גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

סוזוקי ג'ימני: לחשוב בתוך הקובייה ומחוץ לקופסה

סוזוקי ג'ימני החדש הוא כלי שאין לו מתחרים, לפחות בישראל ● הוא משלב ממדים של מכונית מיני עירונית יחד עם יכולות שטח מקצועיות ● למרות פשרות לא מבוטלות בשימושיות, קשה שלא להישבות בקסמיו

כלי הרכב מתכנסים בשנים האחרונות למכנה משותף גלובאלי, בטוח וידידותי של עיצוב, ממדים ותכלית. לפיכך, כשאנו נתקלים בכלי חריג ושובר מוסכמות כמו סוזוקי ג'ימני, חובה עלינו להתעכב לרגע על הרקע הגיאוגרפי והתרבותי בו צמח.

יפן, למרות תדמיתה התעשייתית האורבנית, כוללת לא מעט שטחים חקלאיים וכשני שלישים משטחה מיוערים. תוסיפו לכך מזג אוויר בלתי סלחני בחורף, פוטנציאל מתמיד לאסונות טבע - מטייפונים ועד רעידות אדמה וצונאמי - וצפיפות תנועה בלתי נסבלת בערים, ותקבלו ביקוש גנרי ל"רכב הישרדות רב תכליתי". כלי שהוא זעיר מספיק כדי לתמרן בג'ונגל העירוני וקשוח, אבל עביר ואמין מספיק כדי לצלוח שלג עמוק, שטחי פרא ואסונות טבע. כל האמור לעיל נכון גם להודו, שהיא שוק הייצוא מספר 1 של סוזוקי בעולם.

סוזוקי ג'ימני -

הג'ימני גם משקף, בצורה די מוקצנת, את החיבה המסורתית שרוחשים היפנים לצורות גיאומטריות מינימליסטיות, שמנצלות למקסימום את חלל הפנים ובמיוחד קוביות. לרכב יש דפנות זקופות; יחידת גריל-פנסים כמעט אנכית שבמרכזה פנסים עגולים בנוסח ג'יפ רנגלר של פעם; פגושים וחיפויים גלגלים זוויתיים וקשוחים; שמשות צד רבועות וזקופות; וגג ומכסה מנוע שמותקנים בזווית אופקית מספיק כדי לתפקד בתור שולחן פיקניק - גם תוך כדי נסיעה.

כל זה דחוס בתוך מרכב קצר ב-9 סנטימטרים מפיאט 500, אבל גבוה יותר ממאזדה CX5. התוצאה הסופית היא מראה ספק תעשייתי, ספק צבאי, ספק וינטג', שמקטב את דעות הצופים וחוצה קבוצת גיל ומגדר. יש כאלה שנשבים לחלוטין בקסם הנאיבי של הרכב הזה שנראה כמו גרסה מוגדלת של צעצוע ילדים. אחרים פשוט לא מצליחים להבין את הרעיון. אבל גם אלה וגם אלה עוצרים, מסתכלים ולעיתים קרובות מחייכים. לא עניין של מה בכך ברחוב הישראלי.

גם תא הנוסעים לא מנסה להחניף לשום מכנה משותף. סף הכניסה דורש דילוג קל, ומציב את הנהג והנוסעים בעמדת תצפית גבוהה מעל הכביש, שמאפשרת ליצור קשר עין עם נהגים מופתעים של כלי רכב גדולים ויקרים בהרבה. העיצוב הקוביסטי (סגנון אמנותי שהופיע בצרפת בתחילת המאה העשרים) ממקסם את תחושת מרווח הפנים, כאשר הגג הגבוה והדפנות הזקופות מספקים מרחב מכובד לראש ולכתפיים, אפילו ליושבים בצמד המושבים מאחור. את האשליה מעצים מערך פיקוד קומפקטי, שכמעט לא גוזל מרחב ברכיים, ומשטחי זכוכית ענקיים.

מרחב הרגליים נסבל ליושבים מאחור, אבל מובן שיש פשרות. ריפוד המושבים האחורי די מזערי, ואילו תא מטען סמלי בנפח של 85 ליטר מאלץ את הנהג לבחור בין הסעת נוסעים מאחור לבין שינוע מטען. קיפול המושב האחורי מפנה נפח הגיוני יותר למטען, אם כי הדלת האחורית הגדולה, שנפתחת הצידה ולא למעלה, מגבילה את שימושיות ההטענה והפריקה בתנאים עירוניים צפופים.

