גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לשנות את המציאות: 4 פיתוחים המסייעים לאנשים עם מוגבלויות

הטכנולוגיה מכניסה לחיינו המצאות ופיתוחים שיכולים להפוך את חייהם של אנשים עם מוגבלויות לטובים יותר ● כמו, למשל, כיסא רובוטי המאפשר למשותקים להתנייד בעמידה ועוד

הכתבה בשיתוף Together

לבני אדם בריאים, ללא מוגבלות כלשהי, קשה לעיתים לתפוס עד כמה מורכבים החיים עבור נכים ואנשים עם מוגבלויות. זה מתחיל בקושי בביצוע פעולות שעבור רובנו נחשבות מובנות מאליהן, ומתבטא כמעט בכל תחומי החיים - החל בקבלה לעבודה ועד התניידות באוויר הפתוח. לעיתים קרובות הקושי עבור אנשים עם מוגבלויות, בייחוד כאלה המתמודדים עם מגבלה משמעותית, גדול כל כך עד שחלקם בוחרים לעיתים להישאר בבית ולוותר על פעילות, מחוצה לו, אף אם שכיחה והכרחית.

אם מחפשים את נקודת האור בנושא, הרי שהיא שרירה וקיימת, לשמחת כולנו: בשנים האחרונות הטכנולוגיה מציעה מגוון לא מבוטל של המצאות ופיתוחים שיכולים לשנות לחלוטין את היום-יום של אותם אנשים עם מוגבלויות. לכמה מהן יש פוטנציאל להפוך את חייו של הנכה - גם כזה הנעזר בכיסא גלגלים, לדוגמה - לעצמאיים יותר. הנה ארבע פיתוחים שכאלה:

Open Sesame
לשלוט בסמארטפון בעזרת תנועות ראש בלבד

רבים מן האנשים עם מוגבלויות לא מסוגלים לשלוט בסמארטפון מבוסס מגע מסיבות שונות - בין אם בשל פגיעה הקשורה במוטוריקה עדינה של הידיים ובין אם בשל נכות הנובעת ממוגבלות נרחבת יותר. על כן, נבצרת מהם המסוגלות לבצע פעולות באמצעות הסמארטפון שלהם וזאת על אף שכיום מדובר בכלי הנחוץ לשימוש יומיומי.

חברת Sesame Enable פיתחה בדיוק עבור אנשים אלו את אפליקציית Open Sesame, אשר מאפשרת גם להם לשלוט בסמארטפון באופן מלא - בלי לגעת בו: ההפעלה מבוססת על תנועות ראש ועיניים בלבד, וכך יכולה להתאים גם לנכים המשותקים מהצוואר ומטה. למעשה, הפיתוח הזה מקיף כל כך, עד שניתן לבצע באמצעותו כל פעולה בסמארטפון, ולשלוט בכל אפליקציה הקיימת בו.

בבסיס פעולתה של האפליקציה טמונה טכנולוגיה, המאפשרת מעקב אחר כל אובייקט שמופיע מולה - בין אם זה איבר גוף ובין אם זהו חפץ מסוים. טכנולוגיה זו מתבססת אך ורק על משאביה של מצלמת המכשיר, ולכן היא נחשבת פשוטה לשימוש ולהתקנה.

UPnRIDE
הכיסא שמאפשר לאנשים עם מוגבלות בניידות לעמוד ולנוע

כיסא ה-UPnRIDE הוא כיסא רובוטי אשר מאפשר לנכים בכיסא גלגלים, גם כאלו המשותקים מהצוואר ומטה, להתנייד באופן מלא ובעמידה במרחב העירוני. באמצעות הכיסא הייחודי יכול המשתמש הנכה לעמוד על הרגליים (או לשבת אם רצונו בכך) ולנוע גם מחוץ לבית. כל זאת בעוד גופו מאובטח בעזרת חגורות חזקות.

