"נעשה לחברות הסקרים מה ש'ביטוח ישיר' עשה לסוכני הביטוח"

שלמה פילבר, שערך סקרים עבור "כאן 11": "לא הייתה לי סמכות או אחריות ישירה על התאגיד כמנכ"ל משרד התקשורת"

שלמה פילבר / צילום: תמר מצפי
שלמה פילבר / צילום: תמר מצפי

אחד השחקנים המפתיעים בשוק הסקרים הוא שלמה (מומו) פילבר, מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר. פילבר, שנחשב לאיש אמונו של בנימין נתניהו, חצה את הקווים והפך לעד מדינה נגד ראש הממשלה ב"תיק 4000" שעוסק במערכת היחסים השוחדית לכאורה בין נתניהו לבין שאול אלוביץ. נתניהו ואלוביץ מכחישים את החשדות.

פילבר הוא דמות ותיקה בשדה הפוליטי. הוא כיהן כמנכ"ל מועצת יש"ע ובמערכת הבחירות האחרונה שימש ראש מטה הבחירות של הליכוד. בבחירות לרשויות המקומיות, שנערכו אשתקד, פילבר שימש כיועץ בקמפיינים של מספר מתמודדים.

פילבר הקים, יחד עם צוריאל שרון, את חברת הסקרים "דיירקט פולס", שבה מועסקת בין השאר מומחית סקרים ששיתפה בעבר פעולה עם היועץ המיתולוגי ארתור פינקלשטיין. פילבר מסרב לחשוף את המודל המדויק שבו החברה שלו משתמשת אך מספר שהיא מתבססת על איסוף מידע מטלפונים סלולריים ושימוש בעמודי נחיתה.

השיטה המקובלת היא שימוש בשאלונים אינטרנטיים, "פאנלים" בעגה המקצועית, שבהם משתתפים כמה אלפי נסקרים קבועים. לטענת פילבר, השיטה הזו מטה את התוצאות לטובת מפלגות שתומכיהם שלהן הצליחו "להתברג" למאגר. הרשימה הבולטת בהקשר הזה, לטענתו, היא מפלגת זהות בראשות משה פייגלין.

פילבר מדגיש כי החברה שלו לא משתמשת ב"סקרי סמסים" אלא בהפניה לשאלונים דיגיטליים. לדבריו, הנתונים שנאספים בשיטה הזו אמינים יותר ומספקים תמונה מדויקת. "כשנתבסס בקרוב", אומר פילבר, "השיטה שלנו תעשה לחברות הסקרים, מה שביטוח ישיר עשה לסוכני הביטוח".

שיתוף-הפעולה בין פילבר לבין תאגיד השידור "כאן" עורר סימני שאלה. פילבר היה עובד ציבור ולפי החוק, ככזה אסור לו לספק שירותים לגוף שהיה ממונה עליו למשך תקופה של 12 חודשים. עו"ד שחר בן מאיר התריע בפני מנכ"ל תאגיד השידור , אלדד קובלנץ, שהעסקת פילבר אינה חוקית ואינה אתית.

מערכת "גלובס" פנתה מספר פעמים לנציב שירות המדינה כדי לקבל התייחסות לקשר העסקי בין התאגיד לבין פילבר, אולם לא זכתה למענה.

פילבר עצמו לא רואה בעיה בהתקשרות. לדבריו, "במסגרת התפקיד שלי לא הייתה לי סמכות או אחריות ישירה על התאגיד, לא הייתי ממונה עליו, אם כי עסקתי בסוגיות הקשורות אליו במסגרת תפקידי. הייתי ממונה על ביצוע הנחיות השר. ובכל מקרה עברתי את תקופת הצינון הנדרשת מעובד מדינה בכיר".

ההסכם בין פילבר לבין התאגיד הסתיים בשבוע שעבר. פילבר טוען כי ההתקשרות הסתיימה במועד המקורי, אך לפי פרסומים אחרים החוזה אמור היה להמשיך עד חודש יוני והופסק בגלל הביקורת הציבורית. לקוחה אחרת של פילבר היא מפלגת "הימין החדש" של בנט ושקד.

אתה מרגיש בנוח לערוך סקרים עבור ערוץ "כאן 11" ובמקביל לייעץ למפלגת "הימין החדש"?

"אני לא מייעץ לימין החדש, אלא עורך סקרים עבורם. הקוד הבלתי כתוב של החברות בתחום אומר שכל חברה יכולה לערוך סקרים עבור מפלגה אחת, כלי תקשורת אלקטרוני אחד ועיתון אחד".

השיטה הדיגיטלית מאפשרת לכל אדם להצביע יותר מפעם אחת ולהטות את התוצאות.

"לא אצלנו, חלק הפיתוח הטכנולוגי שלנו יודע לזהות את הפונה ולמנוע שימוש בלינק יותר מפעם אחת. מי שפונה בפעם השנייה מסונן החוצה".

מה לגבי המידע של הנשאלים?

"אנחנו אוספים מידע גנרי, מין, גיל מקום מגורים וכו', ללא זיהוי שמי או אחר, והכל נאסף על שרתים בינלאומיים מאובטחים".

איך אתם מתמודדים עם אנשים שלא מחזיקים בבעלותם טלפון חדש?

"יש אכן שלושה חורים שחורים בעולם הסקרים: ערבים, חרדים ומבוגרים, בעיקר דוברי רוסית. אנחנו יודעים לסקור אותם באמצעות אמצעים דיגיטליים, טלפונים ושאלונים מודפסים. בצוותים שלנו נמצאים דוברי ערבית ורוסית ומומחית חרדית".