מתאים גם לג'ונגל וגם לעיר

התא מרגיש הרבה יותר איכותי ומאובזר מאשר בדורות הקודמים, ובדגם האוטומטי יש אפילו מערך מערכות סיוע לנהיגה, מערכת מולטימדיה עם מסך גדול ובאופן מפתיע גם חימום למושבים הקדמיים. חומרי הדיפון הפלסטיים נראים עמידים מספיק לקרצוף עם צמר ברזל, ויש בתא מספיק ידיות אחיזה בולטות לנוסעים.

הידיות הללו חיוניות, כי מתחת לעיצוב הנאיבי נמצאת עז הרים קשוחה. המפרט לא יבייש כלים גדולים ומקצועיים. הוא כולל שלדת סולם; שני סרנים קשיחים וחסונים; מתלים ארוכי מהלך; מערכת תמסורת מקצועית, שכוללת אופציה להנעה אחורית (ברירת מחדל), כפולה או הילוך כוח לזחילה טכנית; זוויות גישה/נטישה מרשימות ומרווח גחון של 21 סנטימטרים.

אפילו במצב התקני, היישר מפס הייצור וללא ערכת מיגון ושאר שיפורים שחביבים על עדת מעריצי הג'ימני, הכלי צלח כל מה שזרקנו לפניו, מתחתיו ומעליו - החל מבוץ דביק ועד שבילי עיזים מסולעים, משעולים צרים ומיוערים ועליות וירידות בשיפועים מפחידים.

הפינות החדות של המרכב ונקודת התצפית הגבוהה מספקים שליטה ברמת דיוק כירורגית בנעשה מסביב לרכב, ולמרות העובדה שהספק המנוע צנוע והמומנט אפילו צנוע עוד יותר, די בהם כדי להעניק ל-1.1 הטון היפניים תנופה מספיקה בעליות טכניות. ייתכן שהכוח לא יהיה מספיק לצליחת דיונות עמוקות, אבל איפה נותרו עוד דיונות.

סוזוקי הקצתה לא מעט משאבי הנדסה כדי לנטרל את הקופצנות הידועה לשמצה של מתלי הג'ימני לדורותיו. ספיגת הזעזועים שלו היא עדיין לא ברמה של רכבי "קרוסאובר" מודרניים או של הרנגלר החדש, אבל הנוחות על שבילי עפר ומהמורות נסבלת.

הכלי גם נוח בהחלט ברחובות העיר, כל עוד לא פוגשים ברמפות הרעדה עירוניות ישראליות ששולחות את הנוסעים ואת מטענם בכיוון התקרה. זהו גם כלי הישרדות מרשים לג'ונגל האורבאני, עם קוטר סיבוב קטן דיו לביצוע פניות פרסה ברחוב צר, ממדים שמאפשרים להשתחל לכל חריץ חניה פנוי ויכולת לטפס בקלילות על מדרכות ואיי תנועה, ששום נהג קרוסאובר שפוי לא יעז להתקרב אליהם.

תבחרו: מהירות או תחושת ביטחון

התיבה האוטומטית מסתפקת בארבע מהירויות בלבד (עוד יש דברים כאלה מסתבר), אבל היא חלקה למדי, ולמרות נתון תאוצה מעורר פיהוק של 15.5 שניות מאפס ל-100, תגובת הדוושה במהירויות עירוניות זריזה למדי. מי שיתעלם מהמחאות הקולניות של המנוע בסל"ד גבוה, יהיה מסוגל לשמור על מומנטום נסבל גם בעליות תלולות.

מנגד, שילוב של בסיס גלגלים מזערי, מתלים ארוכי מהלך, צמיגים דקיקים ומרכז כובד גבוה, מכתיב התנהגות כביש מאתגרת. ההיגוי קליל מאוד, ובפניות הדוקות הכלי מפגין נטיות אימתניות "כמו פעם". מקדם גרר אווירודינמי של לבנת בניין מתורגם לרגישות רבה לרוחות צד על הכביש המהיר, ובסוף השבוע הסוער בו נערך המבחן הרגשנו חוסר ביטחון גם ב-110 קמ"ש ונאלצנו לתקן את ההיגוי ללא הרף. שילוב להנעה כפולה-קבועה שיפר את תחושת הביטחון, אך הגביל עוד יותר את המהירות.

קצת קשה לשפוט את את הג'ימני על פי הקריטריונים המקובלים בתעשיית הרכב של ימינו. יש לו חסרונות דינמיים שכבר נעלמו מהתעשייה המודרנית, אבל הוא רכב ייחודי ובעל אישיות שמציע יתרונות לא מבוטלים לקהל עירוני אופנתי. הוא ישרת בנאמנות גם חקלאים וחובבי טיולי שטח רציניים. חבל רק שהמחיר, 135 אלף שקל לדגם האוטומטי, יותיר מאחור הרבה ממעריציו המושבעים שימשיכו לרכוש ולשפר את הדורות הקודמים. 