"מדובר בכיסא גלגלים המאפשר להתנייד במצב עמידה בבית ומחוצה לו, הוא מעניק יציבות טובה וחופש לנכה - בכך שהוא יכול לעמוד ולנוע בכל מקום בסביבה האורבנית", מסביר מנכ"ל חברת UPnRIDE רובוטיקס, אורן תמרי, האחראית על המוצר. "אדם המשתמש בכיסא ה-UPnRIDE יכול להתנייד בעמידה ברחוב או בתוך מבנים, לנסוע על משטחים לא אחידים, להתגבר על מכשולים או על 'באמפִּים', להתקדם על שטיחים או על דשא, בעליות, בירידות, בשיפועים - כולל שיפועי צד ועוד. מהירות הנסיעה של הכיסא היא שישה קמ"ש, בהתאם לתקן, והמעבר לישיבה בו מהיר ופשוט למדי. למעשה, גם כאשר הכיסא נמצא במצב ישיבה הוא נחשב למתקדם מאוד בהשוואה לכיסאות הגלגלים האחרים בשוק".

תמרי גם מציין את נושא הישיבה הממושכת, שידוע כיום כבעייתי מאוד בכלל ובפרט עבור ציבור הנכים. זאת מאחר ואלו בעצם יושבים כל יום, כל היום. מאחר ואין להם אפשרות אחרת. "הישיבה הממושכת בכיסא אינה בריאה ויכולה לגרום לאשפוזים ממושכים ולהוצאות אדירות. המחקרים והספרוּת בתחום מראים כי ברגע שאדם נכה עומד די זמן במשך היום, הבריאות שלו משתפרת משמעותית.

"למעשה, השימוש במכשיר תורם לכולם: הוא מאפשר למי שמוגבל בהתניידות להשתלב בצורה קלה יותר בכל מקום ומספק לו חופש תנועה; הוא משפר את בריאותו, ובכך מקל עליו וגם מפחית בהוצאות הבריאות שלו; בנוסף, בזכות השימוש במכשיר אותו נכה יוכל למצוא עבודה - משימה קשה כשאתה ישוב בכיסא גלגלים. זהו מוצר משנה חיים".

לעמוד המוצר באתר Together>>

בימים אלו ממש נמצא המכשיר רגעים לפני יציאתו לשוק, לאחר השלמת סבב גיוס מוצלח באמצעות מועדון המשקיעים של פלטפורמת ההשקעות Together. לאור הצלחת הסבב, Together תאפשר גם לציבור הרחב להצטרף ולהשקיע בחברה, באמצעות פלטפורמת השקעות ההמונים מבוססות ההון שלה. הפלטפורמה מציעה למעשה לכל אדם להשקיע בסטארט-אפ או במוצר תמורת מניות בחברה המפתחת, במקרה שלנו, בכיסא ה-UPnRIDE.

"מייד כשאושר החוק בנוגע להשקעות המונים, חיפשנו את הגורם שיסייע לנו להציע אפשרות להשקעה במוצר ובחרנו ב-Together", מספר תמרי. הם הבינו מהר מאוד את התועלת של המוצר שלנו, והיום גם אדם מן היישוב יכול להשקיע בנו ולהיות בעל מניות, בלי לשבור קופת חיסכון. Together מספקת לציבור הרחב הזדמנות להיכנס ולהשקיע בעולם הסטארט-אפים".

לדברי אלעד שמש, מנכ"ל Together ואחד המייסדים: "אנחנו מקפידים לבחור בזהירות את המיזמים שאנחנו מקדמים - חשוב לנו שהם יהיו של חברות שנמצאות רגע לפני הפריצה הגדולה, אחרי שכבר ביצעו סבב השקעות מוצלח ועם ניסיון מוכח. UPnRIDE רובוטיקס עמדו בכל הקריטריונים האלו, ובקריטריון חשוב נוסף, שהוא חלק מהקוד האתי שלנו: לבחור בחברות שעושות טוב לעולם, שמפתחות מוצרים משני מציאות ומשפרי איכות חיים. UPnRIDE כבר השלימו סבב גיוס משמעותי באמצעות מועדון המשקיעים שלנו, שהראה את האמון של משקיעים חכמים בחברה. לאור ההצלחה, אנחנו מאפשרים בימים אלו גם לציבור הרחב להשקיע בחברה (גם אם מדובר בסכומי השקעה קטנים יותר) באמצעות פלטפורמת השקעות ההמונים של Together, להפוך לבעל מניות בחברה, ולהיות חלק מהצלחתה".

