פרשת ישראל ביתנו: 9 חודשי עבודות שירות לדניאל אלינסון, מנכ"ל עמותת "עזרא" העולמית

דניאל אלינסון הוא הנאשם היחיד במסגרת פרשת נותני השוחד שלא הגיע להסדר טיעון עם הפרקליטות • בנובמבר האחרון הוא הורשע בכך שנתן שוחד לסגנית שר הפנים לשעבר פאינה קירשנבאום ומקורביה, בתמורה להעברת כספים קואליציוניים לעמותות

דניאל אלינסון / צילום: שלומי יוסף
דניאל אלינסון / צילום: שלומי יוסף

משפט נותני השוחד בפרשת 242, המכונה "פרשת ישראל ביתנו", הגיע לסיומו: השופט צבי גורפינקל מבית המשפט המחוזי בתל-אביב גזר היום (ב') על דניאל אלינסון, מנכ"ל עמותת "עזרא" העולמית - שהורשע בריבוי עבירות של מתן שוחד וזוכה מעבירות של הלבנת הון - 9 חודשי מאסר בפועל שירוצו בדרך של עבודות שירות. אלינסון הוא הנאשם היחיד במסגרת פרשת נותני השוחד שלא הגיע להסדר טיעון עם הפרקליטות. 

בגזר הדין ציין השופט גורפינקל כי אילו נדרש היה לגזור על אלינסון מאסר מאחורי סורג ובריח, "הייתה ידי רועדת בחתימתי על גזר דין שכזה, שכן מקומו של הנאשם כאמור איננו בבית הסוהר". גורפינקל הוסיף כי בשיקול כולל של כל הנסיבות, ולאחר ששוכנע כי "הנאשם אכן תם וישר ואולם נפל קורבן למעלליה של פאינה קירשנבאום שהפילה אותו בפח, אף שהנאשם היה מודע והיה חייב היות מודע לפליליות שבמעשיו, הגעתי למסקנה כי מאסר בפועל בן 9 חודשים שירוצה בעבודות שירות עונה על מטרות הענישה ומספק את התכלית של הענישה".

השופט גורפינקל ציין בסוף גזר דינו כי "נראה לבית המשפט" שלמרות הרשעתו של אלינסון, העובדה שלא ירצה מאסר בתוך כותלי בית הסוהר, אלא רק בעבודות שירות, תאפשר לרשם העמותות להמשיך ולהרשות לו להמשיך ולשמש כמנכ"ל "עזרא" העולמית. זאת, לאור העבודה שאלינסון "מקדיש את חייו ואת כל מרצו וכוחותיו לקידום מטרות העמותה של הגשמת הציונות ופיתוח הארץ".

השופט גורפינקל הדגיש כי הוא סמוך ובטוח שאלינסון לא ייכשל בביצוע עבירות דומות בעתיד.

פאינה קירשנבאום בבית המשפט / צילום: שלומי יוסף
 פאינה קירשנבאום בבית המשפט / צילום: שלומי יוסף

הורשע במתן שוחד לפאינה קירשנבאום

בחודש נובמבר האחרון הורשע אלינסון בכך שנתן שוחד לסגנית שר הפנים לשעבר פאינה קירשנבאום ומקורביה, בתמורה להעברת כספים קואליציוניים לעמותות. השופט קבע כי אלינסון פעל כשהוא יודע שהוא עובר על החוק ונותן שוחד לקירשנבאום. "אין אפשרות לראות בכספים שהעביר אלינסון אלא ככספי שוחד", ציין.

לדברי השופט, "התביעה הוכיחה קיומו של קשר פלילי בין אלינסון לקירשנבאום, לפיו הוא יקבל כספים קואליציוניים מקירשנבאום ובתמורה יממן לה הוצאות אישיות בגובה 50% מהסכום שהתקבל". מימון זה, קבע השופט, נעשה באמצעות מימון טיסות של קירשנבאום ומשפחתה, רכישת מוצרים אלקטרוניים, מימון סקר ברוסיה והעסקת בנה של קירשנבאום, תמיר. סך כספי השוחד שהעביר אלינסון עמד על כ-92 אלף דולר.

אלינסון עמד בראש עמותות "עזרא העולמית" ו"עזרא ארצות-הברית", שהן עמותות הפועלות בקרב יהודים דוברי רוסית המתגוררים בארה"ב במטרה לקרבם לערכי היהדות ולעודד אותם לעלות לישראל. השופט גורנפיקל זיכה כאמור את אלינסון מעבירות הלבנת ההון שייחסה לו התביעה, אך הרשיע אותו בשורת עבירות שוחד, כשהוא דוחה בזו אחר זו את טענותיו של אלינסון לפיהן הכספים שהועברו לקירשנבאום ומשפחתה היוו חלק מפרויקט משותף עליהם עבדו.

בהכרעת הדין ציין גורפינקל כי בתחילת שנת 2010 הציעה קירשנבאום לאלינסון כי היא תדאג שעמותת "עזרא"  העולמית תקבל תקציבים למימון פעילותה, ובתמורה לכך דרשה כי מחצית מהתקציבים שיועברו לעמותות "עזרא" יועברו לרשותה לטובת מפלגת ישראל ביתנו. פרקטיקה זו כונתה בהכרעת דין "החזרת הכספים", והיא למעשה פעולת מתן השוחד מצדו של אלינסון. גורפינקל ציין בהכרעת הדין כי אלינסון הסכים לדרישה זו.

*** חזקת החפות: פאינה קירשנבאום לא הורשעה בכל עבירה במסגרת פרשת ישראל ביתנו. במהלך המשפט טוענת קירשנבאום לחפותה, וכל עוד היא לא הורשעה, היא זכאית ליהנות מחזקת החפות.