צילום: איל יצהר

רשות החשמל "מתרשמת שחברת החשמל פעלה לפי מיטב יכולתה והכלים שעמדו לרשותה לקראת החתימה על הסכם הפשרה", כך מפרסמת היום הרשות בעקבות חשיפת הסדר הפשרה בין חברת החשמל חברות הגז המצריות.

ההסכם קובע כי בתמורה להתחייבות לקבל 500 מיליון דולר על-פני 8.5 שנים תוותר חברת החשמל על פסק הדין המזכה אותה בפיצויים על-סך 2.36 מיליארד דולר (בערכים מהוונים). בעקבות חשיפת "גלובס", התברר כי ההסכם אושר בדירקטוריון חברת החשמל ב-31 לינואר אך חברת החשמל עיכבה את פרסום הידיעה בנימוק שהדבר יביא ל"סיכול ההסכם המתגבש".

אתמול הבהירה דוברת חברת החשמל, כי "לא נחתם עדיין שום הסכם עם חברות הגז המצריות", והוסיפה כי "בכל מקרה ההסכם, אם וכאשר ייחתם, כולל תנאי מתלה של אישור רשות החשמל שיינתן רק לאחר קיום שימוע ציבורי".

רשות החשמל אמורה לאשר את הפשרה משום שהכסף אמור לחזור לצרכני החשמל, פיצוי על התייקרות תעריפי החשמל בכ-30% בשנים 2012-2015.

כעת מתברר כי כבר קודם לאישור ההסכם בדירקטוריון פנתה חברת החשמל לרשות החשמל על-מנת לקבל את חוות דעתה לגבי ההסכם המתגבש. מליאת רשות החשמל שדנה בהסכם ב-21 לינואר קבעה כי היא "מתרשמת שהחברה פעלה לפי מיטב יכולתה והכלים שעמדו לרשותה לקראת החתימה על הסכם הפשרה". בהודעת הרשות נאמר כי "לצד אמירה כללית זו, הרשות העירה כבר בשלב מקדמי זה מספר הערות עקרוניות המתייחסות לגוף ההסכם".

חשוב להדגיש כי החלטת המליאה התקבלה רק על-סמך המסמכים שהציגה לה חברת החשמל והיא איננה פרה-רולינג אלא התרשמות ראשונית ולא מחייבת. בהמשך פנתה חברת החשמל גם לרשות החברות הממשלתיות - וזו ביקשה לערוך דיון חוזר בדירקטוריון חברת החשמל לאחר שהשתכנעה כי ההחלטה לאשר את ההסכם התקבלה על-בסיס חוות דעת חלקיות.