אלעד שמש, מנכ"ל Together / צילום: Together

Talkitt
תרגום סימולטני למתקשים בדיבור

בחברת Voiceltt, מפתחת ההמצאה המעניינת הזו, טוענים כי כ-1.5% מאוכלוסיית העולם מתמודדים עם בעיות דיבור, עד כדי קושי חמור בהבנה. אלו יכולים להיות חולי פרקינסון, אנשים הסובלים משיתוק מוחין ועוד שלל אנשים עם מוגבלויות שמתקשים בדיבור מסיבות כאלו ואחרות. תוכנת Talkitt מקלה משמעותית על אותם אנשים, בכך שהיא "מתרגמת" את דבריהם לדיבור ברור ועושה זאת באופן סימולטני בכמה שפות. התוכנה מתאימה עצמה לסגנון הדיבור של המשתמש, לומדת אותו ומזהה את תבנית הקול שלו. כך היא יכולה להפיק במהירות פלט קול ברור שכל אדם יכול להבין. בשל היכולות הייחודיות שלה, Talkitt אף יכולה לסייע בתיקון הגייה ומבטאים, לשמש בעתיד כאמצעי טכנולוגי לזיהוי הדיבור של אדם זר או לעזור לילדים לרכוש שפה תקינה.

אבל, כאמור, התוכנה נוצרה במטרה לסייע למתקשים בדיבור. היא מותקנת על המכשיר הנייד, וכל שהמשתמש צריך לעשות הוא לדבר: התוכנה תפעל ברגע שיחל בפעולת הדיבור, ותתרגם בבהירות באופן מיידי את דבריו.

Step-hear
לאפשר ללקויי ראיה להתמצא במרחב

אחת המשימות הקשות ביותר מבחינת לקויי ראיה ועיוורים היא ההתמצאות במרחב הפתוח, במקומות שהם אינם מכירים. אמנם כיום מפוזרים במרחב הציבורי אמצעים שונים שאמורים להקל עליהם, כמו הנחיות קוליות בצמתים מרומזרים וסימונים בולטים על מדרכות - אך אלו לא נמצאים בכל מקום, ואינם מספיקים להתמצאות מלאה.

לעמוד המוצר באתר Together>>

טכנולוגיית step-hear מבקשת לפתור את הבעיה, או לכל הפחות לשפר משמעותית את יכולת ההתמצאות של האדם העיוור במרחב הציבורי: היא מבוססת שלט מיוחד המשדר גלי רדיו אל יחידות של מערכת - שמאות מהן מפוזרות במרחבים הציבוריים. היחידות קולטות את גלי הרדיו, ומשדרות לבעל השלט הנחיות שונות (בשפה מדוברת) בהתאם למקומו ולהגדרות שנקבעו קודם לכן. כך, מתאפשר לו להתמצא ביתר קלות במרחב ולדעת, לדוגמה, היכן מצויים מעברי חציה, או כספומטים, תחנות אוטובוס ועוד.

מערכת זו מגיעה גם בדמות אפליקציה שניתנת להתקנה על גבי המכשיר החכם, ואז שימושה מעט שונה: אם, לדוגמה, בעל הסמארטפון רוצה לדעת מתי קו האוטובוס המבוקש צפוי להגיע, האפליקציה תתריע לו על כך (על פי ההגדרות שנקבעו מראש בעת התקנתה). בנוסף, הנהג באותו הקו, במידה שהטכנולוגיה קיימת אצלו, מקבל מידע על כך שממתין אדם עם מוגבלות בתחנה. אפשרות נוספת היא פתיחתן מבעוד מועד ובאופן אוטומטי של דלתות כניסה לבניינים דרך הסמארטפון.