מתחרים

דאצ'יה דאסטר 4X4

120 אלף שקל עולה גרסת ההנעה הכפולה של דאצ'יה דאסטר, שמגיעה עם מנוע טורבו דיזל ותיבה ידנית בלבד. זהו רכב משפחתי גדול ומרווח, עם תא מטען בנפח מכובד, מערכת הנעה כפולה חסונה ומרווח גחון סביר. יכולות השטח של הרכב מכובדות, אם כי לא לגמרי מקצועיות, והמנוע מספק 109 כ"ס והרבה מומנט

סובארו XV

139 אלף שקל לפני מבצעים והנחות עולה גרסת הבסיס של סובארו XV 1.6 ליטר. הרכב מציע מרכב מרווח ונוח וכושר העמסה גדול לצד מרווח גחון של 22 ס"מ והנעה כפולה-קבועה מוכחת מבית סובארו. יכולות השטח לא מבוטלות, למרות העדר הילוך כוח, ובמחיר הזה מקבלים מנוע 1.6 בנזין עם 114 כ"ס ותיבה רציפה

פורד "אקוספורט"

הקרוס-אובר העירוני של פורד, שעשוי להגיע אלינו בהמשך השנה, מיוצר בהודו, נמתח לאורך של 4.1 מ' בלבד וניצב על בסיס גלגלים באורך 2.52 מ'. יש לו תא נוסעים מודרני לארבעה, שלל מערכות בטיחות ומנוע 3 צילינדרים טורבו-בנזין בנפח 1 ליטר, שמייצר 125 כ"ס ומשודך לתיבה אוטומטית. קיים גם דגם עם הנעה כפולה

עוד כתבות

מוחים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה משתלטים על בניין המילטון שבתוך הקמפוס / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

רימוני הלם ומעצרים: המשטרה פינתה את המפגינים באוניברסיטת קולומביה

לבקשת ההנהלה, שוטרים פינו את ההיכל שבו התבצרו המפגינים ואת המאהל שהוקם על המדשאה • כ-100 מהמפגינים נעצרו בעימותים והמשטרה השתמשה ברימוני הלם כדי לפזר את המוחים • ההנהלה ביקשה מהמשטרה להישאר בקמפוס בשבועיים הקרובים

נתב''ג. חברות התעופה הבינ''ל מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על דחייה נוספת בהפעלת הקו לארה"ב, והיצע הטיסות הישירות ליעדים רחוקים נותר כמעט בבלעדיות חברות התעופה הישראליות ● ובזמן שהמחירים ממריאים, בענף חוששים: "אין פוטנציאל להגברת הטיסות הישירות עד שהתמונה תתבהר"

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

רחפן של חברת DJI הסינית / צילום: ap, Shizuo Kambayashi

אחרי טיקטוק, ארה"ב בדרך לחסום את פעילות ענקית הרחפנים הסינית

הצעת חוק חדשה קוראת לחסום את הגישה של חברת DJI הסינית לתשתיות התקשורת בארה"ב, מחשש לריגול ● הערכה: המהלך יקפיץ את מחירי הרחפנים בארה"ב, המשמשים בעיקר חקלאים

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

שוטרים פורצים לבניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: ap, Cliff Owen

המשטרה משחררת את אוניברסיטת קולומביה, וטראמפ משחרר את לשונו

כיבוש קמפוס האוניברסיטה הניו יורקית בידי פרו–פלסטינים הסתיים, לאחר שבין המוחים התגלתה נוכחות של "מהפכנים מקצועיים" ● האלימות בקמפוסים תועיל לדונלד טראמפ, המוביל בסקר האחרון בהפרש ניכר, וחושף בגלוי את הבוז והטינה שלו כלפי ישראל וכלפי נתניהו

אייל רביד / צילום: עומר וידר

שימוע לפני הגשת כתב אישום למנכ"ל ובעלי ויקטורי אייל רביד בפרשת תיאום המחירים

רשות התחרות זימנה את אייל רביד, מנכ"ל ובעלי רשת ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום, וזאת בגין התבטאויות פומביות שבאמצעותן ניסה להגיע להסדרים להעלאת מחירים

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

איורים: גיל ג'יבלי

הכירו את המנכ"ל שהרוויח השנה 50 מיליון דולר, במזומן

שמונה מנכ"לים ישראלים בחברות הנסחרות בוול סטריט קיבלו אשתקד תגמול של מעל 10 מיליון דולר ולעתים הרבה יותר ● מי המנכ"ל שקיבל כ־50 מיליון דולר במזומן, מדוע אחר העדיף לקבל הכול במניות, ולמה עלות העסקתו של אמנון שעשוע במובילאיי נחתכה דרמטית?

