עסקת הענק של קוקה-קולה ישראל בדרום אפריקה מתקרבת: אושרה בדירקטוריון קלובר ברוב גדול

למעלה מ-99% מבעלי המניות תמכו בעסקה לרכישת החברה שעוסקת בייצור חלב ומיצים • כעת ממתינה העסקה לאישורים רגולטוריים בדרום אפריקה, ביניהם מהרשות לתחרות - מה שצפוי לקחת כמה חודשים לפחות

ארן אלסנר, מנכ"ל פעילות חו"ל בחברה המרכזית / צילום: איל יצהר
ארן אלסנר, מנכ"ל פעילות חו"ל בחברה המרכזית / צילום: איל יצהר

עסקת הענק של קוקה-קולה ישראל בדרום אפריקה מתקרבת. כחודשיים לאחר שהחברה המרכזית, שמוכרת יותר לציבור כבעלים של קוקה-קולה ישראל ושל מחלבת טרה, הגישה הצעה לרכישת השליטה בחברת המזון הדרום-אפריקאית קלובר, אישר דירקטוריון החברה את העסקה ברוב מוחץ - עם תמיכה של למעלה מ-99% מבעלי המניות. 

קלובר היא חברה שעוסקת בייצור חלב ומיצים, מעסיקה כ-8,000 עובדים, ובבעלותה כ-13 מפעלים ברחבי דרום אפריקה.

כעת ממתינה העסקה לאישורים רגולטוריים בדרום אפריקה, ביניהם מהרשות לתחרות - בדיקה שעשויה להימשך כמה חודשים. לפי לוח הזמנים המתוכנן שנשלח לבעלי המניות בסוף פברואר, החל מ-15 במאי קלובר לא תיסחר יותר בבורסה בדרום אפריקה ובבורסה בנמיביה.

ברימסטון עדיין בוחנת את השתתפותה

בתוך כך, ברימסטון, אחת השותפות של החברה המרכזית בעסקה, עדיין בוחנת את השתתפותה בקבוצת המשקיעים שהגישה את ההצעה לרכישת קלובר. נזכיר כי שבוע לאחר הגשת ההצעה נסוגה ברימסטון מהעסקה על רקע הזעם הציבורי שנוצר בעקבות לחץ שהפעילו מתנגדים לעסקה - בראשם ארגון ה-BDS שאיים להחרים את חברת המזון הדרום-אפריקאית על רקע הכוונה של חברה ישראלית לרכוש אותה.

בכל אופן, אם ברימסטון אכן תרצה לצאת בסופו של דבר מהעסקה, היא נדרשת למצוא גורם חלופי שירכוש את חלקה ולקבל את הסכמתן של השותפות האחרות, ביניהן גם החברה המרכזית.

תחזיק ב-60% מהמניות 

בחודש פברואר האחרון הגישה החברה המרכזית לייצור משקאות קלים הצעה לרכישת השליטה בחברה ציבורית בדרום אפריקה יחד עם מספר קרנות שותפות, במסגרת עסקה שמשקפת לחברה הזרה שווי של כ-359 מיליון דולר (כ-1.3 מיליארד שקל). מדובר בפרמיה של כ-25% על שווי החברה ערב ההודעה על העסקה. 

חלקה בעסקה של החברה המרכזית שבשליטת דודי ורטהיים הוא 60% מקבוצת הרכישה. כך שאם העסקה תאושר, החברה המרכזית תחזיק ב-60% ממניות קלובר, שהשווי שלהן במועד העסקה עמד על כ-215 מיליון דולר (כ-780 מיליון שקל). זאת, כאמור, לצד מספר קרנות ולצד גורמים בהנהלת קלובר שמחזיקים אף הם במניות החברה.

בנוסף לעסקה בדרום אפריקה, מחזיקה החברה המרכזית בפעילות ייצור והפצה במספר מדינות נוספות מחוץ לישראל מאז שנות ה-90. פעילות חו"ל של החברה מנוהלת על-ידי ארן אלסנר, והיא כוללת ייצור והפצה בעיקר של בירה במדינות כמו טורקיה, רומניה ואוזבקיסטן.