לכל כתבות המדור השקעות המונים>>

עוד כתבות

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

לאחר הודעת הפרישה של המנכ"ל והתחזיות הפושרות: מניית נייס נופלת בתל אביב

עילם צפוי לפרוש מתפקידו בסוף שנת 2024 וציין כי יהיה "שותף פעיל" בחיפוש אחר מחליפו ● עלות השכר המצטברת של עילם עמדה על כ-125.6 מיליון דולר בין השנים 2014-2023 ● בתוך כך, נייס פרסמה היום דוחות והציגה תחזית פושרת להמשך השנה

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

סמוטריץ' רוצה להחריב את קשרי הסחר עם טורקיה, אך עלול לדרוס הסכם עם האיחוד האירופי

סמוטריץ' הודיע על כוונתו להחיל מכס של 100% ממחירו של כל מוצר המיובא מטורקיה, בנוסף למכסים הקיימים ● המשמעות של המהלך: דריסה של הסכם PAN-EURO-MED CUMULATION שבו חברות ישראל וטורקיה, אבל גם האיחוד האירופי ומדינות נוספות

פיז'ו 408 / צילום: יח''צ

פיז'ו מציגה: קרוס-אובר גדול עם מנוע קטן ומפתיע

למרות הנדסת האנוש החריגה, פיז'ו 508 תעניק תמורה מכובדת למי שמחפש קרוס-אובר מרווח, איכותי, ייצוגי ולא שגרתי

עו''ד ד''ר גיל-עד נועם במהלך הדיון / צילום: Reuters, Yves Herman

ישראל לבית הדין בהאג: משמעות עצירת המלחמה - 132 חטופים ירקבו במנהרות חמאס

אחרי שבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג קיים דיון בבקשה שהגישה דרום אפריקה להוציא צווים להפסקת המלחמה, המשלחת הישראלית השיבה על טענותיה ● המשנה ליועמ"שית למשפט בינלאומי, עו"ד ד"ר גיל-עד נועם, העומד בראש המשלחת: "לקרוא למשהו 'רצח עם' שוב ושוב, לא הופך את זה לרצח עם" ● במהלך הדיון נקראו קריאות ביניים והדיון הופסק למספר שניות

אילוסטרציה: Shutterstock

האתר שהבטיח לעשות סדר ברגולציה לעסקים עלה לאוויר, אבל לא מקיים

רשות האסדרה פרסמה מאגר הכולל רגולציות לעסקים, בהתאם להחלטת הממשלה מ-2021 ● הבעיה: המאגר לא נגיש, וכלל חלק קטן בלבד מכלל הרגולציות על עסקים

שביל הפסגה בהר מירון / צילום: Shutterstock

אזעקות הופעלו הבוקר בגליל בשל חשד לחדירת כלי טיס עוין

אזעקות נשמעו הבוקר בגליל העליון ובאצבע הגליל בשל חשש לחדירת כלי טיס עוין • גופות החטופים יצחק גרלנטר, שני לוק ועמית בוסקילה חולצו ברצועת עזה במבצע מיוחד של צה"ל ושב"כ • ראש הממשלה: "הלב נשבר על האובדן הגדול - נחזיר את כל חטופינו" • ארה"ב הודיעה: החל לפעול הנמל בעזה, משאיות מעבירות סיוע מהרציף לתושבים • עדכונים שוטפים

כוחות איחוד והצלה בזירת תאונה. ''לרענן את מערך הבטיחות בתאגידים'' / צילום: חילוץ והצלה

כך תשפיע הרפורמה בתקנות הבנייה על האחריות לתאונות בענף

הרפורמה מבקשת לשנות את מדרג בעלי התפקידים באתרי הבנייה, כך שתוטל לראשונה אחריות ישירה בדין לבטיחות באתרים על שורת בעלי תפקידים נוספים