כוחות צה''ל על הגבול עם רצועת עזה / צילום: ap, Tsafrir Abayov

דיווח: אם לא יהיו תקלות - הקמת הרציף ההומניטרי בעזה תושלם כבר ביום שישי

מקורות פלסטינים: מחבל מרכזי בגדוד טולכרם נורה למוות בידי המנגנונים של הרשות • הרמטכ"ל קיים הערכת מצב בגבול לבנון יחד עם מפקד פיקוד צפון • שני בתים נפגעו ישירות מנ"ט בשתולה שבגליל המערבי, נזק כבד נגרם • ראש תוכנית האו"ם לסילוק מוקשים: "כמות הטילים בעזה שלא התפוצצו מאז 7 אוקטובר - לא נראתה מאז מלחמת העולם השנייה" ● עדכונים בולטים

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

פאוול שולל העלאת ריבית נוספת ומרגיע את המשקיעים

הריבית בארה"ב נותרה על שיעור של 5.5% בהתאם לציפיות ● על פי ההערכות, הנתונים הכלכליים החיוביים בארה"ב לצד האינפלציה הדביקה, מרחיקים את הסיכויים להפחתת ריבית בטווח הקרוב ● פאוול הדגיש כי הנתונים הכלכליים לא נתנו לפד את הביטחון להוריד את הריבית אך שולל אפשרות להעלאת ריבית

גלנט, נתניהו והלוי / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמוס בן גרשום-לע''מ, AP

צווי מעצר בינלאומיים לראש הממשלה והרמטכ"ל: האם התרחיש הזה אפשרי ומה המשמעויות

בישראל מביעים חשש שבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג יוציא צווי מעצר נגד בכירים בשלטון הישראלי, ובראשם ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל ● מהן הסכנות שבהוצאת צווים כאלה, באילו מדינות הם עלולים להיעצר, ומי ההרכב שיקבל את ההחלטה ● גלובס עושה סדר

מה הפיל את מטבע הביטקוין? / צילום: Shutterstock

צניחה של 22% מהשיא: מה הפיל את מטבע הביטקוין באפריל?

מספר אירועים טלטלו את מטבע הקריפטו הגדול בעולם בחודש אפריל ● התחממות האינפלציה בארה"ב, גזר הדין של מנכ"ל בייננס לשעבר ואירוע החצייה הן רק חלק מהם ● מה הוביל לנפילת מטבע הקריפטו הגדול, ומי עוד מושפע מכך?

יוסי אברהמי / צילום: איל יצהר

שוק ההנפקות חוזר? הקבלן יוסי אברהמי רוצה להנפיק ולגייס 200 מיליון שקל

אברהמי מבקש להנפיק את חברת הבנייה למגורים שהקים לפי שווי של מיליארד שקל לפני הכסף ● לחברה צבר של אלפי דירות לבנייה עתידית והון עצמי של כ-600 מיליון שקל ● במידה ותצליח, זו תהיה הנפקת הנדל"ן השלישית השנה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, Shutterstock

הסימנים מצטברים: האינפלציה בארה"ב עקשנית במיוחד

סימנים על כך שהאינפלציה בארה"ב עיקשת במיוחד ממשיכים להכביד על שוק המניות האמריקאי ● באפריל המגמה החריפה, כשהמדדים המובילים רשמו חודש גרוע במיוחד ודוחות חברות הענק הצביעו על התקררות במכירות ● כלכלנים: תסריט שבו האינפלציה תחזור ליעד בלי פגיעה חדה בצמיחה או בתעסוקה רחוק מאוד

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

צ'אט AI מסתורי מטריף את הרשת, והעקבות מובילות לסם אלטמן

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: עומר וידר, כדיה לוי

התקדים של רשות התחרות: הציטוטים שסיבכו את אייל רביד, ומי עשויים להיות הבאים בתור?

שנתיים לאחר שנחשפה פרשת תיאום המחירים, רשות התחרות החליטה לזמן את אייל רביד, מנכ"ל ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום ● לראשונה ובאופן תקדימי, קמעונאי מועמד לדין על בסיס התבטאויות בתקשורת ● בשבועות הבאים צפויות להתקבל החלטות לגבי עוד בכירים

סניף של שופרסל / צילום: Shutterstock

רגע אחרי הפסח: שופרסל שלחה לכמאה עובדים מכתבי פיטורים

לא מדובר בהפתעה מבחינת העובדים, שלא מעט מהם תיארו בתקופה האחרונה כי הם חוששים למשרותיהם ● רק אתמול הודיע המשנה למנכ"ל ניצן גולדברג על עזיבתו את החברה

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

סקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה