מתקרבת לירח: התמרון הקריטי של החללית "בראשית" עבר בהצלחה

התמרון הערב אפשר לחללית להילכד בכוח המשיכה של הירח ולהתחיל להקיף אותו לקראת הנחיתה • על פי כל המדדים התמרון עבר בהצלחה, אך צוותי התעשייה האווירית ו-SpaceIL יוכלו לדעת בוודאות רק בעוד כמה שעות

שיגור בראשית \ צילום מסך מ-SpaceX
שיגור בראשית \ צילום מסך מ-SpaceX

החללית הישראלית "בראשית" של עמותת SpaceIL והתעשייה האווירית ביצעה היום את תמרון "לכידת הירח", שנחשב לקריטי עבור הצלחת המשימה שלה לנחות על הירח ביום חמישי ב-11 באפריל. התמרון איפשר לחללית להילכד בכוח המשיכה של הירח ולהתחיל להקיף אותו לקראת הנחיתה. ככל הנראה על פי כל המדדים התמרון עבר בהצלחה, אך צוותי התעשייה האווירית ו-SpaceIL יוכלו לדעת בוודאות רק בעוד כמה שעות אם החללית אכן נלכדה על ידי הירח.

עד כה החללית הקיפה במסלולים אליפטיים את כדור הארץ, במהלכם בוצעו מספר תמרונים שהרחיקו אותה מכדור הארץ. התמרון האט את מהירות החללית, בשונה מהתמרונים האחרים שהאיצו את מהירותה של החללית, כדי לאפשר לירח ללכוד אותה. האטת החללית נעשתה ממהירות של 8,500 קמ"ש למהירות של 7,500 קמ"ש ביחס לירח. אם ההאטה לא הייתה מתבצעת כראוי, החללית הייתה עלולה לברוח מכוח הכבידה של כדור הארץ והירח ולהיכנס אל מסלול לא רצוי מסביב לשמש.

בראשית עברה עד כה כ-5.5 מיליון ק"מ במסעה וצפויה לעבור עוד כמיליון ק"מ בהקפות סביב הירח עד לנחיתה המיוחלת. 

עידו ענתבי מנכ"ל SpaceIL הסביר במסיבת העיתונאים הערב כי בנחיתה עצמה שצפויה לקרות בעוד שבוע יהיו מספר שיקולים עבור החללית במציאת מיקום הנחיתה, שצריך להיות על קרקע שטוחה שלא התחממה מהשמש. תהליך הנחיתה עצמו יקרה בצורה אוטונומית והחללית תסתייע בסנסורים. ענתבי הדגיש כי בנחיתה צפויים סיכונים רבים מאחר שלבראשית אין מערכות יתירות, וכל רכיב כמו מנוע החללית או אחד הסנסורים שעלולים להפסיק לעבוד יביאו לכשלון הנחיתה.

עופר דורון, מנהל מפעל חלל בתעשייה האווירית אמר כי הנחיתה צפויה כרגע לשעה 23:00 ביום חמישי, אך השעה עשויה להשתנות בעקבות המסלול שהחללית תעשה בשבוע הקרוב. דורון הוסיף כי בשבוע הקרוב החללית צפויה לבצע חמישה תמרונים נוספים לקראת הנחיתה.