עדן גולן בחצי גמר האירוויזיון / צילום: Associated Press, Martin Meissner

אז רוב העולם נגדנו או בעדנו? מסקנות מהמקום החמישי של עדן גולן

האירוויזיון מלמד אותנו פרק חשוב על חוכמת ההמונים מול חוכמת המומחים, ולפיו הקולקטיב יודע יותר טוב ● גם בסוגיית דירוג האשראי של ישראל, האנשים בשטח מיטיבים לתמחר את הסיכונים ● ומה לישעיהו ליבוביץ ולכל זה

מטוס קרב F-15. ''עשרות אם לא יותר כלי חיל האוויר'' / צילום: דובר צה''ל

"התאמנו ליותר מזה": המתקפה האיראנית מעיניים של נווט קרב

כחלק מההכנות לאחד מרגעי השיא של חיל האוויר במלחמה, טייסי הקרב דימו תרחישים של מתקפה מאיראן באמצעות סימולטורים - כך מספר נווט הקרב רס"ן (מיל') א' שנטל חלק ביירוט ● "המאמן מאפשר לתרגל כמה גזרות, יום או לילה"

קית' גיל, התחיל את הסאגה, פעמיים / צילום: ap

האם "רורינג קיטי" הוא וורן באפט של האינטרנט?

הערכות השווי הגבוהות באופן אבסורדי של גיימסטופ לפני העליות השבוע מצביעות על כך שלתת-תרבויות מקוונות עשויות להיות השפעה קבועה על השוק

תחנת כוח אשכול / צילום: יוסי וייס חברת החשמל

דליה השיגה מימון לתחנת הכוח אשכול

חברת דליה חברות אנרגיה בע"מ, בשותפות עם חברות נוספות, חתמו על הסכם למימון רכישת תחנת הכוח אשכול בהיקף כולל של כ־9.15 מיליארד שקל לא כולל מע"מ ● רכישת האתר, שממוקם בחלקו הצפוני של אזור התעשייה באשדוד, כוללת את תחנת הכוח הקיימת וגם שטחי נדל"ן עבור מסחר ותעשייה באזור מבוקש בין נמלי אשדוד

כפר קאסם / צילום: איל יצהר

צמצום הפערים בחברה הערבית: האם הממשלה תתמיד בתהליך?

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם בשיתוף יוזמות אברהם: התוכנית הכלכלית לצמצום פערים בחברה הערבית

איזיה צ׳צ׳יק ז''ל / צילום: באדיבות המשפחה

הלך לעולמו איזיה צ'צ'יק שכיהן כמנהל בכיר בחברות טכנולוגיה, פיננסים ותעשייה

תפקיד הניהול המפורסם של צ'צ'יק היה כמנכ"ל קבוצת עורק בשנות ה-90 ● בהמשך כיהן כיו"ר אליאנס ובמשך שנים סייע להצמחתה ● בעשורים האחרונים כיהן בתפקידים בכירים בדירקטוריונים של חברות ציבוריות שונות, ועד חודש ינואר השנה עדיין נשא בתפקיד דירקטור בחברת נקסטקום הציבורית

נשיא מצרים א סיסי וראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו / צילומים: AP, Shutterstock, מארק ישראל סלם (ג'רוזלם פוסט)

קהיר מאיימת על ירושלים, בזמן שהיא זקוקה לגז הישראלי יותר מאי פעם

בעקבות תמרון צה"ל במרחב רפיח בוחנים המצרים מחדש את היחסים עם ישראל, אלא שנראה שבפן האנרגטי, האפשרויות של מצרים מוגבלות ● ישראל אמנם צריכה את צינורות ההולכה המצריים, אבל גם השכנה ממערב זקוקה לנו, נוכח צפי למחסור חמור בגז בקיץ

הביטלס / צילום: ap

על אחיזה קטנה נוספת באגדת הביטלס, באיחור של 50 שנה


הסרט Let It Be, שצולם בזמן ההקלטות האחרונות והדרמטיות של הביטלס כלהקה, עלה לאחרונה בדיסני פלוס ● הסרט צולם כבר בשנות ה-70 אך כעת הוא חוזר למסך באיכות צפייה וסאונד נדירות

טנקי Leopard 2 במפעל נשק גרמני. ''מוכנות מיידית'' / צילום: Associated Press, FABIAN BIMMER

עסקאות נשק בשווי 2.5 טריליון דולר: העולם נערך למלחמה

המציאות הגלובלית החדשה שמה קץ לעשורים של שלום - ושלחה מדינות רבות למסע התחמשות ● באירופה מתארגנים לעימות כולל עם רוסיה, איראן מתקדמת לגרעין, ואפילו אוסטרליה הכריזה על חיזוק המערך הצבאי ● בשנה החולפת ההוצאה העולמית על ביטחון רשמה את הזינוק החד ביותר זה 15 שנה ● גלובס מציג את המהלכים הגדולים בדרך למלחמה הבאה

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה מעורבת בוול סטריט; נאסד"ק ו-S&P 500 סגרו שבוע רביעי רצוף בעליות

נאסד"ק ירד ב-0.1% ● הדאו ב-40,000 ובוול סטריט ג'ורנל מסבירים למה המדד הזה הוא "דינוזאור", או לפחות "פגום" ● יו"ר הפד, ג'רום פאוול חולה בקורונה ●  מניות השבבים עלו השבוע ב-5% ● מיקרוסופט תציע את מעבדי AMD ללקוחות הענן שלה, במקום אלה של אנבידיה ● בבנק אוף אמריקה ממליצים על רובין הוד ● גיימסטופ פרסמה אזהרת רווח והודיעה על גיוס הון, צללה ב-20% ● רדיט ו-OpenAI הכריזו על שיתוף פעולה, רדיט זינקה ב-10% 

שר המשפטים יריב לוין / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

הוועדה לבחירת שופטים בחרה 28 שופטים ורשמים חדשים

16 שופטים נבחרו לבתי המשפט לענייני משפחה, תעבורה ולבתי משפט השלום, ו־12 רשמים בכירים מונו במרכז, בדרום ובצפון ● בבימ"ש השלום ובביהמ"ש המחוזי בירושלים טרם מונו שופטים בשל מחלוקת על זהותם ובשל דרישתו של לוין שכל המינויים יהיו בהסכמת כל חברי הוועדה, על אף שהחוק לא מחייב זאת

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות קלות; וולמארט שברה את שיא כל הזמנים לאחר הדוחות

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● האיחוד האירופי פתח בחקירה נגד מטא ● ברק עילם, מנכ"ל נייס פורש מתפקידו • יפן: התוצר הגולמי ירד ב-0.5%, יותר מהצפי ● אוסטרליה: עלייה בשיעור האבטלה ● וגם, התעלומה שנפתרה: נחשפה המניה שוורן באפט רוכש בסתר כבר חצי שנה

דב קוטלר בכנס הפוטנציאל והתשואה של החברה הערבית בישראל / צילום: כדיה לוי

דב קוטלר מדבר לראשונה על הפרישה, בריחת גופים מממנים זרים והפוטנציאל של החברה הערבית

מנכ"ל בנק הפועלים הפורש השתתף בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית של גלובס והתייחס למצב הכלכלי של ישראל ● "יחסית למלחמה אנחנו בהחלט במצב סביר, אבל השאלה היא התשקיף קדימה ואותי הוא מטריד", אמר דב קוטלר ● "יש לבנק 20 סניפים בחברה הערבית. אין ספק שבהרגלי הצריכה של עולם האשראי, יש הבדלים משמעותיים אבל יש גם התקדמות וצריך להשקיע גם בחינוך"